خرید حمایتی گوجه فرنگی توسط تعاون روستایی

رییس سازمان صمت جنوب: در ستاد تنظیم بازار استانی خرید حمایتی گوجه فرنگی توسط تعاون روستایی و پرداخت تسهیلات تشویقی برای کارخانه‌ها تصویب شد.

خبرنگار: نجمه سعیدی

کشاورزی یکی از دغدغه های اصلی مردمان جنوب استان است، زیرا رزق اکثر مردمان این دیار از زمین و با کشاورزی به دست می آید، مردمانی که باید چشم به بخشش زمین داشته باشند تا از آن روزی برچینند و البته همیشه هم درگیر مشکلات متعددی هستند، مشکلاتی که هم مردم و هم مسوولان جنوب را درگیر خود می کند.

در جنوب استان انگار اگر خیلی خوش شانس باشی از کشاورزی ضرر نمی کنی و گرنه سود برای بسیاری از کشاورزان تبدیل به یک رویا شده است، هم اکنون هم نبود بازار مناسب برای گوجه فرنگی، برداشت شده.

مشکل تازه ای است که گوجه کاران جنوبی را اسیر خود کرده محصولی که به دلیل ویژگی خاصش، مدت زمان طولانی ای قابل نگهداری نیست.

حرف هایی از خرید کارخانه‌های تهیه رب وجود دارد اما انگار این موضوع چندان باب میل کشاورزان نیست.

سابقی یکی از کشاورزان گوجه کار جنوب است که درباره فروش محصول خود به کرمان نو می گوید: کارخانه ها قیمت خیلی پایین برای خرید گوجه پیشنهاد می دهند، بعضی روزها حتی گوجه را کیلویی 500 تومان می خرند و این حتی هزینه هایی که کشاورز کرده است را هم جواب نمی دهد و پول سبد هایی که می خریم هم در نمی آید.

وی ادامه داد: اگر کارخانه کیلویی بالای هزار تومان بخرد، شرایط بهتر می شود، اما همیشه قیمتشان پایین است و فروش گوجه اکنون تقریبا فقط به صورت دلالی انجام می شود و دلال ها هم بعضی روزها 1700 می خرند و بعضی روز ها 900 تومان می خرند، گوجه قیمت درست و مشخصی ندارد، کشاورزی که اطلاعی ندارند و خرده پا است ، دلال ها خیلی راحت گولش می زنند و زیر قیمت بازار می خرند، ولی کشاورزان عمده، خودشان مستقیم برای خود مشتری پیدا کرده و دلال ها را حذف کرده اند کلا برای اینکه محصولت را به قیمت مناسبی بفروشی دلت خون می شود.

پرداخت تسهیلات به کارخانه های رب با کارمزد 10درصد

شهسواری فرماندار قلعه گنج در مورد خرید گوجه به وسیله کارخانه ها به کرمان نو می گوید: 2 کارخانه رب شهرستان قلعه گنج قرار است، گوجه مورد نیاز خود را از منطقه بخرند.

شهسواری یاد آوری می کند: گوجه سه نوع است یک نوع که گوجه صادراتی است و قیمت آن خوب ست و یک نوع گوجه هم کیفیت معمول بازار را دارد و یک نوع هم برای کارخانه رب است که از بقیه گوجه ها قیمتش پایین تر است، وچون قیمت رب گوجه هم پایین آمده است، کارخانه ها در صورت خرید هم، قیمت هر کیلو را نهایت تا هزار تومان تعیین می کنند، البته سازمان صمت یک کمک ویژه یارانه ای برای این کارخانه ها در نظر گرفته است و در صورت خرید به قیمت مطلوب، کارخانه تا 2 میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد 10 درصد دریافت می کند.

هر کیلو گوجه برای کشاورز 1326 تومان تمام می شود

قانعی فرماندار رودبار جنوب هم در مورد شرایط کشاورزان و فروش گوجه به کارخانه ها به کرمان نو می گوید: قیمت هر کیلو گوجه برای کشاورز هزار و 326 تومان در می آید من در جلسه تنظیم بازار جیرفت هم گفتم، کارخانه ها می خواهند با قیمت کیلویی 500تومان بخرند که من با این موضوع مخالفت کردم، کشاورز در این صورت فقط ضرر می کند، قرار شد در این مورد و تعدیل قیمت کاری از طرف ستاد تنظیم بازار انجام شود.

قانعی ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات قیمت گذاری به دلیل وجود دلال ها است، گفت: در ابتدای برداشت یک سری خریدار افغان وارد منطقه شدند که خرید کیلویی 4500 داشتند که دلال ها این خریداران را ضرب و شتم کردند و به ناچار این گروه از شهرستان رفتند و اکنون در خوزستان گوجه را با کیلویی 4500 می خرند و گوجه جنوب هم روی دست کشاورز با کیلویی500 تومان مانده است.

قانعی می گوید: یک سری افراد هستند که منافع آنها در پایین آوردن قیمت ها است، مثلا همین یازده کارخانه گوجه جنوب که خودشان هم به رودبار نمی آیند، بلکه به دلال ها می گویند گوجه را ارزان تر ازکشاورز بخرند و کارمزد بگیرد و دلال به کشاورز فشار می آورد و گوجه را به ارزان ترین قیمت می خرند.

وزارت صمت گفته است که در صورت خرید به کارخانه های رب یارانه می دهد حالا آن ها هم توقع دارند، یارانه بگیرند و هم توقع دارند گوجه را با کیلویی 400،500 بخرند. یک بخش از دلال های هم از شهرستان های دیگر وارد جنوب شده اند و هر دلالی تعدادی بومی را اجیر کرده، تا گوجه را به ارزان ترین قیمت بخرند وهمان بومی ها نمی گذارند قیمت بالاتر برود.

فرماندار رودبار جنوب می گوید: اکنون با واسطه روزانه 4 یا 5 کامیون گوجه برای فروش به قیمت 1200 تا 1300 به استان های دیگر فرستاده می شود اما این حجم پاسخگو سطح زیر کشت نیست.

خرید حمایتی گوجه توسط تعاون روستایی

مروجی رییس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب در مورد مشکل گوجه کاران جنوب به کرمان نو گفت: در جلسه تنظیم بازار استان هم که پنج شنبه برگزار شد این مشکل مطرح شد، ما در حوزه گوجه فرنگی 2 پیگیری انجام دادیم، یکی پیگیری استانی، یکی هم پیگیری کشوری ، در پیگیری کشوری در ستاد تنظیم بازار کشور، پیشنهاد دادیم که اتحادیه تعاون روستایی اقدام به خرید حمایتی گوجه از کشاورزان کنند و به قیمت روز گوجه را بخرند.

وی ادامه داد: قرار شد اول این پیشنهاد در ستاد استان مصوب شود که در جلسه اخیر مطرح و تصویب شد،بحث بعدی حمایت استانی و منطقه ای بود که مربوط به کارخانه های رب گوجه است، کارخانه های رب گوجه جنوب، تقریبا در سال گذشته 140 هزار تن گوجه از کشاورزان جنوبی خریدند یعنی یک سوم تولیدی کشاورز بر اساس آمار جهاد کشاورزی ، از این 140 هزار تن ،حدود220 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و حدود20 میلیارد تومان بدهکار هستند.

مروجی اضافه کرد: مقرر شد که بانک کشاورزی تسهیلات در اختیار این کارخانه ها قرار دهد تا بدهی خود را بپردازند، در جلسه ستاد تنظیم بازار اخیر هم استاندار مصوب کرد، بانک کشاورزی جنوب به کارخانه های رب جنوب بر اساس خریدی که می کنند تسهیلات پرداخت کند.ما هم اعلام کردیم که اگر خرید خوبی داشته باشند،یارانه تسهیلات را هم در اختیارشان قرار بدهیم.

به گفته مروجی 11 کارخانه رب گوجه در جنوب فعال هستند و 2 کارخانه هم به زودی وارد چرخه تولید می شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47932
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.