ایجاد چهار هزار شغل با افتتاح سرمایه‌گذاری صنایع معدنی در کرمان

پنج پروژه بزرگ صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان امروز (پنجشنبه) در استان کرمان توسط رئیس جمهوری به شکل ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود. اشتغالزایی این طرح‌ها افزون بر چهار هزار مورد اعلام شده است.

به گزارش کرمان نو و به نقل از ایرنا، این پروژه‌ها زیرمجموعه شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) است که ابرپروژه مجتمع فولادسازی زرند ایرانیان، خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ) فولاد زرند ایرانیان، واحد تولید کاتد شرکت بابک مس ایرانیان، مجتمع تولید آهک و دولومیت ممرادکو و تجهیز ماشین آلات صنعتی شرکت کاراوران صنعت را شامل می‌شود.

ابرپروژه فولادسازی فولاد زرند ایرانیان

ابرپروژه مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان مشتمل بر ۶ واحد تولیدی زیر است: حمل و نقل مواد، سینترسازی، تولید اکسیژن، واحد یوتیلیتی و مواد کمکی، کور هبلند و فولادسازی تولید شمش فولادی با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در سال.

این مجموعه تولیدی در حوزه صنایع معدنی تاکید دارد که با تمرکز بر حداکثرسازی ارزش افزوده محصولات تولیدی، در تلاش برای ایجاد زنجیره کامل ارزش از معدن تا محصول است.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در این خصوص گفت: در راستای هدف ایجاد زنجیره کامل ارزش افزوده محصولات تولیدی تا محصول پیشتر بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد و کارخانه‌های تولیدی کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و همینطور کک متالورژی به انجام رسیده بود.

ماشالله سهراب نژاد افزود: در مجتمع فولادسازی زرند با بهره گیری از انواع تجهیزات پیشرفته، محصولات صادراتی منطبق با برترین استانداردهای جهانی تولید می شود و ظرفیت ارزآوری چشمگیری را برای کشور فراهم می‌آورد.

به گفته وی در این مجتمع فولادسازی با هدف ایجاد تنوع در سبد انرژی میدکو و کاهش فشار بر شبکه گاز و برق کشور از فناوری کوره بلند استفاده شده که در آن انرژی موردنیاز تولید فولاد از طریق زغالسنگ و کک متالورژی تامین می‌شود.

واحد خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ) در فولاد زرند ایرانیان

مدیرعامل مجتمع فولاد زرند ایرانیان گفت: یکی از مهمترین راهبردهای میدکو در مسیر توسعه حداکثرسازی بهره‌وری انرژی و رعایت بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی در سطوح جهانی به شمار می رود و از آنجا که کک متالوژی، به‌عنوان منبع اصلی انرژی مصرفی در فرایند تولید فولاد به روش کوره بلند موردنیاز است میدکو واحد”خنک سازی کک به روش خشک” یا CDQ:CoalDryQuenching به‌عنوان پیشرفته‌ترین فناوری جهانی در زمینه بهره‌وری انرژی و پایبندی به استانداردهای زیست محیطی در زمینه تولید کک راه اندازی کرده است.

به گفته وی در فرایند تولید کک، زغال‌سنگ تا دمای یکهزار و ۳۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود و پس از جدا شدن مواد فرار، ماده جامد باقیمانده که کک نام دارد تولید می‌شود؛ به طور سنتی در ایران و بسیاری از نقاط جهان رایج ترین روش خنک سازی کک تولیدی استفاده از آب است که ضمن هدررفت مقادیر بالای آب، موجب آلایندگی محیط و آب‌های زیرزمینی و همچنین رسوب ترکیبات مضر در خاک می‌شود.

وی افزود: جدیدترین فناوری موجود در دنیا به منظور مرتفع ساختن این معایب استفاده از فرایند خنک سازی کک به روش خشک است که شرکت میدکو همگام با شرکت‌های برتر جهان اقدام به بهره‌گیری از این فناوری کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: این مجتمع در زرند و در مجاورت کارخانه‌های کک سازی این شهرستان احداث شده که مراحل اجرایی احداث آن از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود؛ علاوه بر این با آغاز بهره‌برداری از واحد خنک سازی کک به روش CDQ، زمینه اشتغال پایدار ۵۰ نفر بصورت مستقیم فراهم خواهد شده است.

مجتمع تولید کاتد شرکت بابک مس ایرانیان

مجتمع تولید کاتد شرکت بابک مس ایرانیان با سرمایه گذاری بیش از چهار هزار میلیارد تومان در شهربابک کرمان بهره برداری می شود.

در این پروژه ۵۰ هزار تن کاتد مس با استفاده از تکنولوژی تانک بایوچینگ که به دلیل مزایای آن امروزه مورد توجه بسیار در صنعت قرار گرفته است، تولید می‌شود؛  در این روش شرکت بابک مس ایرانیان خلوص محصول استخراج شده از خطوط تولید بیش از ۹۹.۹۹۷ درصد است.

مدیرعامل شرکت بابک مس ایرانیان در این خصوص گفت: این مجتمع در ۲۰ کیلومتری شمال شهر بابک، از توابع استان کرمان و در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار احداث شده است.

محمدرضا میرزایی افزود: عملیات اجرایی احداث این مجتمع از مردادماه سال ۱۳۹۰ در شرکت بابک مس ایرانیان آغاز شد که هم اکنون با افتتاح کامل آن ضمن معرفی جدیدترین فناوری جهانی دوستدار محیط زیست در تولید کاتد مس به ایران و جهان ۵۰ هزارتن ظرفیت تولید کاتد مس(معادل با ۱۵درصد) به ظرفیت تولید مس کشور افزوده می شود.

وی تصریح کرد: همچنین با افتتاح این پروژه اشتغال پایدار برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود و مهمترین عاملی که این مجتمع تولیدی میدکو را در سطح جهان به یک نمونه بی‌بدیل تبدیل ساخته، استفاده از فناوری “تانک بایولیچینگ” برای نخستین‌بار در جهان در مقیاس صنعتی است.

مدیرعامل شرکت بابک مس ایرانیان گفت: با افتتاح مجتمع تولید مس میدکو، شاهد معرفی جدیدترین فناوری دوستدار محیط زیست در تولید کاتد مس به ایران و جهانیان خواهیم بود که زمینه‌ساز ایجاد انقلاب جدیدی در فرایند تولید کاتد مس در جهان خواهد شد.

مجتمع پخت آهک و دولومیت ممرادکو 

مجتمع تولید آهک و دولومیت کلسینه شده شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیاه (ممرادکو) با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان از دیگر طرح‌هاست.

مدیرعامل شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) در این خصوص گفت: آهک و دولومیت پخته یا کلسینه شده، ۲ نوع ماده مصرفی در صنعت فولاد هستند که کیفیت، نحوه نگهداری و استفاده از آنها بر روی محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد، از سوی دیگر ظرفیت فولاد میدکو تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۴.۲ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد که نیازمند حجم بالایی از آهک و دولومیت است.

الیاس ایران‌نژاد افزود: مجتمع پخت آهک و دولومیت توسط شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) برای برآورده کردن نیاز مجتمع‌های فولادسازی میدکو با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال احداث شده است.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی احداث این واحد تولیدی که بزرگترین مجتمع تولید آهک و دولومیت کلسینه در سطح کشور اشت، از شهریورماه سال ۱۳۹۴ در شهرستان کرمان و در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) ادامه داد: با آغار بهره‌برداری از مجتمع آهک و دولومیت ممرادکو، معادن سنگ آهک و دولومیت منطقه کرمان فعال شده و پیش‌بینی می‌شود که زمینه اشتغال پایدار ۳۰۰ نفر بصورت مستقیم در این طرح فراهم شود.

وی بیان داشت: فناوری مورد استفاده در مجتمع پخت آهک و دولومیت ممرادکو، کوره‌های دوقلوی پیشرفته محسوب می‌شود که در نوع خود از کمترین میزان انتشار آلاینده‌ها و بیشترین بهره‌وری انرژی برخوردار بوده است.

تجهیز ۱۸۱ ناوگان عملیات معدنی

مدیرعامل شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه نیز گفت: از آنجاکه حجم عملیات معدنکاری در مجموعه میدکو بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود، شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه در سال ۱۳۸۹ به منظور انجام عملیات معدنکاری و استخراج مواد معدنی موردنیاز کارخانه‌های فرآوری میدکو تاسیس شد، این شرکت با هدف ارائه خدمات با کیفیت به‌عنوان یکی از مجموعه های مطرح کشور، گام‌های بلندی در رابطه با تجهیز و بهره‌برداری از معادن برداشته است.

سیدعبدالرضا موسوی عنوان کرد: پروژه خرید ماشین‌آلات معدنی میدکو در سال ۱۳۹۵ آغاز شد و مونتاژ این ماشین آلات توسط متخصصان داخلی و خارجی از دی ماه ۱۳۹۷ در دستور کار قرار گرفت، پس از انجام این پروژه در ۲ فاز اجرایی، میدکو امروز به یکی بزرگترین شرکت های معدنی دارای ناوگان بروز معدنکاری کشور تبدیل شده است.

وی بیان داشت: شرکت میدکو با تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه، علاوه بر انجام حجم عظیمی از عملیات معدنکاری، زمینه اشتغال یکهزار و ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم را فراهم کرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73620
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.