مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان:


اسناد مالکیت دفترچه ای باید الکترونیکی شوند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: در بحث الکترونیکی نمودن اسناد مالکیت باید از اسناد دفترچه ای خارج شده و به سمت و سویی پیش برویم که تمامی این اسناد با استفاده از ظرفیت های شرکت های فن آوری و دستگاه قضایی تمام فرایندها در ادارات ثبت به صورت الکترونیکی انجام شود.

محمودی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان روز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس ثبت اسناد بم گفت: سند تحول قضایی از زمان حضور حضرت آیت اله رییسی تهیه، تدوین و ابلاغ شده که دارای هفت ماموریت است و فصل هفتم آن مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بحث حمایت از حقوق مالکیت اشخاص است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان افزود: طبق فرمایش حضرت آیت الله رئیسی کرامت انسانی ارباب رجوع باید همیشه حفظ شود و کارها براساس قوانین و مقررات ثبتی در انجام امورات باید رعایت شود.

علی محمودی بیان کرد: از جمله چالش های سند تحول تزلزل مالکیت اموال غیرمنقول یا معاملات عادی که در بین اشخاص انجام می شود و راهبردی اعلام شده که ترغیب اشخاص برای تبدیل معاملات عادی آن ها به اسناد رسمی است.

او ادامه داد:راهکار ارایه شده استفاده از استانداردسازی قراردادها در سامانه ثبت آنی و دسترسی مشاورین املاک یا دفاتر اسناد رسمی با ایجاد زیرساخت لازم و مناسب است مانند بحث قانون پیش فروش آپارتمان هاکه بیشتر دعاوی دادگستری مربوط به معاملات عادی است .

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کرمان توضیح داد: همچنین عدم ارایه خدمات قضایی و ثبتی به دعاوی مرتبط با اعمال حقوقی ثبت نشده در دفاتر املاک الکترونیک است که تمام این معاملات باید از طریق دفاتر اسناد رسمی ویا سایر مواردی که در قانون دیده شده انجام شود.

او افزود: جبران ضرر خسارت های ضرردیدگان ناشی از عملیات ثبتی املاک با فراهم سازی زمینه جبران این خسارت ها بدین صورت که معاملاتی در دفاتر انجام می شود و افرادی دارای خسارت هایی می شوند چون معاملات را با قولنامه های عادی انجام داده اند.

محمودی تاکید کرد:ضعف دردقت تعیین صدور اسناد مالکیت زیرا در قدیم دستگاه های پیشرفته امروزی وجود نداشته و املاک فقط حدود آن ها مشخص بود و فاقد طول و متراژ بودند.

او تاکید کرد: در حال حاضر در سازمان ثبت اسناد رویه تغییر کرده و با استفاده از ظرفیت دستگاه های جی پی اس.0 دوطرفه اختلاف ها در حد دو الی سه سانت مغایرت دارد

مدیرکل ثبت اسناد کرمان خاطرنشان شد: اقدامات انجام شده برای تبدیل اسناد مالکیت دفترچه ای به تک برگ یا کادستری باعث می شود تا بتوانیم از بسیاری دعاوی که در دادگاه ها، مراجع قضایی و یا اختلاف ها مطرح میشود استفاده کرده و جلوگیری کنیم.

او میگوید در فصل هفتم سند تحول قضایی چالش ضعف در اجرای اسناد رسمی است بعضی از اسناد در ادارات ثبت باری از دوش مراجع قضایی برداشته است و اینگونه موضوعات در اداره ثبت بدون مراجعه به محاکم قضایی انجام میشود از جمله اجرای اسناد رسمی ،چک، مهریه و قراردادهای داخلی بانک ها و سایر موارد است.

مدیرکل ثبت اسناد استان کرمان ادامه داد: در شعبات اجرای ثبت بحث دسترسی به اطلاعات تمامی اموال منقول و غیرمنقول اشخاص چه در بانک ها، راهنمایی رانندگی و ادارات است که امیدواریم با پیگری انجام شده بتواند در سریعترین زمان ممکن در بحث وصول مطالبات دست پیدا کند.

محمودی عنوان کرد: در فصل هفتم سند تحول قضایی درسازمان ثبت در بحث اراضی ملی سازمان جنگل ها و مراتع کشور اعلام کرد 16 میلیون هکتار اراضی ملی داریم که برای 13 میلیون هکتار آن تاکنون سندمالکیت تک برگ صادر شده و باقیمانده اراضی تا پایان سال اسناد مالکیت منابع طبیعی آن ها را صادر خواهیم کرد.

او گفت:با توجه به قراردادهایی که با شرکت های مشاور بسته ایم تمامی دستگاه های دولتی موظف هستند تمامی اطلاعات املاک خود را در اختیار سازمان ثبت اسناد قراردهند وظرف مدت پنج سال سند مالکیت خود را تحویل بگیرند که متاسفانه تاکنون اکثر دستگاه ها اقدامی انجام نداده اند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کرمان تاکید کرد:اراضی تغییر تحولی منابع طبیعی و راه و شهرسازی در محدوده شهرها که بیشترین تصرفات در این اراضی انجام می شود ما این امادگی را داریم اگر مدارک و مستندات ارایه دهند درکمترین زمان ممکن اسناد مالکیت انها را به نام دولت صادر خواهیم کرد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه بم بعوان یک باغ شهر ثبت جهانی است اگر در مسایل ثبتی اشتباهی صورت بگیرد برای حل این اشتباه فرد مدعی باید سالیان سال در اداره ثبت و یا مراجع قضایی پیگیری کند تا به حالت اولیه برگردد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63742
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.