بحران آبی و ادبیات فاضلابی

یادداشتی از محمدرضا واحدی

شاید روزی که‌ رزم حسینی با افتخار، از احداث بزرگ‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در استانش یاد می‌کرد، روزی که احداث سد شهیدان امیرتیموری را در قالب پروژه مهر ماندگار کلنگ می‌زدند، کمتر کسی انتظار این حجم اعتراض از سوی حاشیه نشینان و حقابه‌داران هلیل را داشت!

شاید روزی که استاندار جدید با شنیدن حرف حق جنوبی‌ها، از مواضع تند اولیه‌اش کوتاه آمد و گفت تابع نظرات کارشناسی است و مدیران آب منطقه‌ای باید مخالفان انتقال آب را متقاعد کنند.

فکر نمی‌کرد این چنین مدیرانی در استان داشته باشد که به جای تحلیل و توجیه کارشناسی و فنی، فقط بلد باشند با ادبیاتی سخیف به تحقیر بخش بزرگی از مردم استانش بپردازند که اگر بافتی‌ها و جنوبی‌ها به روستاهای‌ خودشان برگردند، کرمان کمبود آب نخواهد داشت که بخواهد از هلیل آب بیاورد!

مدیرانی که با هیج معیاری در طراز انقلاب و آرما‌ن‌هایش نیستند. مدیرانی که خط‌کش به دست گرفته‌اند تا مردم استان را به کرمانی‌های اصیل و غیرکرمانی‌های روستایی تقسیم کنند و دانسته یا ندانسته تخم کینه و نفرت را بین مردم استان بپاشند.

دیگر چه خبر؟

کمبود آب در بخش شهداد

مطابق برنامه بیست ساله صنعت آب و فاضلاب کشور (۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴) پیش بینی شده تا پایان این چشم‌انداز، ۶۰ درصد جمعیت شهری کشور امکان استفاده از سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب داشته و با جمع آوری و هدایت و بازچرخانی آب، بخش زیادی از نیاز آبی صنایع و فضای سبز و آب های غیر شرب شهرها را تامین کنند.

کاش استاندار محترم از مدیر آب و فاضلاب استان بخواهد گزارشی از فعالیت حوزه‌ی تحت تصدی‌اش بدهد که در حالی که جناب مهندس طاهری حدود بیست و سه سال در آب و فاضلاب کرمان و استان مسئولیت داشته، و از برنامه بیست ساله‌ی مذکور فقط چهار سال باقی مانده، به چند درصد پیشرفت رسیده‌اند وچند درصد تا ۶۰ درصد چشم انداز فاصله دارند؟!

کاش مدیر آب و فاضلاب استان برای سرپوش گذاشتن بر ضعف خود و مجموعه‌اش، به صاحبان هلیل و جنوبی های مقیم کرمان حمله نکند بلکه دنبال راهکاری برای اصلاح شبکه آبیاری استان باشد که بخش اعظم آب در این سیستم فرسوده هدر نرود.

آقای مدیر به نظر شما که اهل فن هستید، افتتاح شبکه اضطراری تامین آب شرب شهرستان کهنوج، که اخیرا توسط جناب استاندار افتتاح شد، نشانه‌ی بحران آبی در جنوب استان نیست که چشم طمع به ته‌مانده‌ی آب هلیل دارید؟

آقای مدیر دنبال تفرقه بین مردم استان نباشید که جنوبی‌ها برای کرمان به جای آبادانی، آقا محمد خان آرزو کنند!

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61856
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.