آیا قول وزیر راه برای پیگیری تخصیص بودجه و سرعت اجرای این محور عملی می‌شود؟


مسیر ناهموار زائران مشهد مقدس| محور راور-دیهوک اسیر کمبود اعتبار

در بخشی از محور راور-دیهوک که از سیل سال ۹۸ تخریب‌شده همچنان تردد با دشواری انجام می‌شود. در حال حاضر اعتبار کافی هم برای بازسازی آن نیست. وزیر راه اما در دیدار با استاندار قول پیگیری تخصیص بودجه و سرعت اجرای محور را داده است.

حمزه سلمانی| به گفته یک منبع آگاه در سال ۹۷ در جاده راور-دیهوک ۵۵ تصادف رخ داده است.

یعنی بیش از ۴ تصادف در هر ماه.

بر اثر این تصادف‌ها ۱۳۰ مسافر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

در سال ۹۸ با در نظر گرفتن کاهش تعداد مسافرت‌ها ۲۸ تصادف در این محور اتفاق افتاده و ۵۵ مصدوم برجای گذاشته است.

این آمار در سال ۹۹ هم اگرچه تحت تاثیر کرونا و کاهش مسافرت‌ها پایین آمده اما نزدیک به ۱۸ تصادف و ۳۰ مصدوم را به دنبال داشته است.

در مجموع ۲ سال گذشته ۱۰ فوتی در جاده راور-دیهوک ثبت شده است.

کرمان– دیهوک مسیر رسیدن سه استان به مشهد مقدس

هرسال هزاران زائر از مسیر جاده کرمان– دیهوک خود را به مشهد مقدس می‌رسانند. مسیری که جاده ترانزیتی کرمان به خراسان هم است.

جاده‌ای که از عمق کویر مرکزی ایران در میان بی‌آبی مطلق، گرمای باورنکردنی کویر و دست‌اندازهای مرگبار می‌گذرد.

از گذشته دور تاکنون مسیر حرکت مردم استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان به سمت مشهد مقدس از جاده کرمان-دیهوک  می‌گذرد.

بخش زیادی از این جاده در حوزه شهرستان راور است.

کافی است تنها چند کیلومتر از کوهستان‌های اطراف راور به سمت کویر حرکت کنید.

جایی که دنیای اطراف به ناگاه پنهان شده و هم‌زمان خدمات‌رسانی به مسافران هم مانند دنیای غریب اطراف متوقف می‌شود.

پنج دهنه از محور راور – دیهوک از سال ۶۴ تخریب و در این منطقه خاکریزی شد.

این محور تا سال ۹۸ به علت خشکسالی و نداشتن بارندگی، طی دهه‌های گذشته دوام آورده بود؛ و از این ناحیه تردد جاده‌ای صورت می‌گرفت.

هر چند تا همان زمان نیز مشکلات متعددی در این جاده وجود داشت.

اما بارش ها و وقوع سیلاب فروردین ماه سال ۹۸ کار را یکسره کرد.

عمده آب ناشی از بارندگی استان‌های یزد، خراسان جنوبی و طبس به منطقه راور سرازیر شد.

این سیلاب مجدد پنج دهنه یاد شده(خاکریزی‌ها) را تخریب کرد.

معاون راهداری: برای بازسازی اعتبار نداریم

پل «کالیشور» یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تخریب شده این جاده در سیل سال 98 است.

هر چند تردد هم‌اکنون در جاده برقرار است اما نیاز به اصلاح کلی دارد.

از قرار معلوم بر اساس کارشناسی انجام شده پل «کالیشور» با بهسازی قابل استفاده نیست و باید بازسازی شود.

عراقی‌زاده معاون اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمان می‌گوید: مناقصه بازسازی این مسیر برگزار و  پیمانکار انتخاب شده است؛ اما اعتباری برای اجرای آن نداریم.

به گفته عراقی‌زاده ، رئیس سازمان راهداری کشور در سفر یک ماه قبل خود به استان کرمان قول پیگیری در این مورد را داده است.

او در اردیبهشت ۹۸ نیز از این جاده بازدید داشت.

سیدعلی‌خانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان نیز مشکل این محور را کمبود اعتبار بیان کرد.

او در مورد خرابی‌های محور کرمان-دیهوک به سمت مشهد نیز گفت: بخش خرابی آسفالت بعد از پل قالی شور در حوزه خراسان جنوبی است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد قول وزیر راه و شهرسازی در دیدار ۲۴ آذر با استاندار کرمان در تهران است.

محمد اسلامی قول داد تسریع در روند تخصیص بودجه و سرعت اجرای محور “کرمان – دیهوک” در ساز و کار قانونی بررسی شود.

وعده‌هایی همچنان در انتظار عملی شدن هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60556
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.