۲۰ درصد عرصه‌های بیابانی کشور در کرمان قرار دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه حدود ۳۲ میلیون هکتار عرصه بیابانی در کشور وجود دارد گفت: ۲۰ درصد از این مقدار حدود ۶.۳ هکتار از عرصه های بیابانی کشور در شمال این استان است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، مهدی رجبی زاده افزود: حدود ۴.۵ میلیون هکتار از مجموع بیابان‌های استان کرمان عرصه‌های حساس به فرسایش بادی هستند که فقر پوشش گیاهی در این مناطق به حدی است که با اندک وزش باد ذرات خاک در قالب گرد و خاک و یا طوفان‌های شن به حرکت در می‌آیند.

وی اظهار داشت: ۲۸ کانون بحرانی حساس به فرسایش بادی در ۱۳ شهرستان این استان وجود دارد که مساحتی حدود ۱.۲ میلیون هکتار را در بر می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه بیابان‌زدایی یکی از عوامل اصلی توسعه یافتگی در جهان امروز حساب ‌می شود گفت: اقدامات زیادی در شمال  استان کرمان در راستای پیشگیری از بیابان زایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمرکز فعالیت های منابع طبیعی شمال استان کرمان بر مهار کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی است افزود: اجرای عملیات ها در راستای بیابان زدایی نقش موثر و مهمی در امنیت زیستی ساکنان مناطق بیابانی ایفا می کند و این یک عامل نقش مهمی در استمرار تولید و عدم مهاجرت افراد از مناطق بیابانی به سایر مناطق ایفا می نماید.
وی گفت: بر اساس آمارها از ۱۶ شهرستان شمال استان کرمان ۱۳ شهرستان یا بیابانی هستند یا در معرض بیابانی شدن قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تاکید بر اینکه هر چه قطر ذرات جا به جا شده خاک توسط باد به میکرون نزدیک تر باشد پدیده گرد و غبار را ایجاد می کند و هر چه قطر ذرات بیشتر باشد حرکت شن های روان را شاهد خواهیم بود
وی سابقه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان  در امر مقابله با بیابانزایی را حدود ۵۵ سال عنوان کرد و و گفت: این فعالیت ها از دهه ۴۰ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد که بارزترین آن جنگل تاغ زار پیرامون شهر کرمان است که امروز ما تاثیرات مثبت آن را مشاهده می کنیم.

وی همچنین یادآور شد، اولویت اول این اداره کل در امر بیابان‌زدایی شرق استان کرمان شامل شهرستان های ریگان، فهرج، نرماشیر و بم است که در این راستا طرح جامع مقابله با فرسایش بادی در این مناطق در سال ۹۵ تهیه شده و تاکنون فعالیت‌های زیادی از جمله انجام حدود هشت هزار هکتار عملیات مالچ پاشی، ۲۵ هزار هکتار مدیریت روان آب، پنج هزار کیلومتر تله رسوبی و حدود پنج هزار هکتار نهال کاری طی ۴ سال گذشته انجام شده است.

رجبی زاده خاطرنشان کرد: بر اساس طرح اعتباری معادل ۵۳۶ میلیارد تومان برای یک دوره پنج ساله پیش بینی شد هرچند که تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده اما به دلیل افزایش هزینه طرح اکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل آن حداقل به اعتباری معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری  استان کرمان تصریح کرد: بیابان زایی یکی از معضلات جامعه‌ جهانی در هزاره سوم است و بهره برادی بی رویه از منابع آبی تاثیر بسزایی در گسترش این معضل داشته که متاسفانه در کرمان این موضوع یکی از عوامل اصلی بیابان زایی محسوب می شود لذا منظور مدیریت این مشکل عزم همگانی و تلاش هماهنگ همه دستگاه‌های ذیربط  می تواند موثر باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85359
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.