مناقشه میان صمت جنوب و سازمان محیط زیست؛


معدن جنگا سربیژن زیستگاه خرس را تهدید می‌کند؟

انفجار مهیب در معدن جنگا منطقه سربیژن ساردوئیه نگرانی‌هایی را برای اهالی این منطقه به وجود آورد، مدیرکل محیط زیست استان می‌گوید که این معدن مجوز زیست‌محیطی ندارد.

روز گذشته ویدیویی از انفجار در این معدن سنگ آهن منتشر شد که به گفته دامداران و کشاورزان منطقه فعالیت این معدن منجر به آلودگی آب‌ها و کاهش آب قنات شده است.

البته این اظهارات اهالی مورد تایید نیست. چرا که به گفته‌ی رییس سازمان صمت جنوب اثبات آلودگی آب در اثر فعالیت معدن نیاز به نظر کارشناسی دارد.

اما آنچه که موجب نگرانی امنیت زیستی این منطقه است نداشتن مجوز بهره‌برداری معدن جنگا است.

مدیرکل محیط زیست استان می‌گوید این منطقه زیستگاه خرس سیاه آسیایی است که این انفجارها می‌تواند موجب ایجاد ناامنی برای حیوانات شود و باعث می‌شود آن‌ها به سمت سکونتگاه‌ها بروند.

مروجی: معدن تمامی مجوزهای لازم را دارد

مسلم مروجی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان معتقد است که این معدن تمامی مجوزهای لازم را دارد و براساس استعلام‌های موجود در سال‌های گذشته، مجوز صادر شده اما محیط زیست آن را رد می‌کند.

به گفته او هیچ معدنی بدون مجوز فعالیت نمی‌کند.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان می‌گوید این معدن در سال‌های گذشته زمانی که منطقه حفاظت شده‌ی بحرآسمان شکل نگرفته بود مجوز اولیه را از سوی محیط زیست برای اکتشاف دریافت می‌کند اما منوط می‌شود به اینکه زمان بهره‌برداری ارزیابی زیست‌محیطی‌اش را ارائه دهد.

مرجان شاکری اضافه می‌کند: در سال‌های بعد از صدور مجوز اولیه، سازمان صمت بدون توجه به شرطی که محیط‌زیست گذاشته و صرفا به دلیل اینکه در قانون معادن گفته شده است که یک بار استعلام کفایت می‌کند، مجوز بهره‌برداری را به معدن دادند.

به گفته او اداره‌کل محیط‌زیست کرمان اول سال جاری به سازمان صمت اعلام کرده است که مجوز معدن باید ابطال شود یا ارزیابی محیط‌زیستی ارائه شود اما این اقدام صورت نگرفت.

محیط‌زیست: به دستگاه قضایی شکایت خواهیم کرد

شاکری در خصوص انفجار روز گذشته در این معدن گفت: امروز همکارانمان در حوزه جیرفت را برای بررسی بیشتر به منطقه فرستادیم و بر اساس قانون وظایف بهسازی که وظیفه ما است به دستگاه قضایی شکایت خواهیم کرد.

او افزود: عدم هماهنگی برای صدور مجوز بهره‌برداری باید تعیین تکلیف شود.

شاکری در خصوص مجوز انفجار معدن نیز می‌گوید وقتی مجوز بهره‌برداری برای معدنی صادر می‌شود دیگر برای انفجارها نیازی به گرفتن مجوز از ما نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71842
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.