۳۳ هزار اشتغال منفی در استان کرمان در سال گذشته

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: متأسفانه با سرمایه گذاری های عظیم در بخش صنعت استان، سال گذشته ۳۳ هزار اشتغال منفی در صنایع این استان اتفاق افتاد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، «سید مهدی طبیب زاده» شامگاه ۱۷ مهرماه در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی در محل نمایشگاه جنوب شرق اظهار کرد: مدیران بنگاه های صنعتی و معدنی کرمان رسالتی فراتر از بنگاه داری دارند و برای نسل آینده مسئولیت بر عهده دارند و منابع بین نسلی در حال مصرف است که شرایط بهتر زیستن را باید برای آن ها فراهم کرد.

وی افزود: معدن یک روزی تمام می شود و تجدید ناپذیر است و اقتصاد استان کرمان هم مبتنی بر این منابع است از سوی دیگر سهم عمده درآمدهای استان کرمان اعم از درآمدهای مالیاتی، اشتغال و سرمایه گذاری ها از بخش معدن تأمین می شود لذا باید اقتصاد را بر پایه دانش و تکنولوژی استوار کرد و به سمت دانش بنیان برویم.

طبیب زاده بازارسازی برای واحدها و صنایع کوچک را راهکاری متحول کننده در این امر دانست و گفت: معدن و صنایع معدنی فرصت بزرگی برای استان است و کرمان جزو معدود استان هایی است که در شرایط سخت تحریم سرمایه گذاری های سنگینی داشته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه با وجود آنکه سال گذشته در صنایع استان کرمان سرمایه گذاری عظیمی صورت گرفت امّا ۳۳ هزار اشتغال منفی داشتیم، خاطرنشان کرد: در این راستا ۳۳ هزار نفر شغل خود را از دست دادند و همه این ریزش اشتغال ها در صنایع کوچک و متوسط استان کرمان رقم خورد و سرمایه گذاری در بخش بزرگ اقتصاد استان نتوانست مانع از ریزش شغل استان شود.

طبیب زاده با اشاره به اینکه انتقال آب از خلیج فارس اتفاقی عظیم بود و در ادامه با بیان اینکه در چند سال آینده با کمبود انرژی مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: باید تدبیری برای تامین انرژی اندیشیده شود. صنایع بزرگ استان کرمان طی یکی دو سال آینده با کمبود گاز مواجه خواهند بود از طرف دیگر اجرای پروژه خط لوله گاز شماره ۱۱ کشور معطل مانده است لذا همت جدی مدیران را می طلبد که برای تأمین گاز استان تدبیر کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در ادامه به سهم کوچک قطعه سازان از صنایع بزرگ استان اشاره و خاطرنشان کرد: کمتر از ۳۰ درصد از خدمات، قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع بزرگ استان از داخل کرمان تأمین می شود لذا مسولین برای حفظ اشتغال صنایع کوچک فکری داشته باشند.

طبیب زاده از شرکت های بزرگی که برای توسعه نظام پیمانکاری تشکر و قدردانی کرد و به معرفی برخی از این شرکت ها  پرداخت و افزود: به طور مثال شرکت مس که مرکز نوآوری را ایجاد کرده و همچنین شرکت میدکو که شرکت بزرگ تأمین قطعات و تجهیزات را در کرمان شکل داده است و نیز از شرکت های گل گهر و فولاد نیز تشکر می کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: همه شرکت ها در سه  نهضت و محور برای رشد و توسعه اقتصادی باید تلاش کنند که یکی تأمین زیرساخت های مورد نیاز برای چند سال آینده، دیگری بازارسازی و بازاریابی برای واحدهای کوچک و متوسط و آخرین مورد هم رفتن به سمت آینده ای مبتنی بر دانش و تکنولوژی است.

«امیرحسین سعید» مدیرعامل نمایشگاه های جنوبشرق نیز این در مراسم اظهار کرد: این نمایشگاه به عنوان تنها محرک اقتصادی استان کرمان که بهشت پهناور معادن کشور محسوب می شود، به شمار می رود.

وی با اشاره به خصوصیات پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته، گفت: در این نمایشگاه که وسعتی بیش از ۷ هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است ۸۵ غرفه از شرکت های مختلف معدنی، صنایع و تجهیزات از سراسر کشور دائر شده و محصولات خود را با هدف جذب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی در معرض نمایش قرار داده اند.

سعید تصریح کرد: نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کشور آئینه اقتصاد استان کرمان است و با عدم برگزاری یا غیرفعال شدن آن، قطعاً خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد استان کرمان وارد می شود.

به گفته وی این نمایشگاه با حمایت شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان و مدیر عامل موسسه صندوق بازنشستگی شرکت صنایع ملی مس ایران در حال برگزاری است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77982
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.