تورم بالای ۴۰ درصد است و قیمت سیب‌زمینی ۱۰ درصد هم ارزان‌تر از پارسال شده


صدای کشاورزان جنوب را نشنیدند

 دیدند قیمت سیب‌زمینی ریزشی شده اما دست روی دست گذاشتند. گزارش مرکز آمار می‌گوید از خردادماه ریزش قیمت سیب‌زمینی شروع شده. سیب‌زمینی که به طور متوسط نزدیک ۱۹ هزار تومان در کشور معامله می‌شده، آبان‌ماه به ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و بهمن‌ماه هم روی همین قیمت است. تورم بالای ۴۰ درصد در کشور است و قیمت سیب‌زمینی از پارسال تا امسال ۱۰ درصد هم کمتر شده. قیمت متوسط سیب در کشور ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود، اما چیزی که اینجا دست کشاورزان جیرفت را می‌گیرد ۶ تا نهایت ۷ هزار تومان برای سیب‌زمینی است که قیمت تمام‌شده‌اش برای کشاورز ۹ هزار تومان است.
 

به گزارش کرمان‌نو، دهه‌هاست که فقط حرف الگوی کشت را می‌زنیم، عمل اما نمی‌شود. به‌غیراز این مسئله اقدامات اجرایی هم کندتر از قبل شده. سال ۹۵ خرید تضمینی سیب‌زمینی را از کردستان از برج ۸(آبان‌ماه) آغاز کردند امسال اما با وجودی که ریزش قیمت را دیدند از آخرهای سال خرید تضمینی سیب‌زمینی انباری را آغاز کردند. اخبار غیررسمی می‌گوید نزدیک ۳۰۰ هزار تن سیب زمین انباری از اردبیل خریداری شده، قیمت آن طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید روی ۹ هزار تومان تعیین شده است.


  برداشت سیب‌زمینی بیشتر از یک ماه است که در جیرفت شروع شده. تمام برداشت ضرر است؛ اما کشاورز جیرفتی محصولش را به‌ناچار فروخته تا قدری از هزینه‌ای که کرده برگردد. عباس محمدی یکی از همین کشاورزان است، روی هر کیلو سیب‌زمینی که فروخته ۳ هزار تومان ضرر کرده. می‌گوید قیمت به ۷ هزار تومان هم نرسیده، مگر در روزهای خاص و برخی از مناطق. ناچار است بفروشد، می‌داند که تا چند وقت دیگر برداشت منوجان هم شروع می‌شود، هراسان است که قیمت از همین هم پایین‌تر بیاید. کشاورزان نمی‌فروشند تا سود کنند، زیر ۹ هزار تومان برای همه ضرر است. سیب‌زمینی را از سر زمین برداشت می‌کنند و می‌فروشند تا بخشی از هزینه‌هایی که کردند، برگردد.

 

 *ورود اتاق بازرگانی اردبیل به محصولات زراعی

«نزدیک ۴۰۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی روی دست کشاورزان مانده و سرمایه‌ای در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال در شرف نابودی است.» این جملات هشدارهای رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل قبل از بهمن‌ماه است. عیسی شاهی یک ماه و نیم قبل خواسته بود تا دولت سریعاً وارد عمل شود. او گفته بود: «هم اکنون باید اقدام عاجلی انجام شود و گرنه چند هفته و یا چند ماه بعد، هر اقدامی انجام شود، به معنای نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است.» آنچه در اردبیل بازار سیب‌زمینی را به‌هم‌ریخته، ارتباطی به الگوی کشت نداشت. در اخبار منتشر شده این استان و بنا به گفته‌های رئیس جهاد کشاورزی این استان قید شده که سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کاشت سیب‌زمینی در این استان ۲۱ هزار هکتار بوده که ۱۹ هزار هکتار از اراضی این استان امسال زیر کشت سیب‌زمینی رفته که مجموعاً میزان برداشت ۷۷۰ هزار تن است.

 آنچه مسلم است برخلاف کرمان که صرفاً محصول پسته و گاها خرما موردتوجه فعالان اتاق بازرگانی قرار می‌گیرد و به جلسات اتاق بازرگانی کشیده می‌شود و جلسات رویش برگزار می‌شود، در این استان سیب‌زمینی و سایر محصولات زراعی هم‌پایش و موردتوجه پارلمان بخش خصوصی است. بخشی از اعضای اتاق بازرگانی این استان خواستار مساعدت استاندار و مقامات وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل سیب‌زمینی مازاد تولیدکنندگان کشاورزی استان اردبیل شدند.
 
استانی که پیگیری‌هایش به ثمر نشسته و طبق توافق اولیه انجام شده با سازمان تعاون روستایی، مقدار زیادی از سیب‌زمینی که در دست کشاورزان باقی‌مانده بود، توسط تعاون روستایی خریداری شده.


 
*کمتر از الگوی کشت، سیب‌زمینی کشت شده


این خرید البته هنوز نتوانسته بازار را متعادل کند. آسیب‌شناسی‌های اتاق بازرگانی اردبیل یک ماه و نیم قبل نشان داده یکی از عوامل به‌هم‌ریختن بازار تعهد ارزی و صادرنشدن محصول سیب‌زمینی است. یک ماه نیست که کشاورزان کرمانی ضرر می‌دهند و هنوز هیچ آمار مشخصی از میزان کشت و دلایل خرابی بازار منتشر نشده. فقط بحث‌های بن‌مایه مثل گردشگری نیست که زیر بار مس رفته، در محصولات کشاورزی هم همه چیز در کرمان خصوصاً محصولات زراعی زیر سایه پسته می‌رود و پارلمان بخش خصوصی، داعیه ضرر کشاورزان جنوب را ندارد.

 

*سیب اردبیل جمع شود، قیمت به بالای ۹ هزار تومان می‌رسد 


احمد احمدپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان در گفت‌وگو با «کرمان‌نو» از برگزاری جلسه‌ای در سه‌شنبه هفته آینده در تهران با حضور اعضای انجمن سیب‌زمینی خبر می‌دهد. به گفته او در اردبیل برای خرید ۳۰۰ هزار تن سیب‌زمینی تعامل شده ولی فعلاً سیب‌زمینی انباری را می‌خرند. او معتقد است که بایستی صادرکنندگان و صنایع تبدیلی برای خرید سیب‌زمینی جنوب پای‌کار بیایند. احمدپور البته معتقد است اگر سیب‌زمینی اردبیل از بازار جمع شود و خرید تضمینی بیشتر شود احتمالاً قیمت سیب جیرفت به بالای ۹ هزار تومان می‌رسد .

 ۱۵ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان زیر کشت سیب‌زمینی رفته. حجم برداشت ۵۰۰ هزار تن است، بیشتر از دو سوم میزان برداشت در اردبیل که گویای حجم قابل‌توجه کشت و برداشت در استان اردبیل است. برداشت تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و تاکنون که نیمه اول اسفند هستیم بیش از یک ماه و نیم است که کشاورزان جنوب ما ضرر دادند. شاید اگر جنوب که وضعیت اردبیل را دید از همان ابتدا بخش خصوصی را فرامی‌خواند و چاره می‌اندیشید کشاورزانش دچار این حجم از ضرر و زیان نمی‌شدند، در وضعیت فعلی باید منتظر ماد و دید نتیجه خرید تضمینی در اردبیل که رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب می‌گوید مخصوص سیب‌زمینی‌های انباری است و چاره کار سیب‌زمینی‌ها تازه جنوب نیست به کجا کشیده می‌شود، همه امیدها به جواب‌دادن این خرید و جمع‌شدن سیب‌زمینی مازاد از بازار است، اتفاقی که اگر رخ دهد، دستگیر کشاورزان جنوبی هم خواهد شد و قیمت سیب‌زمینی در جنوب کرمان هم بالا خواهد رفت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=115951
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.