قطاری که روی ریل نرفت|‌ کمبود اعتبار راه آهن بم-جیرفت را به تعطیلی کامل کشاند

راه آهن جیرفت-بم که سال ۹۷ توسط وزیر راه کلنگ زنی شده بود؛ با خروج پیمانکار به دلیل کمبود اعتبار رسما متوقف شد.

کم نیست پروژه هایی نیمه تمام در استان کرمان‌ که هیچ وقت طبق برنامه پیش بینی شده عملیاتی نشده و از روی کاغذ فراتر نرفته‌اند.

یکی از این پروژه‌های بی سرانجام  راه آهن بم-جیرفت است، پروژه‌ای که کلنگش را اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آبان ۹۷ بر زمین زد.

پروژه ی ریلی‌ای با طول بیش ۱۰۰ کیلومتر، که قرار بود به شبکه راه آهن کشور متصل شده و از جنوب استان تا بندر جاسک ادامه داشته باشد.

حالا اما خبرهای رسیده حکایت از توقف کامل این پروژه دارد و اصلی‌ترین مشکل آن نیز تامین اعتبار است.

در ابتدا ردیف بودجه این پروژه برای معاونت ساخت وزارت راه بود. تیر ۹۸ تا دی ماه به راه آهن سپرده شد؛ اما سرانجام بعد از دی ماه دوباره به معاونت ساخت برگشت.

همین جا به جایی نیز یکی از دلایل عقب ماندن پروژه از زمان پیش بینی شده خود بود.

شرکت «محور گسترش شرق» که پیمانکار این پروژه بود اسفند ۹۹ در نامه که به امضای «عباس خطیبی» معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل رسیده؛ درخواست خروج از پروژه را داده است.

پیمانکار: یک ریال هم پول ندادند

یکی از مدیران شرکت پیمانکار به «کرمان نو» می‌گوید: این پروژه هیچ اعتباری نداشت و یک ریال هم پول داده نشد؛ به همین دلیل ما از پروژه خارج شدیم.

او ادامه داد: بخش زیادی از این پروژه تونل است و به قیمت امروز نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

این در حالی است که بنا بر گفته یک منبع آگاه این پروژه امسال تنها ۵ میلیارد تومان بودجه داشته است.

«انجم شعاع» مدیر طرح‌های شرکت‌ ساخت وزارت راه در استان کرمان نیز با تایید خروج پیمانکار می‌گوید: در صورت تامین اعتبار باید پیمانکار جدید گرفته شود و در حال حاضر پیمانکار ندارد.

با این شرایط می توان گفت راه آهن بم-جیرفت رسما متوقف شده و حالا با پایان عمر دولت تدبیر و امید باید در انتظار تصمیمات دولت آینده باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73803
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.