آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پشت دروازه‌های کرمان| دامپزشکی: فعلا مشاهده نشده

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان همجوار کرمان یعنی خراسان جنوبی را در برگرفته اما آن طور که مدیرکل دامپزشکی استان کرمان می‌گوید: تاکنون موردی از این بیماری در کرمان مشاهده نشده است.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از چند ماه قبل هشدار شیوع آن به گوش می‌رسید حالا در چند استان کشور مشاهده مشاهده است. معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از مشاهده این بیماری در ۶ استان کشور خبر داده است.

این استان ها شامل تهران، مازندران، اردبیل، البرز، کرمانشاه و خراسان جنوبی هستند. در این بین وضعیت در خراسان جنوبی حاد تر بوده و یکی از کانون‌های شیوع است. با توجه به همجوار بودن این استان با کرمان باید توجه بیشتری به آن داشت.

آن طور که دکتر حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان می‌گوید: «تاکنون موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمان مشاهده نشده است؛ اما با توجه به این نمی‌توان احتمال ورود آن به استان را رد کرد باید مراقبت‌ها به طور جدی انجام شود.»

ایجاد پست قرنطینه در شهرستان راور 

او ادامه داد: «در همین زمینه در ورودی استان از طرف خراسان جنوبی در شهرستان راور پست قرنطینه ایجاد و اگر محموله‌ای مجوز دامپزشکی نداشته باشد از ورود آن ممانعت می‌شود. به مرغداری‌ها نیز هشدار داده شده که نهاده‌ها را از مراکز مطمئن تهیه کرده و مراودات خود را با استان‌هایی که بیماری در آن مشاهده شده کم کنند.»

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان می‌گوید: به طور کلی امکان انتقال این ویروس از دو ناحیه وجود دارد. یکی پرندگان مهاجر و دیگری جابجایی مرغ، تخم مرغ، کود و نهاده های‌مرغی. دکتر رشیدی با اشاره به پایش مرتب واحدهای تحت پوشش دامپزشکی گفت: به دنبال این هستیم اگر موردی در استان مشاهده شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشخیص دهیم؛ زیرا با تشخیص سریع می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد.

 بر اساس مطالعات پزشکی این بیماری از نوع A ویرسوس بوده و بین انسان و پرندگان مشترک است و قابلیت سرایت به انسان را دارد. اگر فردی ویروس‌های انسانی و پرندگان را با هم مبتلا شود امکان جهش ویروس در او وجود دارد.

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در مورد علایم این ویروس در پرندگان نیز گفت: نوعی از پرندگان مهاجر هیچ علامتی ندارند و فقط حامل ویروس هستند. در پرندگان دیگر نیز خونریزی داخلی کبود شدن تاج و تلفات از علایم بیماری است.

چند توصیه مراقبتی

اما چند توصیه مراقبتی، کسانی که طیور خانگی و بومی نگهداری می‌کنند حتماً بین این طیور با پرندگان آزاد ارتباطی وجود نداشته باشد. محل نگهداری طیور را حتماً ضدعفونی شود. خرید و فروش پرندگان به صورت دوره گردی بوده است یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری در سال های قبل بوده که توصیه می شود به هیچ عنوان از دوره گردان خریدی انجام نشود.

همچنین کسانی که با تلفات غیرعادی و غیر متعارف در جمعیت طیور خود مواجه می‌شوند این موارد را حتماً در هر منطقه از کشور که هستند به شماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند. 

در واحدهای صنعتی مدیران واحدها و مسئولان فنی بهداشتی افت مصرف دان، آب یا تولید و یا تلفات غیرعادی را در اسرع وقت به دامپزشکی اطلاع رسانی نمایند و از پنهان کاری در این ارتباط خودداری نمایند چون اصولاً” سیر بیماری به گونه‌ای است که امکان پنهان کاری برای مدت طولانی را ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63306
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.