استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:


آمار واکسیناسیون خانم‌های باردار در کرمان پایین است

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون همه افراد به ویژه خانم های باردار گفت: آمار واکسیناسیون این افراد کمتر از میزانی است که باید باشد.

به گزارش کرمان نو به نقل از مهر، نوذر نخعی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون خانم‌های باردار اظهار کرد: آمار خانم‌های بارداری که در استان کرمان و سطح کشور واکسن تزریق کرده‌اند از آماری که باید باشد، کمتر است.

وی ادامه داد: آسیب پذیری خانم‌های باردار و شیرده نسبت به افراد عادی بسیار بیشتر است و باید حتماً واکسن کرونا را دریافت کند.

نخعی در پاسخ به این پرسش که آیا شدت علائم بعد از تزریق واکسن معیاری برای سنجش اثرگذاری آن است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، شدت علائم بعد از تزریق واکسن تفاوتی در ایجاد میزان ایمنی ندارد.

وی ادامه داد: ایمنی در افراد بعد از تزریق واکسن ایجاد می‌شود و بستگی به شدت علائم ندارد.

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص دوز سوم واکسن کرونا هم گفت: در حال حاضر دوز سوم برای واکسن‌هایی که زودتر در دنیا تزریق شده‌اند، توصیه می‌شود.

وی گفت: بر اساس شواهد علمی به احتمال بسیار زیاد دوز سوم هم اعلام می‌شود که شش ماه بعد از دوز دوم تزریق می‌شود.

کرونایی ها ۲۸ روز بعد از اولین علائم برای دریافت واکسن اقدام کنند

نخعی در خصوص اینکه افراد مبتلا به کرونا چه زمان می‌توانند واکسن دریافت کنند، اظهار کرد: این افراد می‌توانند ۲۸ روز بعد از شروع علائم نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

وی بیان کرد: بعد از گذشت این زمان، حتی اگر همچنان عوارضی مانند سرفه در فرد وجود داشته باشد، منعی برای دریافت واکسن وجود ندارد.

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در برخی مطالعات مشاهده شده، میزان ایمنی افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند با دریافت واکسن بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید با دریافت واکسن خیالمان آسوده شود، افزود: فاصله گذاری و استفاده از ماسک نباید فراموش شود.

نخعی در خصوص افرادی که برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، گفت: از ابتدای آغاز واکسیناسیون در گروه کادر درمان تعداد قابل توجهی برای دریافت واکسن مراجعه نکردند اما بعد از مدتی وقتی دیدند که سایر همکارانشان واکسن را دریافت کرده و مشکلی برایشان ایجاد نشده است، آنها هم اقدام کردند.

وی ادامه داد: این مساله در گروه سالمندان هم رخ داد و ما بسیار امیدواریم در گروه‌های میانسال و جوان هم این اتفاق تکرار شود.

با تزریق واکسن بیمارستانی نشوید

وی گفت: تاکنون بیش از ۶ میلیارد دوز واکسن در دنیا تزریق شده است؛ اگر قرار بود اتفاقی برای این جمعیت بیافتد خیلی از دولت‌ها از واکسیناسیون جلوگیری می‌کردند.

نخعی گفت: واکسن بدن را در برابر ویروس کرونا ایمن تر می‌کند و از بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کرونا خبر نمی‌کند که چه زمانی در کدام خانه بروز می‌کند، افزود: توصیه اکید می‌شود که افراد واکسن تزریق کنند تا اگر با کرونا مواجه شدند حداقل کارشان به بیمارستان نرسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77482
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.