بار خسارت میلیاردی بر دوش کشاورزان متضرر/ سم مورد استفاده تقلبی بود

دوسال قبل عده ای از کشاورزان جیرفت و عنبرآباد اقدام به خرید سم و کود از برخی فروشگاه های عرضه سم و کود شهرهای خود کردند که پس از استفاده از این اقلام متوجه عجیب و نامتعارف بودن محصولات مزرعه شان شدند. پس از این مساله پای کارشناسان به مزارع مذکور باز شد که یکی بعد دیگری تایید می کردند سم مورد استفاده به غده سیب زمینی آسیب جدی وارد کرده است. این اتفاق ضرر چندین میلیارد  تومانی به محصول سیب زمینی این کشاورزان زد و اکنون دوسال است که این افراد درگیر شکایت هستند اما هنوز در پیچ و خم  دادگاه وقت می گذرانند و نتوانسته اند خسارت خود را دریافت کنند.

ابراهیم سالارکریمی یکی از کشاورزانی که پس از استفاده از کود شیمیایی و سم های یک شرکت مطرح محصولات سیب زمینی خود را از دست داده در این خصوص می گوید: این اتفاق در سال های ۹۷ و ۹۸برای ما افتاد کاشت محصول سیب زمینی به این شکل است که بخشی از محصول را در در ماه می کاریم و بخش بعدی به سال بعد وصل می شود.وی افزود: یک شرکت این سم تولید و به جیرفت ارسال شد که ما و دیگر کشاورزان از فروشگاه های معتبر جیرفت آن را خریداری کردیم. ما بیست و هفت کشاورز هستیم با پنج پرونده شکایت و از پنج عامل این سم راخریداری کردیم که خسارت بسیار کلانی را به بار آورد.این کشاورز اضافه کرد: آن سال پس از پنج شش سال متضرر شدن کشاورزان، به سال طلایی تبدیل شد که برای ما چند نفر این اتفاق شوم رخ داد. سم را به آزمایشگاه فرستادیم سازمان کشاورزی جیرفت نیز تست میدانی انجام داد. از حفظ نباتات تهران نیز تقاضا کردیم به منطقه بیایند که با حاضرشدن بر سر مزرعه ۹ نمونه سم را از تهران با خود آوردند و گفتند طبق روالی که سم خودتان را برای محصول کاشته شده استفاده می کنید از این سم ها هم استفاده کنید و درزمینی دیگر هم از سم مورد نظر استفاده کنید. دیدیم دقیقا مثل سال قبل همان ماجرا اتفاق افتاد و محصولات به شکل های عجیب و غریب و بد شکل رشد کردند و کارشناسان زیادی روی این پرونده ها نظر دادند اکنون هم برای دو مورد از پرونده ها رأی صادر شده است. برای مزرعه کشت و صنعت جیرفت نیز همین مسأله پیش آمده بود و هنوز درگیر همین مساله هستیم. سازمان کشاورزی نیز این مشکل را تایید کرد. وی ادامه داد: به مسوولان زراعت و حفظ نباتات…سازمان کشاورزی جیرفت اعلام کردیم که هرجا این سم و کودها را استفاده کردیم مزرعه از بین رفته آزمایشگاه هم تایید کرده و نوشته این سم ناخالصی های فراوان دارد و این شرکت متعلق به افراد قدری است که هنوز پس از دوسال هیچ نتیجه ای نگرفتیم و آنها که بسیار سرمایه دار هستند به هزار روش تلاش کردند که ما را در پرونده محکوم کنند اما تاکنون حرف ما حساب بوده است. وی افزود: خودم همان سال دو مرتبه سکته کردم چون به مردم بدهکار بودم و حدود ۵-۶ میلیارد تومان ضرر کردم. من تنها فردی نیستم که دچار این مشکل شده ام و در دادگاه شعبه دوم حقوقی پرونده درحال رسیدگی است.وی تصریح کرد: فرماندار هم در جریان این مشکل است و می گوید مراحل قانونی را پیش ببرید. به نماینده قبلی که آقای کمالی پور بود مراجعه کردیم ولی اتفاقی نیفتاد به نماینده جدید هم مراجعه کردیم و می گویند مسیر قانونی را طی کنید تا حق به حق دار برسد. سالارکریمی افزود: کشت و صنعت هم شاکی این شرکت بود و چند هکتار سیب زمینی کشت کرده بودند که متضرر شدند البته پرونده کشت و صنعت رأی گرفت.

ما نان‌آوران بی نانیم

عباس سالارکریمی یکی دیگر از کشاورزان خسارت دیده در این مورد می گوید: یک سم علف کش بود که مزارع سیب زمینی ما را در دو سال قبل از بین برد.وی افزود: بیشتر از 26 سال است شغل من کشاورزی است. این سم تولید یک کارخانه معروف است که ما چندسال از محصولات آن استفاده می کردیم و مشکلی نداشتند اما در سال 97 یکی دو پارت سم مشکل داشت دقیق در سالی که برای کشاورزان طلایی بود و سال های قبل و بعد آن هم مصیبت بار بود که همه کشاورزان ضرر می کردند.وی ادامه داد: این سم غده های سیب زمینی را شکافت و محصول را مرحله کوددهی هم نرساند. سیب زمینی ها به شکل مار، عقرب، گربه و…شده بودند، هفتاد درصد کشاورزان آسیب دیدند و اینقدر روی محصولات تست میدانی و آزمایش انجام شد که تعدادش از دستمان در رفته است حتی برای آزمایشگاه های خارج از کشور نیز نمونه فرستادیم آن سال اشک کشاورزان درآمد. یک زمان می بینی محصول قیمت ندارد مثل همین امسال که صددرصد کشاورزان به دلیل سرمازدگی بیچاره شدند اما آن سال فقط یک تعداد از کشاورزان دچار مشکل بدی شدند دقیقا در سالی که می توانستیم خسارات سال های قبل را جبران کنیم.عباس سالارکریمی ادامه داد: وقتی سر مزرعه می رفتیم سردرد می شدیم، یکی از دوستان هم وضع مالی خوبی نداشت و برای اولین بارکشاورزی کرده بود که نشست روی زمین زار زار گریه کرد. ما هم وضعیت مالی بدی داشتیم اما با بقیه کشاورزان هر کدام مقداری پول روی هم گذاشتیم تا بخشی از بدهی خودش را بپردازد. سالارکریمی تصریح کرد: نمی دانم زمان ساخت این سم در کارخانه چه اتفاقی افتاده بود که این سم یک فاجعه به بار آورد. سیب زمینی یک نمونه به اسم سانته دارد که آوند می کِشّد و هر کدام تا 9 الی ۱۲غده ریزش دارد ولی ریزش سیب زمینی های آن سال غیرطبیعی بود. به دستگاه قضایی شکایت کردیم وکارشناس آمد و مزرعه را از نزدیک دید. حتی روی بذری که برای سال بعد برداشتیم نیزاثر منفی گذاشته بود. این کشاورز گفت: تنها جایی که می شد پناه ببریم دستگاه قضایی بود، تعداد زیادی از پرونده های ما در دادگستری جیرفت هستند که نمی دانیم چه تصمیمی برایشان گرفته شده است. باور کنید همین امسال حدود شش هفت میلیارد تومان ضرر کردم که کشاورز جز محسوب می شود. اسم ما نان آوران بی نان است همین امسال که سرما زد، تعدادی از کشاورزان سکته کردند و هنوز چند نفر از کشاورزان در بخش سی سی یو بیمارستان های کرمان بستری هستند. ماشین و خانه و زندگی مان را هم فروختیم و دیگر توانی برای مان باقی نمانده است.

سازمان کشاورزی می گوید سم و کودها مشکل دار بودند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جیرفت در این خصوص گفت: دو سال قبل عده ای از کشاورزان جیرفت اقدام به خرید نوعی کود و سم از برخی بنکداران شهر کردند که این سم و کودها توسط یک شرکت معروف تولید شده بود.دکتر رستگاری افزود: وقتی کشاورزان به سازمان مشکل را اطلاع دادند به مزارع آنها رفتیم و محصولات را از نزدیک بررسی کردیم. محصول سیب زمینی این کشاورزان شکل هر چیزی داشت به غیر از سیب زمینی، محصولات شبیه مارو عقرب و…بودند و باورکردنی نبود. وی اضافه کرد: از محصولات نمونه برداری شد و کود و سم ها نیز به آزمایشگاه ها ارسال شدند که جواب این بود کود و سم این شرکت دچار مشکلاتی است که باعث شده به محصولات آسیب برسد.وی تصریح کرد: آن سال سیب زمینی قیمت خوبی داشت آن هم پس از چند سال رکود قیمت و…و سالی بود که کشاورزان می توانستند خسارات سال های قبل خود را جبران کنند و می شود گفت این عده از کشاورزان متاسفانه به خاک سیاه نشستند. دکتر رستگاری ادامه داد: کشاورزان شکایت کردند و ما نیز طبق قانون مدارکی را که مرجع قضایی لازم داشت تایید و ارسال کردیم و امیدواریم که این افراد به حق خود برسند.

با دادستان صحبت می کنم

فرماندار جیرفت گفت: من تاکنون از این مشکل باخبر نبودم. ابوذر عطاپور افزود: در صورت مراجعه کشاورزان خسارت دیده در این خصوص حتما با دادستان صحبت خواهم کرد تا تکلیف این پرونده زودتر مشخص شود.

لطمه شرکت معروف به اعتبار فروشگاه های معتبر جیرفتی

علی بحرینی از عرضه کنندگان سم و کود جیرفتی در خصوص این موضوع گفت: من و چند نفر دیگر از همکارانم با این شرکت سالها کار می کردیم اما فروش سم و کود تقلبی توسط این شرکت باعث شد تا ارتباط کاری و تجاری خود را با این شرکت قطع کنیم.وی افزود: دو سال قبل از این شرکت سم و کود خریدیم که با شکایت کشاورزان و تایید سازمان کشاورزی و …که نشان می داد این سم غیراصل و غیراستاندارد بوده ما نیز اقدام به شکایت از این شرکت کردیم، البته وکیل پرونده ما در زمان صدور رای به دلیل پیوند کبد در بیمارستان به سر می برد و بعد از این ماجرا ما اعتراض زدیم و در دادگاه تجدید نظر نیز رای دادگاه با توجه به فاکتورها و دیگر مدارکی که نشان می داد ما از این شرکت سم و کود خریداری کردیم و سرمان کلاه رفته به نفع ما صادر شد.وی تصریح کرد: این شرکت به اعتبار ما لطمه زد ما مورد اعتماد کشاورزان هستیم و این گونه مسایل باعث بی اعتمادی می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64397
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.