کشاروزی کرمان در آستانه تغییر

خشکسالی های مرگبار استان کرمان که کشاورزی استان را تا مرز نابودی پیش می‌برد مسئولان را به این نتیجه رساند تا فکری به حال کشاورزی کنند و کشاورزان را از این بحران نجات دهند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان سهم مصارف آبی استان در مصارف کشاورزی را ۹۳ درصد اعلام کرده و رفتن به سمت آبیاری‌های  تحت فشار  و دوم کشت جایگزین را راه حل کوتاه مدت برای کنترل مصرف آب در کشاورزی بیان کرد.
رشید فرخی کشت جایگزین را  بدلیل پتانسیل های موجود در استان کرمان  توصیه کرده  و  می گوید: ” نزدیک ۸۵ درصد گیاهان دارویی موجود در ایران را می توانیم در استان کرمان داشته باشیم”.

رشید فرخی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی
رشید فرخی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی

او نیز اضافه کرد که بحث زعفران جزء گیاهان دارویی و  کشت‌های کم مصرف به حساب می‌آید و یکی از پیشنهادات بجای کشت های پر مصرف مانند کشت های جالیزی و  هندوانه است.
رییس سابق کمیسیون کشاورزی نیز از شروع شدن کشت های جایگزین خبر داده و می‌گوید: در بعضی مناطق مانند بافت روی گل سرخ بسیار کار شده که مفید بوده و ارز آوری بالایی برای استان داشته و مناطقی مانند زرند و رفسنجان هم بر روی زعفران کا‌رهایی انجام شده است.
وی که با خبرنگار «کرمان‌نو» گفت و گو می کرد نیز با اشاره به تغییراتی که در خاک بدلیل این نوع کشت ایجاد می‌کند توضیح داد: گیاهان دارویی جز مواردی هستند که باعث تقویت مواد آلی خاک می‌شود و با رفتن به سمت کشت های ارگانیک و دادن کودهای گیاهی تمام کمبودها جبران خواهد شد.
رشید فرخی بحث اصلاح الگوی مصرف را مسئله مهمی دانست و خواستار اصلاح روند مصرف آب در بخش کشاورزی استان شد.

زعفران گزینه‌ای مناسب

مدیر جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در پاسخ «کرمان‌نو»، ضمن بیان این مسئله که زعفران جایگزین خوبی برای سایر محصولات پر مصرف است گفت: اولین مزیت زعفران مصرف کم آب نسبت به بقیه محصولات است که سه نوبت آب(حدودا 3هزار مترمکعب) مصرف می‌کند.

6885 914
رییس جهاد کشاروزی شمال استان کرمان

او در ادامه نیز زعفران را محصولی با بازدهی اقتصادی-خوب- معرفی کرد و محصول صادراتی خواند که می‌شود روی صادرات آن حساب باز کرد.
عباس سعیدی نیز در جواب این سوال که آیا این تغییر کشت تنها منحصر به محصولی نظیر پسته می شود یا خیر گفت:« به این صورت است که در مناطقی که محصولات کم بازده زراعی وجود دارد این‌ها را تغییر می‌دهیم.این میتواند پسته یا هر محصول دیگری را شامل شود»
وی در مورد اینکه چه مقدار این تغییر کشت صرفه اقتصادی وجود دارد اضافه کرد: “برای مثال گندم در صورت عملکرد خوب در سال 4 میلیون درآمد دارد ولی زعفران در همان زمین می‌تواند تا 20 میلیون تومان درآمد داشته باشد”.

رییس جهاد کشاورزی شمال استان سال گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا از اجرای برنامه پنج ساله برای کشت های جایگزین خبر داده بود وی گفته بود: اکنون در سال دوم این طرح هستیم و بیشتر چهار گیاه در استان به عنوان کشت جایگزین با مصرف کم آب استفاده می شود. که در سال 500 هکتار را به زیر کشت زعفران برده ایم و قرار است به این مقدار 500 هکتار دیگر نیز اضافه شود.

کشاورزی که این تغییر را در زمین های کشاورزی خود ایجاد کرده ضمن اعلام رضایت از این طرح گفت: ”با توجه به شرایط آب و هوایی و منابع آبی که دسترس داریم کشت زعفران به خوبی جواب داده و به رضایت نسبی دست پیدا کرده ایم”.

او نیز از لحاظ اقتصادی هم زعفران را محصول خوبی خواند و گفت که این محصول توان رقابت در بازارهای جهانی را هم دارد.

اصلاح الگوی کشت که به‌عنوان کشت جایگزین  با تمرکز بر توسعه کشت دانه‌های روغنی، علوفه، حبوبات و محصولات گلخانه‌ای در جهت افزایش راندمان آب تدوین شده است که در برخی استان‌ها با استقبال روبرو شده و برخی کشاورزان روی خوشی به آن نشان ندادند.

اما آنچه از آمار و شواهد پیداست دوران کشاورزی با استفاده از آب فراوان رو به پایان است و هر روز این موضوع بیشتر خودنمایی می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=751
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.