چالش اشتغال‌زایی در کرمان؛ 9500 شغلی که گم شد

دستگاه‌های اجرایی استان که قرار بود در سال جاری ۴۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کنند، نتوانستند ۲۲.۵ درصد از تعهد خود را محقق کنند.

طبق گزارش‌های مطرح شده در هشتمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری از سوی دستگاه‌های اجرایی استان کرمان طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۳۲ هزار و ۹۷۵ نفر اشتغال در استان ایجاد شده است. این درحالیست که تعهد ادارات برای ایجاد اشتغال ۴۲ هزار و ۵۶۴ نفر بوده و 9 هزار و 589 شغل کمتر ایجاد شده است.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان پیش از این اعلام کرده بود که برای جبران بیکاری در استان کرمان سالانه به ۴۵ هزار شغل در استان کرمان نیاز است.

بخش زیادی از کسری اشتغال در سال جاری مربوط به اداره‌کل راه و شهرسازی است. رقمی حدود ۷ هزار که به گفته‌ی حاجی زاده مدیرکل این اداره، این میزان اشتغال تعهد شده مربوط به طرح اقدام ملی مسکن است که به دلیل تامین نشدن اعتبار، طرح آغاز نشد.

هرچند که به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از تعهد اشتغال ادارات این استان در سال جاری، بیش از ۹۴ درصد آن محقق شده است.

البته این اظهارنظر جعفر رودری درحالیست که به گفته او این عدد بدون در نظر گرفتن سهم ۷ هزار نفری اشتغال در اداره راه و شهرسازی است.

رودری: ۲۴۹۵ شغل عقب هستیم

او معتقد است از میزان تعهد ادارات برای ایجاد اشتغال، ۲۴۹۵ شغل عقب هستیم.

البته تنها راه و شهرسازی از تعهدات خود عقب نمانده، بلکه ادارات آب و فاضلاب، آموزش و پرورش و بسیج نیز در لیست اداراتی هستند که تعهداتشان به طور کامل محقق نشده است.

بیشتر بخوانید:

کم‌کاری برخی ادارات کرمان در ایجاد شغل| پروژه اقدام ملی مسکن، کار را خراب کرد

رشیدی رییس آب منطقه‌ای کرمان در این جلسه علت این موضوع را اجرایی نشدن پروژه انتقال آب از سد امیرتیموری عنوان کرد.

به گفته او این سازمان متعهد به ایجاد ۶۷۰ شغل در سال بوده که ۴۰۰ اشتغال آن مربوط به این پروژه است.

البته محقق نشدن تعهد ایجاد اشتغال برخی از ادارات به اعتقاد استاندار کرمان ۲ دلیل دارد که باید از هم تفکیک شوند.

علی زینی‌وند می‌گوید باید تحلیلی از وضعیت اشتغال استان ارائه شود که اگر کوتاهی و کم کاری از سوی دستگاه یا فرمانداری بوده است تذکر لازم به آن ها داده شود.

او با بیان اینکه باید دستگاه‌ها دلیل عدم اجرای تعهد اشتغال خود را عنوان کرده و اگر مشکلاتی در این حوزه هست را پیگیری کنید ادامه داد: عملکرد دستگاه‌های استان در حوزه اشتغال قابل تقدیر است اما دستگاهی که کم کاری کرده باید پاسخگو باشد.

زینی‌وند تاکید کرد: ماه‌های پایانی سال زمان جمع‌بندی دستگاه‌ها است و بانک‌ها طرح‌های اشتغالزایی را تعریف کنند و در این زمینه اعتبارات پرداخت شود.

ساخت و ساز بیشترین خسارت را دیده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در این نشست گفت: ویروس کرونا و شرایط فضای کسب و کار موجب از دست رفتن بیش از ۲۱ هزار فرصت شغلی طی ۱۰ ماهه امسال در این استان شده است.

جعفر رودری افزود: بیشترین آسیب کرونا به بخش ساختمان، حمل و نقل و کشاورزی وارد شده است.

او اظهار داشت: نرخ بیکاری استان کرمان در پاییز امسال به ۱۰.۳ درصد رسید که نسبت به تابستان امسال یک واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رودری ادامه داد: افراد بسیاری به دلیل شیوع کرونا از بازار کار استان کرمان خارج شدند که بیشترین میزان مربوط به بانوان بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64619
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.