ترک سکونتگاه‌ها توسط عده ای از عشایر در پی بروز خشکسالی ‎های اخیر

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: خشکسالی های اخیر عرصه را بر این قشر تنگ و درآمد آنها را کاهش داده و سبب ترک سکونتگاه توسط عده ای از عشایر و اسکان در حاشیه شهرها شده است غافل ماندن از این قشر تبعاتی را دارد که سبب تحمیل هزینه های بیشتر بر جامعه خواهد شد.

“رضا نیکزادی” در جلسه شورای عشایری شهرستان با بیان اینکه جامعه عشایری واقعیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است گفت : جامعه عشایری به عنوان بخشی از تاریخ کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قریب ۶۰۰ خانوار از عشایر با بیش از ۳۵۰۰ نفر در حوزه شهرستان کرمان زندگی می‌کنند که با حدود ۱۵۰ هزار رأس دام نقش عمده‌ای در تأمین و تولید مواد غذایی مردم شهرستان دارند ادامه داد: این جامعه مولد با کمترین توقعات و امکانات توانسته‌اند خدمات بسیاری به جامعه ارائه دهند.

نیکزادی با اشاره به آیین نامه سال ۸۴ هیئت وزیران با موضوع وظایف دستگاه‌های اجرایی در قبال جامعه عشایری گفت: با توجه به پراکندگی جغرافیایی عشایر، امکانات ارائه شده از ناحیه دستگاه‌های اجرایی و اعتبار در نظر گرفته شده برای آنان کافی نیست.

مدیرکل امور عشایری استان با تاکید بر حفظ فرهنگ جامعه عشایری گفت: اقدامات ما باید به گونه‌ای باشد که اصالت و فرهنگ عشایری حفظ شود.

وی افزود: خشکسالی های اخیر عرصه را بر این قشر تنگ و درآمد آنها را کاهش داده و سبب ترک سکونتگاه توسط عده ای از عشایر و اسکان در حاشیه شهرها شده است غافل ماندن از این قشر تبعاتی را دارد که سبب تحمیل هزینه های بیشتر بر جامعه خواهد شد.

نیکزادی حضور عشایر را در برقراری امنیت حائز اهمیت دانست و یادآور شد: نقش عشایر در تامین امنیت قابل تقدیر و تمجید است مناطقی که خالی از عشایر شده مانند شرق استان و مناطق هم مرز پاکستان و افغانستان ورود برخی ناامنی ها از همان مکان بوده است ضمن آنکه مناطق بسیار خوب و بکری در حوزه عشایر وجود دارد مناطق خوش آب و هوایی که میتوان با تاسیس خانه های بوم گردی گردشگران را جذب و درآمدی برای عشایر منطقه ایجاد کرد.

در این جلسه خیراندیش معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری کرمان هم عشایر را جامعه ای خودکفا نامید که وابستگی شان به دستگاه های اجرایی بسیار کم است و گفت: تولید با کمترین امکانات در زندگی عشایری در برابر مصرف با بیشترین امکانات و تجهیزات در زندگی شهری قرار دارد. این گروه نه تنها مایحتاج خود را ، که بخشی از احتیاجات سایر افراد جامعه را هم تامین می کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=35644
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.