تشریح برنامه‌های هفته بزرگداشت «حکیم نظامی گنجوی» در کرمان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان  ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت هفته بزرگد اشت «حکیم نظامی گنجوی» در این استان را تشریح کرد.

به گزارش کرمان نو، محمدرضا علیزاده بیان کرد: ستاد بزرگداشت برنامه‌های فرهنگی- هنری حکیم نظامی گنجوی در هفته‌های گذشته برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن بزرگداشت این شاعر بزرگ در استان تشکیل شد و دبیرخانه استانی این ستاد شکل گرفت.

وی افزود: دبیرخانه ستاد استانی هفته گرامی‌داشت نظامی گنجوی از 18 تا 26 اسفندماه به‌مناسبت هفته گرامی‌داشت نظامی گنجوی، برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده است که در سراسر استان با همکاری دستگاه‌ها و انجمن های فرهنگی و ادبی  مختلف، اجرا خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده عنوان کرد:این برنامه ها از چهارشنبه 18 اسفند و با همایش « انسان و اندیشه آرمانشهری در نگاه حکیم نظامی گنجه‌ای» و به همراه رونمایی از کتاب مثنوی مظهرالآثار آغاز می شود .

وی ادامه داد: مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با عنوان ” نظامی و جریان اندیشه های پس از او “شنبه 21 اسفند ماه از سوی این اداره کل و همراهی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان برپا می شود
علیزاده اضافه کرد: همایش شعر “کلید در ِ گنج حکیم ” نیز 22 اسفند ماه با همراهی انجمن شعر قلم کرمان برگزار می شود . همچنین در 24 اسفند ماه نیز همایش ادبی “بهترین سر آغاز “با همراهی انجمن شعر “دل عالم” کرمان برپا خواهد شد .
وی افزود: نمایشگاه خوشنویسی و مینیاتور اشعار حکیم نظامی  که با همراهی انجمن خوشنویسان کرمان برپا می‌شود نیز سه شنبه 24 اسفند ماه در سالن اندیشه اسلامی ، افتتاح می شود ،ضمن این که صدا و سیمای مرکز کرمان نیز ویژه یرنامه ای با موضوع ” نظامی ” را  در دست ساخت دارد و به مناسبت این هفته پخش خواهد شد .
علیزاده افزود: برگزاری مسابقه متن ادبی با موضوع داستانهای حماسی حکیم نظامی ،برپایی شب های شعر “نظامی خوانی ” ،برگزاری جلسه کمیته انجمن علمی اثار و مفاخر فرهنگی استان در زمینه نطامی شناسی، اجرای نقالی خوانی از اشعار نظامی و برگزاری مسابقه مشاعره و بداهه سرایی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای هفته بزرگداشت «حکیم نظامی گنجوی» در کرمان  است که به همراهی و همکاری ادارات و انجمن های ادبی استان در مرکز استان و سایر شهرستانها برگزار خواهد شد .
بیست‌ویکم اسفند ماه در تقویم فرهنگی کشور  مصادف با سالروز گرامی‌داشت حکیم نظامی است .
امسال به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی دستگاه‌های فرهنگی، هنری و همچنین سیاسی کشورمان چون وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فرهنگستان هنر و جمع زیادی از هنرمندان عرصه‌های مختلف و اهالی فرهنگ و ادب کشورمان هفته بزرگداشت حکیم نظامی و جایزه بین‌المللی این حکیم نه‌تنها در سراسر کشور که با همت سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها در آستانه عید نوروز برگزار می‌شود.
هفته بزرگداشت نظامی گنجوی 21 اسفندماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. از سوی دیگر این برنامه‌ها به جشن نوروز با حضور وزرای فرهنگ 12 کشور در ایام عید و سپس تا اردیبهشت ۱۴۰۱ امتداد خواهد یافت.
تمام استان‌های کشور، مراکز و شهرهای کوچک میزبان برگزاری برنامه‌های ستاد گرامیداشت حکیم نظامی خواهند بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86104
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.