مازوت‌‍‌سوزی در نزدیکی زرند| نیروگاه قدیمی در صف جابجایی

مصرف مازوت عامل تاثیرگذار آلودگی هوا در روزهای اخیر شهر تهران عنوان شد این درحالیست که به گفته مسوولان شرکت نفت کرمان در نیروگاه برق شهرستان زرند هم از این سوخت استفاده می‌شود.

مازوت یا نفت کوره، سوختی کم‌کیفیت است که در مراحل پایانی پالایش نفت‌خام به دست می‌آید و نسبت به سایر فرآورده‌های اصلی حاصل از پالایش نفت، ارزش اقتصادی پایین‌تری دارد.

گفته می‌شود مازوت به دلیل اینکه یکی از آلاینده‌ترین سوخت‌های فسیلی است، بیشتر در کشتی‌ها و بخش صنایع و نیروگاه‌های مناطق دور افتاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما آن طور که شرکت پخش نفت و فراورده‌های نفت کرمان اعلام کرده در قدیمی‌ترین نیروگاه تولید برق استان کرمان از این سوخت استفاده می‌شود.

طبق اعلام این شرکت نیروگاه ۶۰ مگاواتی زرند که قرار است با نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی جایگزین شود هم‌چنان با تحویل روزانه مازوت ۲۰۰ مترمکعب در حال فعالیت است.

طبق آمار شرکت توانیر در سال ۱۳۹۱ ، مصرف مازوت نیروگاه زرند در همان سال ۹۰۸۸۶ هزار لیتربوده‌است.

این نیروگاه در نزدیکی شهر زرند و مجاورت کارخانه زغال‌شویی قرار دارد که در سال ۱۳۵۲ به بهره‌برداری رسیده است.

البته این در حالیست که معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مهرماه ۹۹ از ابلاغیه جدید این سازمان برای ممنوعیت استفاده از سوخت “مازوت” در نیروگاه‌ها خبر داد.

تجریشی گفته بود یکی از موارد مهمی که اغلب در آلودگی هوای شهرهای بزرگ، به‌خصوص در فصول سرد سال تأثیرگذار است، سوخت نیروگاه‌هاست.

ناسالم برای گروه‌های حساس

البته شهرستان زرند با توجه به داشتن کارخانه‌های متعدد از قبیل کک سازی، قطران و کنسانتره با درصد بالایی از ذرات معلق در هوا مواجه است.

هرچند که برخی مسوولان مدعی هستند که آلایندگی این کارخانه‌ها ضرری برای مردم این شهر ندارد اما شاخص کیفی هوا در این شهرستان در روزهای اخیر نشان می‌دهد هوای این شهر آلوده است.

نفس زرند گرفت| اهالی شهر زرند از بوی بد کارخانه قطران گله مندند

طبق سامانه پایش کیفی هوا در روزهای اخیر شاخص هوا در ساعات مختلف روز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ بوده است.

بر اساس راهنمای این سامانه این شاخص به معنای هوای ناسالم برای گروه های حساس است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62652
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.