مشکلات پزشکی در قلعه‌گنج تمامی ندارد

بهره‌مندی از خدمات‌پزشکی حق هر انسانی است اما هنوز نقاطی در جنوب کرمان وجود دارد که از امکانات لازم محرومند. اکثر شهرستان‌های جنوبی استان در زمینه خدمات پزشکی، نبود متخصص و امکانات با مشکل مواجه هستند. هرچند سالهاست که دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت مستقل شده ولی هنوز هم، آنچنان که باید مشکلات حل نشده‌ و مردم منطقه از نبود امکاناتی نظیر پزشکان متخصص از جمله پزشک زنان در عذاب هستند.

الهام پیپر| همه ما می‌دانیم که برخوردار بودن از امکانات اولیه بهداشتی و درمانی یکی از حقوق ابتدایی مردم در هر جایی که زندگی می‌کنند بوده و دولت باید برای آن اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.
اما به نظر می‌رسد در شهرستان‌های جنوبی کرمان این حق تا حدود زیادی نادیده گرفته می‌شود طبق گفته اهالی قلعه‌گنج این شهرستان پزشک متخصص زنان و زایمان نداشته و بانوان این شهر برای معاینات تخصصی خود دچار مشکلات زیادی هستند. یکی از زنان قلعه‌گنج به«کاغذوطن»می‌گوید:«پزشک مهم‌ترین نقش را در مراقبت‌های دوران بارداری بر عهده دارد و انتخاب پزشک یكی از دغدغه‌های زنان باردار است زیرا پزشک می‌تواند با مشاوره و تشخیص صحیح، در داشتن تجربه‌ا‌ی دلنشین در بارداری مؤثر باشد و به شما کمک کند تا نوزاد سالمی را به دنیا بیاورید. به همین دلیل، انتخاب یک پزشک مناسب برای دریافت مراقبت‌های بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد. مادران باردار نزدیک به یک سال و در نوبت‌های زیادی به پزشک مراجعه خواهند کرد، بنابراین اطمینان به پزشک و راحت بودن با او می‌تواند در پیگیری این مراقبت‌ها توسط مادر مؤثر باشد.» سمیه امیری افزود:«برقراری ارتباط بین پزشك و بیمار همیشه بخشی از اصول مراقبت محسوب می‌شود و این ارتباط هنگام بارداری معنای خاصی پیدا می‌کند. پزشك باید به خانم باردار فرصت كافی بدهد تا او بتواند از نگرانی‌هایش سخن بگوید و پرسش‌هایش را مطرح کند. همچنین باید در كمال آرامش به سوالات مراجع پاسخ گوید. پزشك باید قادر باشد از استرس زن باردار و خانوادۀ او كم كند و نگرانی‌هایشان را به حداقل برساند. همچنین باید علاوه بر حفظ احترام، مادر را در مورد مراقبت‌هایی كه انجام می‌دهد، توجیه كند و دلیل انجام هر كاری را برای او توضیح دهد اما ما در این شهرستان از داشتن همین پزشک زنان هم محروم هستیم و زنان ما باید در وضعیت خاص و حساس بارداری و اوضاع بد معیشتی به کهنوج و جیرفت سفر کنند و علاوه بر متحمل شدن هزینه راه ساعت‌ها در راهروهای مطب پزشکان متخصص شهرهای مجاور و یا بیمارستان‌های آنها آمد و شد کنند آیا در این عصر این مشکل مضحک و یا دردآور نیست؟»وی تاکید کرد:«چرا علوم‌پزشکی و وزارت بهداشت هیچ توجهی به مردم این مطنقه ندارند؟ اینکه یک بیمارستان برای ما ساخته‌اند که متخصص ندارد کافی است؟»یکی دیگر از اهالی این شهرستان به«کاغذوطن»گفت:«برادرم چندوقت پیش تصادف کرد او را به بیمارستان رساندیم ولی گفتند ما نمی‌توانیم به او رسیدگی کنیم و باید به کهنوج اعزام شود و متاسفانه جانش را بر اثر دیر رسیدن به بیمارستان از دست داد.»صالحی افزود:«خون ما انگار رنگش خوب نیست و از اهالی این کشور نیستیم ما باید جانمان را در جاده‌های خراب از دست بدهیم. مردم این شهرستان هر روز شاهد تصادفات مرگ‌بار هستند جاده‌هایمان خراب است و اطراف بعضی از پل‌ها حفاظ نیست انگار ما از فضا آمدیم و یا بیگانه‌ایم که باید در این منطقه با این امکانات زیر صفر شاهد جان دادن عزیزانمان و یا در کشیدنشان باشیم.»
اینجا اگر کسی خونریزی داخلی کند باید فاتحه‌اش را خواند
یکی از اهالی قلعه‌گنج به «کاغذوطن» می‌گوید: «متاسفانه در شهرستان قلعه‌گنج پزشک متخصص زنان و زایمان نیست و زنان این شهرستان پرجمعیت مجبور هستند به کهنوج و جیرفت بروند.»وی تصریح کرد:« این شهرستان حتی آزمایشگاه درست و حسابی ندارد، شبکه بهداشت اعلام می‌کند 26پزشک در شهرستان هستند آیا این تعداد پزشک جوابگوی این وسعت هستند؟مثلا همین شهر چاه‌دادخدا فقط یک پزشک دارد در این شهر فقط یک پزشک متخصص داخلی و یک دندان‌پزشک داریم در بیمارستان هم ماماها جور وظایف پزشک زنان را به دوش می‌کشند یک خانم دکتر هم در بیمارستان حضور دارد که متخصص داخلی است اما تمام تلاشش را می‌کند که به زنان و دیگر بیماران هم برسد این شهرستان حدود 80هزارنفر جمعیت دارد و فقط دو پزشک متخصص داخلی دارد و یک متخصص اطفال که این روزها مرخصی است و کسی جای او نیست یک متخصص جراحی هم داشتیم که به کهنوج رفته چون آنجا هم انگار با مشکل کمبود پزشک مواجه هستند، از سویی اتاق عمل قلعه‌گنج هم پیشرفته نیست و اگر کسی مشکل حاد پیدا کند دیگر فاتحه‌اش خوانده است سی‌تی اسکن و سونوگرافی هم که اصلا نداریم، اگر از رمشکل یا چاه‌دادخدا یک تصادفی به مرکز شهرستان بیاورند باز هم باید به کهنوج یا جیرفت اعزام شود حالا شاید توسط بیمارستان کهنوج هم پذیرش نشود و ساعت‌ها وقت هدر داده می‌شود تا این بیمار به درمان لازم دست پیدا کند، اگر کسی که خونریزی داخلی داشته باشد دیگر باید فقط برایش دعا کرد.سه شهر داریم و 5 دهستان که فقط در مارز اورژانس داریم با دو پزشک. در بیمارستان قلعه‌گنج حتی پرستارها هم آرامش ندارند چون نیرو کم است و پرستار نمی‌تواند وقت استراحتی داشته باشد و هر شبانه‌روز مجبور هستند دوبار شیفت باشند به نظر شما این پرستار دیگر مغزش توان پاسخ‌دهی دارد و می‌تواند راحت خدمات ارائه کند؟
قلعه‌گنج متخصص زنان ندارد
دکتر فتاحی رییس بیمارستان قلعه‌گنج به «کاغذوطن» گفت: «متاسفانه در بیمارستان قلعه‌گنج و کلا در شهرستان متخصص زنان و زایمان نداریم.»وی افزود:«البته از طریق دانشگاه پیگیر این مشکل بوده و هستیم، هم‌اکنون ده نفر کارشناس مامایی در بیمارستان حضور دارند و اگر نیاز به ویزیت مادران باردار متخصص داخلی این کار را انجام می‌دهد اگر همزمان به شماوره نیاز باشد بلافاصله با زنان و زایمان بیماستان کهنوج هماهنگ می‌شویم.»وی اضافه کرد:«3 دستگاه آمبولانس در بیمارستان داریم که مادر باردار را در صورت لزوم به همراه دو کارشناس مامایی به کهنوج اعزام می‌کنیم.»وی تصریح کرد:« کمبود نیرو داریم و فقط ما دچار این مشکل نیستیم حتی بیمارستان‌های دیگر شهرستان‌های همجوار از جمله منوجان هم با کمبود نیرو مواجه هستند و اگر متخصص هم باشد تک متخصصه هستند که باز هم کافی نیست که اگر متخصص 7 روز هم به مرخص برود بیمارستان با مشکل مواجه خواهد شد.»
بیمارستان قلعه‌گنج رادیولوژیست ندارد
فتاحی ادامه داد:« پیگیر هستیم تا حتما متخصص زنان در این بیمارستان مستقر شود و این مشکل علوم پزشکی است فعلا نیروهایی در قالب طرح برایمان فرستاده می‌شود و مجوز استخدام 5 نیروی اداری و 9 پرستار به ما داده شده و با اینکه نگاه ویژه‌ای به ما دارند باز با مشکل مواجهیم. در زمینه رادیولوژی دستگاه‌های لازم را داریم اما متاسفانه رادیولوژیست نداریم و چهار کاردان رادیولوژی در بیمارستان حضور دارند، عمده‌ترین مشکل ما نیروی انسانی است که وزارتخانه باید به آن توجه کند.»
تصادفی‌های تروما برای درمان به جیرفت و کهنوج اعزام می‌شوند
وی افزود:«متاسفانه در زمینه تصادفی‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم و تصور می‌کنم قلعه‌گنج یکی از پرحادثه‌ترین شهرهای استان باشد در همین هفته گذشته حدود 4 مورد فوتی تصادفی داشتیم و چون با کمبود آمبولانس و امکانات مواجه هستیم مجبور هستیم کیس‌های ترومایی را به بیمارستان‌های کهنوج و جیرفت اعزام کنیم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=33125
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.