ردپای آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کرمان/ به پرندگان مهاجر نزدیک نشوید

یک ماه بعد از تایید حضور آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی، نمونه‌های از تلفات گسترده پرندگان درکرمان مشاهده شد.

یک ماه بعد از تایید حضور آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی، نمونه‌هایی از تلفات گسترده پرندگان درکرمان مشاهده شد.

مرجان شاکری، مدیر کل محیط زیست استان کرمان از کشف لاشه‌هایی در پشت یکی از سدهای کرمان خبر داد.

هنوز تایید نشده که مرگ این پرندگان مهاجر در اثر آنفولانزا باشد اما مدیر کل محیط زیست این استان می‌گوید:« به احتمال قوی این مورد ناشی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.»

او در گفت و گو با «کرمان نو» هشدار می‌دهد که مردم به پرندگان مهاجر نزدیک نشوند و در صورت هر گونه مشاهده تلفات به دامپزشکی و یا محیط‌زیست اطلاع دهند.

6استان درگیر آنفولانزا

تاکنون این بیماری در 6 استان کشور شامل تهران، مازندران، اردبیل، البرز، کرمانشاه و خراسان جنوبی یافت شده است.

به طور کلی امکان انتقال این ویروس از دو ناحیه وجود دارد. یکی پرندگان مهاجر و دیگری جابجایی مرغ، تخم مرغ، کود و نهاده های‌مرغی.

مدیر کل دامپزشکی کرمان 7 بهمن ماه درباره تمهیدات حفاظتی به «کرمان نو» گفته بود: « واحدهای تحت پوشش دامپزشکی به طور مرتب پایش می شوند. همچنین ورودی استان از طرف خراسان جنوبی در شهرستان راور پست قرنطینه ایجاد شده و اگر محموله‌ای مجوز دامپزشکی نداشته باشد از ورود آن ممانعت می‌شود.»

علائم این بیماری در پرندگان شامل خونریزی داخلی، کبود شدن تاج و تلفات از علایم بیماری است.

اگر چه نوعی از پرندگان مهاجر هیچ علائمی ندارند. بر اساس مطالعات پزشکی این بیماری از نوع A ویرسوس بوده و بین انسان و پرندگان مشترک است و قابلیت سرایت به انسان را دارد.

اگر فردی ویروس‌های انسانی و پرندگان را با هم مبتلا شود امکان جهش ویروس در او وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64343
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.