منع هرگونه تجمع در عید سعید قربان

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از منع هرگونه تجمع در عید سعید قربان خبرداد و گفت: گشت های ویژه در روز عید قربان فعال‌تر می‌شوند.

مهندس حمیدرضا گلزاری به تشریح اقدامات استان در راستای نظارت بر انجام پروتکل‌های بهداشتی پرداخت و گفت: از ۲۸ اردیبهشت‌ماه و در راستای اجرای طرح گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ و فاصله‌گذاری اجتماعی، نظارت بر نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی به واحد بهداشت محیط دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور  واگذار شد.

وی با اشاره به تحریمهای ظالمانه اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ایران نمی‌تواند بیمه بیکاری پرداخت کند، لذا تصمیم بر فعالیت مشاغل فعال با شرط رعایت پروتکل‌ها بهداشتی شد تا بتوانیم در حین بازگشایی مجدد اصناف و ادارات بحث پیشگیری از ابتلای ویروس با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی را انجام دهیم.

مدیر بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: برای همه اصناف، ادارات، سازمان‌ها، معادن، صنعت و … پروتکل‌های خاص خودشان تعریف شد بنابراین کارفرمایان و مدیران باید فاصله گذاری هوشمند برای کارکنان و همچنین فراهم کردن امکانات در راستای عدم انتقال ویروس در محل کار را ایجاد می‌کردند.

وی مسئول رعایت پروتکل برای ارباب رجوع و مشتری را ادارات دانست و اظهار کرد: تمام مشاغل برای بازگشایی مجدد باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام و تعهدنامه الکترونیکی را امضاء کنند.

گلزاری با بیان این مطلب که براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانیم اقدام قضائی برای متخلفین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را انجام دهیم، تصریح کرد: اکنون مرحله سوم طرح مبارزه با کووید ۱۹ آغاز شده است که در این راستا تاکید بر فاصله گذاری هوشمند و نظارت‌ها تشدید شده و همه ادارات و سازمان‌ها به کمک ما آمده‌اند و هر اداره که هر مجوزی می‌دهد مسئول نظارت بر آن بخش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در ستاد استانی مقابله با کرونا بعضا تصمیماتی جلوتر از تصمیمات کشوری گرفته شده است عنوان کرد: استان کرمان در زمینه نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی نیز جلوتر از اقدام ملی حرکت کرد و در این راستا  ۲۰ کارگروه نظارتی تشکیل شده که نظارت بر هر رسته خاصی بر عهده یک ارگان قرار گرفته که به طور مثال نظارت بر اصناف تهیه و توزیع مواد غذائی و اماکن عمومی به عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

چند اداره در استان کرمان نشان قرمز گرفتند؟

مدیر بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان پروتکل‌های ۳۰ تا ۴۰ صفحه‌ای را در قالب یک چک لیست‌ خلاصه و تدوین کرده است تا در بازرسی و نظارت‌ها کنترل به راحتی انجام شود که مجموعه‌ها (ارگان ها، نهادها، صنوف ، اماکن عمومی و …) براساس این چک لیست‌ها به سه رنگ سبز (نمره ۹۰ تا ۱۰۰)، زرد (نمره ۶۰ تا ۹۰ که اخطار دریافت می‌کند) و قرمز (نمره زیر ۶۰ که بلافاصله تعطیل می‌شوند) تقسیم بندی می شوند.

وی از تشکیل گشت ویژه کووید ۱۹ برای اولین بار در کشور در استان کرمان سخن به میان آورد و عنوان کرد: برای اولین بار در کشور در کرمان دو گشت ویژه مبارزه با کرونا تشکیل شده است که یکی از آنها گشت اصناف و دیگری گشت ویژه است که از ساعت ۱۹ الی ۲۳ با حضور قاضی، بازرس استانداری،بازرس بهداشت و محیط دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی با تماس مردمی و اطلاع از تجمعات، برای جلوگیری از اجتماعات قدام خواهد کرد.

گلزاری با تاکید بر اینکه مردم تجمعات را به ۱۱۰ اطلاع دهند بیان کرد: در قالب همین گشت و اطلاع مردم، طی دو شب گذشته از برگزاری چهار مراسم در شهر کرمان جلوگیری و در ۲ مراسمی که موارد پروتکل های بهداشتی رعایت نشده بود، دو داماد دستگیر شدند.

وی از فعال بودن گشت ویژه در همه شهرستان‌های استان خبر داد و اظهار کرد: گشت اصناف و ادارات به صورت روزانه فعالیت داشته و تذکرات لازم مبنی بر عدماجرای دقیق پروتکل های بهداشتی به مدیر دستگاه مربوطه اعلام خواهد شد. به‌طور مثال به شهرداری منطقه ۳ و مرکز تعویض پلاک یک هفته مهلت داده شد تا پروتکل‌های لازم را اجرا کنند و اگر این اتفاق نیفتد به مدت یک ماه این مراکز تعطیل خواهند شد.

این مقام مسئول با اشاره به نظارت‌ها بر ادارات در سطح استان و گزارشی که در روز پنجشنبه هفته قبل در این خصوص اعلام شد، گفت: تا هفته گذشته ۹۵ درصد ادارات استان مورد بازدید بازرسان قرار گرفتند که از این میزان کنترل در هفته دوم، ۹۰ درصد ادارات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده، حدود ۴ درصد اخطار زرد و یک اداره در یکی از شهرستان‌های جنوبی استان نمره قرمز گرفتند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۳.۳ درصدمراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی مورد بازرسی قرار گرفته اند، ادامه داد: از میزان بازدید تاکنون ۸۹.۷ درصد مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۷۷.۶ درصد اماکن عمومی مانند آرایشگاه‌ها، هتل و … پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

مدیر بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: از ابتدای طرح فاصله گذاری هوشمند (از ۲۷ اردیبهشت‌ماه) تا کنون ۱۷۸۴ مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان تعطیل شده‌اند.

گلزاری بیان کرد: نظارت‌ها بسیار جدی است به‌گونه‌ای که فقط در روز ۳۱ تیرماه ۸ مورد تعطیلی داشته‌ایم و حتی در برخی روزها ۳۰ مورد پلمب را نیز داشته ایم. شایان ذکر است که در حالت عادی واحد صنفی متخلف تا هفت روز تعطیل می‌شدند اما اکنون و در شرایط کرونایی واحدهای متخلف تا یک ماه پلمب خواهند شد.

شرط برگزاری مراسم مذهبی

مدیر بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره برگزاری مراسمات مذهبی به گفت: براساس بازدیدهای بهداشت محیط، اماکن مذهبی کرمان از بهترین جاهائی است که پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری و … رعایت می‌شود، بنابراین اگر بتوانند مردم را هدایت، فاصله گذاری انجام و مراسمات را در محیط باز برگزار کنند؛ می توانیم برای ماه محرم کاری انجام بدهیم، اما با برگزاری مراسم در فضاهای بسته انتقاد ۱۰۰ درصد داریم.

وی ادامه داد: طی ده روز آینده تهران پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسمات مذهبی در ماه محرم اعلام خواهد شد و بلافاصله پس از ابلاغ، اجرایی خواهیم کرد اما کرمان نیز عقب نمانده و یکسری موارد را آماده کرده به طوری که تاکید ما بر این است که مراسمات محرم در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، بالای ۶۰ سال، کودکان و زنان باردار نباید در این مراسمات شرکت کنند.

گلزاری افزود: باید پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم و صفر رعایت شود اما در مجموع محدودیت وجود دارد و قرار است نیروی انتظامی، بسیج و سپاه در بحث نظارت بر این مراسمات با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به نزدیکی عید سعید قربان، اظهار کرد: نظارت بر ذبح دام به عهده دامپزشکی گذاشته شده و پروتکل بهداشتی مربوطه نیز بخشنامه شده و بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی به عنوان همکار و ناظر عالی تعیین شده است اما نکته مهم این است که هرگونه تجمع در عید سعید قربان شدیدا منع شده و گشت های ویژه در روز عید قربان فعال‌تر خواهد بود به طوری که شاید در آن روز در شهر کرمان ۴ یا ۵ گشت ویژه برای جلوگیری از هرگونه ازدحامی داشته باشیم.

مدیر بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره توزیع گوشت در بین نیازمندان در روز عید سعید قربان گفت: توصیه این است که با کمک مساجد و سپاه که اعلام آمادگی کرده اند، افراد نیازمند شناسائی شده و همانگونه که در ایام ماه مبارک رمضان اطعام نیازمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتیم، بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گوشت‌های نذری را توزیع کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53022
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.