پاسکاری آبفا و فولاد بوتیا در خصوص ریزش تونل فاضلاب


علت ریزش تونل فاضلاب کرمان چه بود؟

سه‌شنبه شب ۲ کارگر در اثر ریزش تونل فاضلاب در محل تصفیه خانه آب شرف‌آباد در کرمان جان باختند.پروژه‌ای که زیر نظر فولاد بوتیا است ، اما مسئول مربوطه‌اش حاضر به مصاحبه نیست و مدعی است، شرکت آب و فاضلاب، باید پاسخگو باشد. روابط عمومی شرکت و آب فاضلاب هم پاسخگویی را به فولاد بوتیا حواله می‌‌دهد ومی‌گوید: «فقط نظارت کلی کار را شرکت فاضلاب کرمان برعهده دارد و نظارت مقطعی این‌کار هم بر‌عهده شرکت بوتیا است»

ساعت ۲.۵ تا ۳ ظهر بود که ریزش تونل فاضلاب شرف‌آباد را به هلال احمر اطلاع دادند. ۱۱ساعت طول کشید تا دومین جسد را از زیر آوار درآوردند. اینکه چرا امدادرسانی اینقدر طول کشیده، موضوعی است که رضا فلاح، مدیرعامل هلال احمر استان علت آن را شدت ریزش و خاک نرم منطقه اعلام می‌کند:« سگ‌های زنده یاب و واکنش سریع و حدود ۲۰ نیرو از هلال احمر و آتش نشانی به محل اعزام شده بودند، اما حفر کانال پایین بوده و خاک نرم، باید ابتدا ایمنی بچه‌ها را در نظر می‌گرفتیم، آن هم وقتی که می‌دانیم که دیگر افراد زیر آوار فوت شدند.»

۹ تن خاک روی اجساد بود

پیمانکار در حال حفر چاه برای فاضلاب شهری بوده که تونل ریزش می‌کند. طبق برآوردی که ابراهیم بابایی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی سازمان شهرداری کرمان داشته بیشتر از ۹ تن خاک روی اجساد بوده است.

این اولین بار نیست که هنگام حفر پروژه فاضلاب تونل ریزش می‌کند. پیش‌تر نیز هنگام اجرای پروژه یک ماشین سنگین در بلوار خانوک به دل زمین فرو رفت. این بار اما این حادثه منجر به فوت ۲ نفر شده است.

*پاسکاری بین فولاد بوتیا و شرکت آب و فاضلاب

مسئولان فولاد بوتیا اما در خصوص این حادثه حاضر به پاسخگویی نیستند و روابط عمومی فولاد بوتیا تاکید دارد که هر گونه مصاحبه و پاسخگویی با شرکت آب و فاضلاب است. این شرکت هم اما از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و مدعی است که مسئولیت این امر با فولاد بوتیا است.

مدیر روابط عمومی شرکت فاضلاب استان کرمان در رابطه با حادثه ریزش تونل فاضلاب در محل تصفیه‌خانه آب شرف‌آباد می‌گوید:«پیمانکاری که کار فاضلاب شهر کرمان را انجام می‌دهد پیمانکار شرکت بوتیاست که به طورمستقل کار می‌کند. فقط نظارت کلی کار را شرکت فاضلاب کرمان برعهده دارد و نظارت مقطعی این‌کار هم بر‌عهده خود شرکت بوتیا است.»

*گزارش حادثه به آب و فاضلاب تحویل شود

به گفته حسن قاآنی علت این اتفاق را باید شرکت بوتیا طی گزارشی به شرکت آب و فاضلاب اعلام کند. او علت حادثه قبلی در بلوار خانوک را هم به بی‌احتیاطی راننده ربط می‌دهد :«در اتفاق قبلی مقصر راننده بود و خداروشکر کسی آسیب ندید. به کانال از یک حدی نباید نزدیک‌تر شد، اما ماشین خیلی به کانال نزدیک می‌شود و به دلیل عمیق بودن دیواره کانال و خطای راننده دیوار ریزش کرد و کامیون داخل کانال افتاد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98127
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.