برق رفسنجان، خوراک اژدهای چینی

زمستان سال گذشته و در پی خاموشی‌های گسترده در استان کرمان و شهرستان رفسنجان، موضوع استخراج رمزارز از بزرگترین مزرعه بیت‌کوین ایران واقع در «منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان» مورد اعتراض بسیاری از شهروندان قرار گرفت.

مجتبی پورحبیبی|  پس از این اعتراض‌ها، با دستور مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان، فعالیت این مزرعه متوقف شد اما این وقفه دیری نپایید و در فروردین امسال خبرگزاری‌ها از شروع به‌کار مجدد مزرعه استخراج رمزارز چینی‌ها در رفسنجان، آن هم در آستانه فصل گرم سال خبر دادند.
این در حالی است که غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر اعلام کرده که امسال تابستان سختی پیشِ رو نداریم، بلکه تابستان «بسیار سختی» را انتظار می‌کشیم. او همچنین گفته است: «امسال شاهد کاهش ۳۰ تا ۳۵درصدی بارش‌ها هستیم که همین موضوع باعث شده تا به همین مقدار نیز از ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی کاهش یابد.»
همین موضوع، نگرانی‌هایی را نسبت به فعالیت مزرعه بیت‌کوین رفسنجان ایجاد کرده است. نگرانی‌هایی که اگرچه تازگی ندارد اما هنوز پاسخ مشخصی نیز به آنها داده نشده است. نگرانی‌ها و سوالاتی نظیر این‌که چگونه می‌توان در وضعیت فعلی کمبود آب و برق در کشور، هم برق بزرگترین واحد تولیدی ارز دیجیتال ایران با ۵۴هزار ماینر را تامین کرد و هم مانع از قطع برق واحدهای مسکونی شد؟ در حالی قرار است که خوراک این اژدهای چینی تامین شود که فکری برای بهبود یا تقویت نیروگاه منطقه نشده است تا رفسنجانی‌ها در تابستان بسیار سخت پیشِ‌رو محکوم به تحمل گرما و خاموشی باشند.
سوال مهم دیگری که درباره این مزرعه مطرح است، موضوع درآمدزایی و محل مصرف آن است که برای افکار عمومی کاملاً مجهول مانده است. با قیمت میانگین ۶۰هزار دلاری هر بیت‌کوین، درآمد نجومی مزرعه ماینینگ به جیب چه کسانی می‌رود و سهم مردم شهرستان و استان از آن چقدر است؟ در کنار این‌ها، کافی است به خاطر آوریم که در سال گذشته و در ایامی که خاموشی‌های گسترده گریبان کرمان و رفسنجان را گرفته بود، یک قبض برق ۴۰ میلیارد تومانی متعلق به این مزرعه در رسانه‌ها منتشر شد که ۱۳ میلیارد تومان آن بدهی‌های قبلی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین، مالک مزرعه بیت‌کوین رفسنجان بود.

از این گذشته، تاثیرات زیست‌محیطی مزارع بیت‌کوین که کارشناسان تغییرات اقلیمی نسبت به آن هشدار می‌دهند، در نهایت بر کیفیت زندگی و سلامت همه مردم منطقه اثر می‌گذارد.این پرسش را برای افکار عمومی رفسنجان ایجاد می‌کند که چرا باید سهم مردم رفسنجان از بزرگترین مزرعه بیت‌کوین خاورمیانه فقط پایین آمدن کیفیت زندگی، قطعی برق و تبعات زیست‌محیطی است؟ چرا باید درآمد حاصل از آن در اقتصاد جوامع محلی اثری نداشته باشد؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69724
1 نظر
  1. امیر محمد می گوید

    سهم رفسنجان از هیچ یک از منابع اش رعایت نمیشود قطعی برق مال رفسنجان سودش مال و..
    الودگی و مرگ ومیر و تخریب کشاورزی و محیط زیست معدن مس رفسنجان مال رفسنجان سودش مال و…
    چقدر مسولین رفسنجان بی حال هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.