افزایش ۳.۵ درصدی قیمت‌ها در مهرماه نسبت به شهریور


تورم کرمان به مرز ۵۳درصد رسید

به فاصله یک ماه ۳.۵درصد به مجموع هزینه سبد خرید خانوار کرمانی اضافه شد. طبق گزارش مرکز آمار تورم ماهانه کرمان در مهر ماه ۳.۵درصد و تورم نقطه‌ای که قیمت این کالاها و خدمات را طی بازه یک ساله از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ درصد می‌کند، ۵۲.۸درصد افزایش یافته است.

به گزارش کرمان‌نو و بنا به گزارش مرکز آمار، خانوارهای روستانشین استان به مراتب تورم بیشتر از خانوار شهرنشین کرمانی تجربه کردند. به طوری که تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری در مهرماه، ۵۰.۵ درصد و برای خانوار روستایی ۵۸.۳درصد بوده است.

نرخ تورم کل کشور در مهر ماه ١٤٠١ ، برابر ٤٢,٩ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٠.٨ درصد برای دهک­­ دهم تا ٤٨.٧ درصد برای دهک­ اول نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین٥٨.٩ درصد برای دهک هشتم تا ٦٢.٤ درصد برای دهک­ اول است.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد تورم ماهانه دهک‌های پردرآمد از کم‌درآمدها سبقت گرفته است. بر این اساس در‌حالی‌‌که در شهریور‌ماه پایین‌ترین نرخ‌های تورم ماهانه با ۸/ ۱ و ۹/ ۱درصد به دهک‌های دهم و نهم درآمدی تعلق داشت، در مهرماه بالاترین تورم ماهانه با ۳درصد به دهک‌های دهم و هشتم درآمدی مربوط است. نکته قابل توجه درباره جزئیات تورم ماهانه مهرماه این است که در بخش کالاهای خوراکی و آشامیدنی، تورم برای همه دهک‌ها در سطح تقریبا یکسان ۲/ ۲ تا ۳/ ۲درصد قرار دارد؛ اما در بخش تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات، بالاترین تورم با ۷/ ۳درصد به دهک اول درآمدی مربوط است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98034
3 نظرات
  1. حسین می گوید

    یه کاری کردن اگه تمام اقتصاد دانان کل دنیا جم شن دیگه درست بشو نیست

  2. علی صادقی گوغری می گوید

    به داد مردم از نظر اقتصادی برسید انچه ریشه امنیت جامعه و حتی خانواده را نشان گرفته تورم با درامد ثابت است مثلا یک اتومات پمپ اب خانگی از ۲۵۰ تومن ظرف سه ماه شده ۶۵۰ هزار تومن نون هم همینطور و شوینده ها و خلاصه سبد زندگی افراد بادرامد ثابت حقوق کم از ذلت نیست

  3. علی می گوید

    اصلا منتشر کنید ماکه ضد انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیستیم براش ۳۵درصد بدنمون و جوانیمون را در جبهه ها گذروندیم میگیم الان دیگه قرض از بقالی و سه ماهی یه بار گوشت نخریدن و ارزوی برنج ایرانی داشتن و ارزوی رفتن به قشم دیگه برای ما رویا شده چرا مقامات خودرا بخداب زدن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.