شروع توزیع گازوئیل گلخانه‌ها

به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب استان به ازای هر یک هکتار گلخانه، 10 هزار و 500 لیتر گازوئیل در نظر گرفته شده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

مدیریت ریسک در این میان از اهمیت به سزایی برخوردار است، یکی از ابزارهای مدیریت ریسک در بخش کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی است. برای حل مشکلات بی شمار کشاورزان، بیمه بهترین سازوکار است.

یکی از خطراتی که هر ساله کشاورزان جنوب استان را در فصل زمستان تهدید می کند، سرمازدگی محصولات است.

شریف مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در مورد خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی به کرمان نو گفت: برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی یک سری اقدامات را باید کشاورز انجام بدهد.

مثل استفاده از بخاری های باغی برای باغ های میوه، آبیاری شبانه، ایجاد دود در سطح باغ، عدم استفاده از کودهای ازت و استفاده از کودهای پتاسیم و کلسیم که در مقابل سرما مقاوم هستند، همه این ها کلیاتی است که کشاورز باید رعایت کند تا محصولش را در مقابل سرما مقاومت کند و البته ما هم به کشاورزان مشاوره می دهیم.

شریف با اشاره به این موضوع که بیش ترین محصولی که در جنوب استان در مقابل سرما آسیب می بیند سیب زمینی و پیاز است، گفت: بعد از آن در بحث باغبانی محصولات گلخانه ای نیز در مقابل سرما حساسیت بالایی دارند/

کشاورزان گلخانه دار برای گرم کردن گلخانه ها، سهمیه گازوئیل برای بخاری های داخل گلخانه ها دارند، بین سهمیه و نیاز کشاورز هم تناسب وجود دارد، البته متاسفانه بسیاری از کشاورزان خودشان برای گرفتن سهمیه اقدام نمی کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب استان یادآور شد: برای دریافت سهمیه گازوئیل اول باید در سامانه ثبت نام کند و بعد یک سری فرم را در دفتر مدیریت جهاد شهرستان پر کند و بعد نامه دریافت سهمیه تحویل کشاورز داده می شود و می تواند به شرکت نفت مراجعه کرده و سهمیه گازوئیل خود را دریافت کند.

به ازای هر یک هکتار گلخانه، 10 هزار و 500 لیتر گازوئیل برای کشاورز در نظر گرفته شده است. که نیاز کشاورز را مرتفع می کند.

امسال بیش از 2 هزار نفر مراجعه کرده اند و سهمیه گازوئیل خود را دریافت کرده اند.

به گفته شریف این نحو توزیع سال ها است که در حال انجام است ولی اگر کشاورزی خودش کوتاهی کند کاری از دست کسی برنمی آید. شریف بیان داشت: بر اساس بررسی ها و نوع کشت در صورت بروز سرمازدگی از بین شهرستان های جنوبی استان جیرفت و عنبرآباد بیشترین خسارت را می بینند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب استان معتقد است که مهم ترین بحث در حفط محصولات از سرمازدگی کاشت اقلام مناسب در جای مناسب است یعنی باید محصول با خصوصیات منطقه هم خوانی داشته باشد.

شریف یاد آورشد: یک مشکل اساسی که جهاد کشاورزی با آن روبرو است عدم پیگیری کشاورز در بیمه کردن محصولات خویش است با انجام بیمه محصول اگر عوامل قهری و تگرگ حادث شود کشاورز ضرر به مراتب کمتری می کند اکنون مرکبات و محصولات گلخانه ای قابلیت بیمه شدن را دارند، اما خیلی مورد استقبال قرار نمی گیرند.

وی افزود: حق بیمه پرداختی نیز شامل انواع تخفیف ها می شود و رقم بسیار نا چیزی است مثلا 200 هزار تومان برای یک هکتار پرتقال،باید ارزش گذاری مناسب انجام شود مثلا یک باغ 2میلیاردی حق بیمه 500،600 تومان است که ارزش دارد، بیمه کشاورزان هم توسط بانک کشاورزی انجام می شود.

شریف در پایان تاکید کرد: پروسه سرمازدگی یک مورد آنی نیست باید کشاورز پیش بینی اش کند و محصول خود را در مقابل آن بیمه کند و به طور کلی از ابتدای دی ماه تا اسفند هر لحظه ممکن است کشاورز در گیر این موضوع شود.البته از طریف جهاد کشاورزی اطلاع رسانی می شود.

شریفی رییس هواشناسی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد،نیز در این باره گفت: اطلاع رسانی در این زمینه از طریق سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و اصحاب رسانه انجام شده تا کشاورزان دچار ضرر و زیان مالی نشوند.

شریفی اظهار داشت: کشاورزان نسبت به تنظیم دمای گلخانه‌ها به هنگام شب، رطوبت و تهویه در انبارها و سالن‌های پرورشی اقدام کنند.

رییس هواشناسی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد یادآور شدگفت: با کاهش دمای هوا احتمال سرمازدگی در محصول سیب‌زمینی و گلخانه‌ها وجود دارد لذا کشاورزان برنامه‌ریزی لازم را برای مواجه با سرما را داشته باشند.

تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان

سعید برخوری مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان حدود ۸۵ گونه گیاهی و زراعی کشت می‌شود گفت: امسال بالغ بر ۱۲ محصول جدید در جنوب استان کشت شده که در جهت توسعه تنوع کشت است.

وی با بیان اینکه در جنوب استان کرمان ۴.۵ تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود گفت: با وجودی که یک‌سوم سطح زیرکشت استان کرمان در جنوب واقع شده، اما دو‌سوم محصولات کشاورزی استان کرمان از این منطقه برداشت می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه هزار نفر در جنوب استان کرمان در بخش کشاورزی کار می‌کنند که بیش از ۶۳ درصد جمعیت جنوب استان را شامل می‌شود عنوان کرد: سرانه هر ایرانی از محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان ۵۲ کیلوگرم است.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان گفت: ریسک فروش محصولات کشاورزی در جنوب استان مشکل مهمی است که کشاورزان ما هر ساله با آن روبه‌رو هستند.

برخوری با بیان اینکه فرآیند رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده از دیگر مشکلات بخش کشاورزی در جنوب استان است افزود: با وجود تمام زحماتی که کشاورزان متحمل می‌شود، اما سهم کمی از درآمد محصولات کشاورزی به جیب آن‌ها می‌رود.

وی با بیان اینکه تنها ۲۳ درصد قیمت محصولات کشاورزی نصیب کشاورزان می‌شود تصریح کرد: بقیه این مبلغ در مسیر رسیدن محصولات کشاورزی به دست مصرف‌کننده به جیب دلالان، واسطه‌ها و دیگر افراد می‌رود.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه نبود زیرساخت‌های مناسب در این منطقه برای حمل و نقل محصولت کشاورزی به خوبی احساس می‌شود گفت: باید زمینه حمل و نقل مناسب محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور در منطقه فراهم شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه انجام یکسری کار‌های فنی برعهده خود ماست افزود: به‌زودی پنج مرکز لجستیک بار در شهرستان جیرفت و دیگر شهرستان‌های جنوبی راه‌اندازی می‌شود.

برخوری با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای صادرات محصولات کشاورزی در جنوب استان اندیشیده شده است بیان کرد: به دنبال این هستیم تا محصولات کشاورزی در این مراکز سورت، بسته‌بندی و لیبل‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه در بحث آلاینده‌ها به دنبال این هستیم که گواهی سلامت برای محصولات کشاورزی صادر کنیم گفت: امیدواریم زمانی برسد که محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان با بارکد و برند مشخص به بازار‌های داخلی و خارجی صادر شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: متاسفانه به‌واسطه عدم وجود زیرساخت‌ها محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان آن گونه که باید با قیمت و کیفیت مناسب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39385
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.