امام جمعه جیرفت خواستار حل مشکل آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود شد

امام جمعه جیرفت خواستارحل مشکل آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود از سوی دولت سیزدهم شد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، حجت الاسلام”میثم تارم” اظهار کرد: هلیل‌رود یکی از رودخانه‌های معروف منطقه جیرفت و استان کرمان است؛ این رود از سرشاخه‌های رابر و بافت شروع می‌شود و به جیرفت و رودبار و کهنوج می‌رسد و به تالاب جازموریان می‌ریزد.

وی سرسبزی منطقه و آب تالاب جازموریان را حاصل پرآبی رودخانه هلیل‌رود توصیف کرد و افزود: ساخت سد صفارود نزدیک رابر در سرشاخه‌های این رودخانه می‌تواند مضرات و مشکلات فراوانی داشته باشد؛ این کانال جدید الاحداث باعث خشک شدن بسیاری از قنات‌های روستاها می شود.

تارم حقابه تالاب جازموریان را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر این آب خشک شود، جنوب کرمان و بخشی از سیستان و بلوچستان و هرمزگان تحت تأثیر ریزگردها و مشکلات ناشی از آن قرار خواهد گرفت.

امام جمعه جیرفت خرده گرفتن بسیاری از مسئولان فعلی و سابق دولتی و غیردولتی را به ساخت سد بر هلیل‌رود را مورد توجه قرار داد و گفت: اهالی جنوب در این خصوص علیه آب منطقه‌ای کرمان طرح شکایت کردند و دادگاه حکم صادر کرد که این کار متوقف شود.

امام جمعه جیرفت با اشاره به متوقف بودن ساخت سد بر رودخانه هلیل‌رود، ابراز کرد: متأسفانه مدتی پیش خبر دادند که مجدد مشغول کار هستند و البته دادستانی جلوی این کار را گرفت. اما کماکان به فکر انجام این کار هستند، این در حالی است که در آینده منطقه جنوب که قطب کشاورزی کشور است و از نظر محصولات زراعی و باغی هند کوچک ایران به شمار می آید از این مشکل رنج خواهد کشید.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه به بسیاری از مناطق و روستاهای حوزه جازموریان آبرسانی نشده و در بعضی از مناطق حوزه هلیل‌رود و جازموریان آب آشامیدنی شور و تلخ و یا دچار کمبود است، مستدعیست مسئولان با نگاه ویژه جهت آبرسانی و رفع مشکلات مردم این حوزه‌ها اقدام کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=80179
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.