علیرضا فدایی کرمانی


لکنت انسانیت و شرافت…

اصغر فرهادی در حال حاضر مطرح ترین فیلمساز ایرانی است و حتی مخالفان او به این نکته اذعان دارند.او کارنامه پر افتخار و درخشانی دارد در سال ۲۰۱۲ بخاطر فیلم جدایی نادر از سیمین برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد.

فرهادی همچنین بخاطر فیلم قهرمان برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد. همچنین او برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۱۲ میلادی به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد. اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶، جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن، را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم فروشنده دریافت کرد. همچنین در اسکار ۲۰۱۷ فیلم فروشنده به نویسندگی و کارگردانی وی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را کسب کند.
پیشتر وی برنده سه جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ شده‌است.
خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم درباره الی و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به خاطر فیلم جدایی نادر از سیمین از دیگر دستاورد‌های اوست. وی اولین فیلمساز ایرانی است که توانسته‌است این جایزه را به خود اختصاص دهد.
اما قهرمان به عنوان آخرین اثر این فیلمساز چند روز روز است که در حال اکران است در این یادداشت نگاه کوتاهی داریم به این فیلم.
شاید بتوان گفت قهرمان عمیق ترین اثر اصغر فرهادی از لحاظ مضامین انسانی است.فیلمی که از جلوه گری و نشان دادن تکنیک فاصله گرفته و بر متن ومحتوا تاکید دارد.فیلمنامه اثر کمترین حفره را دارد ومی توان گفت کم نقص ترین و پخته ترین فیلمنامه سالهای اخیر سینما ایران را داراست.قهرمان شاهکار نیست و مطمنا دارای نقایصی است اما بی شک انسانی ترین و شریف ترین اثر فرهادی است.تدوین فیلم در خدمت اثر است و صفی یاری ریتم متناسبی با روایت به اثر بخشیده است. از منظر نشانه شناسی فیلم نسبتا غنی است لکنت زبان سیاوش و تاکید فرهادی بر ان نماد لکنت و بسته بودن انسانیت ، شرافت و حقیقت در جامعه ای است که همه چیز ان بر اساس نفع شخصی و سازمانی محاسبه می شود. قهرمان به خوبی بیانگر موج سواری و سو استفاده صرفا رسانه ای از ارزش ها جامعه و همچنین وضعیت جامعه ای است که مشکلات و معضلاتش پیوسته به هم است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79072
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.