آمار عجیب کرونا در بم؛ وضعیت زرد با بستری نزدیک به صفر

دانشگاه علوم پزشکی بم در ۲ هفته گذشته بستری ۱ بیمار جدید کرونایی را ثبت کرده که این آمار با رنگ‌بندی ۲ شهرستان این حوزه از سوی وزارت بهداشت در تناقض است.

بر اساس نرم‌افزار ماسک شهرستان‌های نرماشیر و بم در ۲ هفته اخیر در وضعیت زرد قرار داشتند در حالی که طبق گفته معاون وزیر بهداشت مبنای رنگ‌بندی شهرها میزان بستری روزانه است و آمارهای منتشر شده از سوی علوم پزشکی بم نشان می‌دهد که دو هفته گذشته میزان بستری‌ها در حوزه شرق ۱ نفر بوده و در ۱۳ روز از بازه زمانی یاد شده حتی یک بیمار کرونایی هم بستری نشده.

به گفته دکتر حریرچی اگر در شهرستانی روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کمتر از ۲ بیمار کرونایی بستری شوند وضعیت آن شهر آبی است و در صورتی که بیماران بستری روزانه بین ۲ تا ۴ نفر باشد رنگ شهر زرد است.

با توجه به آمارهای حوزه شرق استان و دستورالعمل رنگ بندی باید شهرستان‌های این حوزه همگی به رنگ آبی باشند اما تنها ریگان و فهرج چنین رنگی را دارند.

تشدید نگرانی از موج جدید کرونا در کشور| ملاک رنگ‌بندی شهرها چیست؟

تکرار تناقض‌ها

البته تناقض در آمارهای اعلامی و آمارهای ارسالی به وزارت کشور توسط علوم پزشکی‌ها در استان کرمان پیش از این هم یک‌بار خبر ساز شد.

آن زمان در طرح شهید سلیمانی تعداد گروه‌های بازرسی علوم پزشکی جیرفت چیزی حدود ۶۰۰ اکیپ اعلام شد و این آمار نسبت به کل استان بیشتر بود.

این موضوع موجب بحث در ستاد کرونای استان شد. تا جایی که علوم پزشکی کرمان اعلام کرد که ما از آماری که علوم پزشکی جیرفت به صورت دقیق و طبق دستورالعمل به تهران ارسال می‌کند اطلاع داریم و این در تضاد با آمارهای اعلام شده به رسانه‌ها است.

۱۳ روز بدون بستری جدید

با این حال برای بررسی آمار بیماران بستری کرونایی در حوزه شرق، آمار ۲ هفته اخیر (۲۹ اسفند تا ۱۲ فروردین) این حوزه را مرور می‌کنیم.

۲۹ اسفند ۴ بیمار در بیمارستان‌های این حوزه بستری بودند و تا تاریخ ۲ فرودرین با ترخیص روزانه یک نفر، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های حوزه بم به یک نفر رسیده است.

این شرایط تا ۴ فروردین تداوم داشت تا اینکه در پنجم فروردین با بستری یک بیمار جدید و ترخیص بیماری دیگر تعداد کل بستری‌ها در این حوزه یک نفر ثبت شده است.

بستری یک بیمار کرونایی ادامه داشت تا اینکه بدون بستری بیمار جدید در ۸ فروردین، تعداد بیماران بستری کرونایی حوزه شرق ۲ نفر گزارش شد.

البته این موضوع می‌تواند به دلیل بستری یک بیمار غیربومی باشد. چرا که معاون وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرد که آمار افراد بستری شده به شهر محل سکونت داده می‌شود. به تعبیری دیگر اگر شخصی تهرانی باشد اما در کرمان بستری شود آمار برای شهر مبدا ثبت می‌شود.

با این حال نهم فروردین ماه تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‎‌های حوزه بم به صفر رسیده است و تا ۱۲ فروردین این عدد ثابت مانده.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=67588
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.