کاهش شاخص فلاکت در ۲۹ استان کشور


ریتم آهسته کرمان در حرکت به سمت بهبود اوضاع

به‌غیراز کردستان و کرمانشاه، زمستان گذشته، شاخص فلاکت که مجموع نرخ تورم و بیکاری است در ۲۹ استان دیگر کاهشی بوده است. آهنگ کاهش شاخص فلاکت در استان کرمان البته با نرخ منفی ۱.۶ بهبود کمتری نسبت به استان‌های دیگر داشته است. بیشترین بهبود شاخص فلاکت مربوط به سیستان و بلوچستان (۱۰.۸-) و بعد از آن هم چهارمحال بختیاری (۸.۲-) بوده است.

 به گزارش کرمان نو، شاخص فلاکت به‌طورکلی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را نشان می‌دهد و هر چه سطح آن بالاتر باشد به معنای نامطلوب‌تر بودن اوضاع است. بالاترین شاخص فلاکت در استان کرمانشاه و پایین‌ترین آن در استان تهران به ثبت رسیده است. کرمان در این سطح‌بندی در میانه قرار دارد، این استان با ثبت شاخص ۵۰.۶ فاصله کمی تا متوسط کشور با شاخص فلاکت ۴۹.۳ دارد. ۱۰ استان شاخص فلاکتی کمتر از کل کشور دارند و جلوتر از همه آن‌ها، استان تهران ایستاده است. این استان با ثبت شاخص فلاکت ۴۲.۸ واحدی، کمترین سطح این نماگر را میان سایر استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. پایتخت البته در پاییز سال گذشته هم کمترین شاخص فلاکت را میان استان‌های کشور داشت.

 مقایسه شاخص فلاکت در زمستان ۱۴۰۲ با پاییز همان سال نشان می‌دهد که این شاخص تنها در دو استان کرمانشاه و کردستان افزایش‌یافته و در سایر استان‌ها کاهشی بوده است. برای مثال، شاخص فلاکت کرمانشاه ۱.۴ واحد نسبت به پاییز افزایش داشته است. الباقی استان‌ها به طور متوسط ۲.۷درصد کاهش این نماگر را تجربه کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=117883
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.