مردم بم خواهان منطقه آزاد تجاری هستند

در هفته‌های اخیر تعدادی از مسئولان در برخی شهرستان‌ها در خصوص تقسیم استان، خواسته‌هایی را مطرح نموده که حواشی زیادی در پی داشته است.

یادداشتی از رحمت‌الله دریجانی|

خوشبختانه مردم شرق استان کرمان (بم بزرگ) همیشه در چنین شرایطی با صبر و متانت مانع بروز اختلافات قبیله‌ای، طایفه‌ای و منطقه‌ای شده‌اند و این نشان از فرهنگ دیرینه مردم این دیار است.

بم با تاریخی چند هزار ساله و تمدنی به پهنای تاریخ، همیشه نماد صبر و استقامت بوده و به این مهم مشهور است.

در هفته‌های اخیر که این مباحث بالا گرفت مطالبات معوق بسیار مهمی در لابلای این بحث ها مطرح شد که قابل توجه است؛

-فرمانداری ویژه بم
-منطقه آزاد تجاری بم

در خصوص فرمانداری ویژه که از مصوبات دولت هشتم بود و از مطالبات مردم بم در این سالها محسوب می‌شد متاسفانه چهار دولت قبل در این خصوص اهمال نموده و هیچگاه اجازه اجرایی شدن آن را نداده و مردم بم با همان متانت و بردباری خود سکوت کرده و فقط مطالبه عقلانی کردند اما گوش شنوایی در این دولت‌ها نبود.

مردم شرق استان کرمان (بم بزرگ) یک بار دیگر مطالبه گری کرده و در سال ۹۳ در سال‌های ابتدایی دولت روحانی با درخواست از ریاست فقید مجمع تشخیص مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی خواستار تاسیس منطقه آزاد تجاری در شرق استان کرمان شدند، مرحوم هاشمی رفسنجانی ضمن استقبال از این طرح با ریاست جمهوری وقت مکاتبه نمودند اما هیچ‌گاه جوابی از دولت دکتر روحانی داده نشد و این موضوع مهم مردم بم نیز با عنایت دولت جناب روحانی به موضوعی کم اهمیت تبدیل و به دست فراموشی سپرده شد.

چه خوب است جناب دکتر رئیسی ریاست محترم جمهور در آستانه سفر خود به استان کرمان اعطای منطقه آزاد تجاری به شهرستان بم را اعلام فرمایند تا شاید کم کاری، کم توجهی و بی مهری دولت های قبل به شرق استان جبران گردد.

و چه بهتر اینکه آقای دکتر غضنفرآبادی که همیشه خود را مدافع موکلان خود در مجلس دانسته خود مطالبه‌گر ایجاد منطقه آزاد تجاری در شرق استان کرمان باشند.

روا نیست مردم رنج کشیده بم بزرگ به این اندازه مورد بی مهری قرار گیرند مردم با فرهنگ بسیار بالایی که هیچگاه درخواست نا معقول و مطالبه ناحق نکرده‌اند.

-بم از دیرباز تا کنون شاه‌راه تجاری ، به لحاظ تاریخی در مسیر جاده ابریشم و نقطه وصل شرق کشور با دیگر نقاط به لحاظ تجاری بوده است
-وجود منطقه ویژه اقتصادی در بم این شهر را به یکی از اقتصادی‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده که اقتصاد آن بر پایه صنعت است.

-آثار تاریخی بسیار زیادی که به لحاظ فرهنگی این منطقه را از دیگر مناطق استان متمایز کرده ارگ قدیم بم بزرگترین بنای خشتی جهان و قلعه‌های تاریخی که در شرق استان کرمان وجود دارد بیانگر سابقه تاریخی بسیار کهن این منطقه است.

-تپه‌های ریگی یکی از جاذبه های گردشگری در شرق استان کرمان که هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

این قابلیت‌ها خود می‌تواند دلایل بزرگی برای تاسیس منطقه آزاد تجاری بم باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95119
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.