رئیس سازمان بورس خبر داد؛


آغاز انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با سامانه میراث

رئیس سازمان بورس گفت: با رونمایی سامانه میراث وراث افراد متوفی دارای سهام عدالت می‌توانند به کارگزاری‌های منتخب برای انتقال سهام مراجعه کنند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرانجام پس از مدت‌ها روز گذشته سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث رونمایی شد. به گفته مسئولان، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با سامانه «میراث» رایگان صورت می‌گیرد.

براین‌اساس متقاضی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث باید پس از ورود به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی (https://ddn.csdiran.ir) در ابتدا با واردکردن کد ملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی در بخش «استعلام نوبت پرونده قهری» در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان، نسبت به این موضوع که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرارسیده است یا خیر اطلاع حاصل کنند. در صورت تأیید زمان تشکیل پرونده، متقاضی باید با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری‌های منتخب نسبت به ارائه مدارک زیر اقدام کند:

۱- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

۲- اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصروراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت‌احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

۳- اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصروراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی برای کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

۴-در صورتی که متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصروراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز ضروری است.

سامانه‌ای که محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص آن گفت: افراد حتماً باید سجامی باشند و برگه انحصاروراثت داشته باشند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز اعلام کرد: رونمایی از سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث (سامانه میراث) دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را حل‌وفصل کرد.

او با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سهام‌دار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ درگذشته‌اند، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری شرکت‌های کارگزاران بتوانیم برگ زرین دیگری را در ارائه خدمات به جامعه سهام‌داری رقم بزنیم

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: تلاش همکاران ما در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این بود که انتقال سهام صورت بگیرد و حالا بدون دریافت هیچ‌گونه کارمزدی به‌صورت الکترونیکی این سهام به وراث منتقل خواهد شد و فقط لازم است یکی از وراث به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110706
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.