در جلسه هم‌اندیشی با مدیران کشوری و استانی ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری مطرح شد؛


ضرر ۱۵ میلیاردی پست از ثبت الکترونیکی شرکت‌ها

بعد از الکترونیکی شدن فرایند ثبت شرکت، دوره انتظار کوتاه‌تر شده اما فعالان اقتصادی معتقدند زمان ارسال مدارک توسط پست طولانی است. با شیوه الکترونیکی ثبت شرکت بار اصلی بر دوش پست افتاده و به گفته مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری این رویه ۱۵ میلیارد تومان به پست ضرر زده است.

به گزارش کرمان‌نو، ابوالفضل نصیری مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری در جلسه هم‌اندیشی فعالان اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان با مدیران کشوری و استانی ثبت شرکت‌ها به‌صراحت اعلام کرد که ثبت شرکت به شیوه الکترونیکی به ضرر اداره پست بوده و ۱۵ میلیارد تومان تا آخر سال طبق محاسبات ما برای پست ضرر داشته است.

به گفته نصیری از آذرماه پرداخت امضای الکترونیکی که نیاز به ثبت آگهی و بعد هم احراز هویت و در نهایت پرداخت پول بود الکترونیکی شده و بحث امضای پلمب دفاتر تجاری هم الکترونیکی شده که از نظر هزینه برای مردم راحت شده اما برای پست خیر.
نصیری در این جلسه متذکر شد که در کرمان حتی یک امضا برای ثبت شرکت به‌صورت فیزیکی اخذ نمی‌شود.

در این نشست عباس جبالبارزی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی کرمان خواستار شد تا فرایند ثبت شرکت‌ها از طریق دفاتر پیشخوان دولت صورت گیرد تا فرایند سریع‌تر صورت گیرد. جبالبارزی در این جلسه هم‌اندیشی با اشاره به این موضوع که سیستم الکترونیکی شده اما تمام مدارک از طریق پست ارسال می‌شود، گفت: در مواردی دیده شده که کارشناس بعد از تحویل مدارک از طریق پست به اولین اشکال که می‌خورد هایلایت می‌کند و پرونده را برمی‌گرداند، درصورتی‌که در یک سیستم هوشمند باید ایراد توضیح داده شود .

او دراین‌رابطه افزود: درست است که اداره ثبت شرکت مسئول ثبت شرکت هست؛ اما باید مدارک را بخواند و بگوید کجا چه اقدامی صورت گیرد.

در این نشست علی‌رغم گفته‌های جبالبارزی مبنی بر روند ثبت شرکت طولانی‌تر در ایران نسبت به سایر شرکت‌ها مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری مدعی شد که ثبت شرکت در ایران زیر یک روز انجام می‌شود و تغییرات کمتر از یک روز و نیم صورت می‌گیرد.

نصیری در این جلسه هم‌اندیشی متذکر شد که در ایران فرایند ثبت شرکت مشکلی ندارد و مشکل اصلی بعد از شروع کسب‌وکار است و هم‌اکنون ۷۰۰ هزار شرکت از ۲ میلیون شرکتی که ثبت شده است، غیرفعال است.

علی‌رغم تأکید نصیری مبنی بر روند یک‌روزه ثبت شرکت در ایران و کرمان، آرش علوی دیگر عضو هیئت‌رئیسه اتاق کرمان متذکر شد که شیوه انجام کار در پست طولانی است و حتی علی‌رغم درخواست تحویل و ارسال توسط خود شخص این درخواست پذیرفته نمی‌شود و بایستی منتظر پست بود.

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی کرمان هم در این نشست متذکر شد که در پایش محیط کسب‌وکار مدت‌زمان ثبت شرکت لحاظ نمی‌شود درصورتی‌که در رتبه‌بندی جهانی ثبت شرکت و تعداد روزهایی که راه‌اندازی یک کسب‌وکار طول می‌کشد در پایش‌ها ثبت می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112849
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.