انتقال آب هلیل به دردهای جنوب می‌افزاید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: برای سد شهیدان امیر تیموری،شرکت آب منطقه‌ای، موظف است دلایل قوی‌تری ارائه کند تا طرح مجوز گرفته و پیوست محیط زیست را دریافت کند.

نجمه سعیدی | طرح انتقال آبhttps://kermaneno.ir/?p=59732 از رودخانه هلیل‌رود به شهر کرمان، طرحی است که مخالفان مختلفی در حوزه‌های متنوع دارد.

طرحی که در صورت اجرا، بی‌شک جنوب استان را از جهات متفاوتی متاثر می‌کند.

اما آیا آین طرحhttp://www.irna.ir/news/83474910/ آنقدرهای که مجریان، از آن انتظار دارند برای شمال استان، مفید بوده و دردی را دوا خواهد کرد؟

رویا اخلاص پور ، پژوهشگر اقتصاد آب و مدیریت منابع زیرزمینی در مورد طرح‌های انتقال آب به کاغذ‌وطن گفت: اکنون در سطح جهانی هم مشخص شده است، اساسا همۀ طرح‌های انتقال آب بین حوضه ای، غلط هستند. آب هر حوضه آبریز باید در محدودۀ خودش مورد مصرف قرار بگیرد.

او افزود: از طرفی هلیل‌رود، سرچشمه همه سر سبزی و آبادانی  کل جلگه جیرفت است. که جازموریان هم داخل آن قرار دارد.

اخلاص‌پور ادامه داد: در جهان بسیاری از رودخانه‌های بزرگ را با همین طرح‌های انتقال آب خشک کردند.

وی ادامه داد: من در جلسات گفتگویی که چند سال پیش در مورد مسایل آب برگزار می کردم.،  این موضوع  مورد بحث قرار گرفت. این طرح‌ها هیچ نتیجه‌ای به غیر از ایجاد تنش ندارد. و اینکه اهالی جنوب استان را روبروی اهالی شمال قرار دهد.

این پژوهشگر گفت: حتی در همان جلسه‌ها جنوبی‌ها به ما می‌گفتند، شما می‌خواهید ویلاهایتان را در هفت باغ آب دهید. به همین دلیل آب را از منطقه ما می‌برید و ما را فقیرتر می‌کنید.

این تسهیل گر اجتماعی حوزه آب، ادامه داد: به نظر من این طرح انتقال آب، تنها به نفع کسانی است که لوله‌ها را جا به جا می‌کنند.کسانی که در بحث سازه ای و ساخت این طرح هستند، سود می‌برند .مشکلی از شمال را حل نمی‌کند. به مشکلات جنوب استان هم اضافه می‌کند.

وی اضافه کرد: این عدم حل مشکل، واقعیتی است که در مورد همه طرح‌های انتقال آب در جهان صدق می‌کند.

 وزارت نیرو باید پاسخگو باشد

مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمان در مورد طرح انتقال آب از رودخانه هلیل‌رود گفت: این طرح بر اساس اولویت بندی وزارت نیرو برای تامین آب شرب، مطرح شده است. در واقع وزارت نیرو باید  به دغدغه‌های مخالفان پاسخ دهد.

او اضافه کرد: البته این موضوع که هر سال در  تابستان شهر کرمان دچار کمبود آب شدید می شود هم بر کسی پوشیده نیست. باید به آن هم توجه شود. آب منطقه ای باید ضرورت طرح را توجیه کند. و اعلام کند این طرح قرار است چه مشکلاتی را حل کنند.

محل سد مغایرت هایی دارد

در مورد سد شهیدان امیر تیموری که جزیی از این طرح است، گفت:  طرح سد شهیدان امیر تیموری مربوط به سال 70 است.  در آن زمان   این طرح برنامه ریزی و شروع به کار می‌کنند.  آن زمان طرح‌ها آنچنان  تابع مقررات محیط زیست نبودند.

او افزود: البته که محل این سد مغایرت هایی دارد. و در پایین دست سکونتگاه‌ها است. که باید برایش برنامه مدیریتی ارائه شود.حتی باید به کیفیت آبی که  قرار است برای آب شرب استفاده شود هم توجه شود.

وی گفت: در آن زمان وزارت نیرو به سازمان محیط زیست اعلام کرد که می خواهد سد را احداث کند، سازمان محیط زیست کرمان هم اعلام کرد که این طرح مشمول  طرح  ارزیابی اثرات زیست محیطی است.

شاکری ادامه داد: طرح در آن زمان   20 درصد  پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس مقررات جاری آن زمان،  این موضوع را از دستور کار محیط  زیست خارج شد و سازمان اعلام کرد که به آن مجوزی نمی دهد.

و اعلام شد، اگر وزارت نیرو می‌خواهد طرح را اجرا کند ، طبق مصوبات خودش اجرا کند. زمانی که پیشرفت طرح 80 درصدی شد. رییس سازمان محیط زیست عوض شده است. سیاست های داخلی سازمان تغییر می کند و اعلام می‌شود. که طرح باید ارزیابی زیست محیطی را انجام دهد.

در 20 سال گذشته سد جیرفت چند بار حق آبه داده است؟

مدیر کل حفاظت  محیط زیست کرمان در مورد تاثیر این طرح بر تالاب جازموریان  گفت:  این که می گویند این طرح و این سد  بر جازموریان تاثیر می‌گذارد را هم من قبول دارم .ما باید منطقه ای فکر کنیم و جهانی عمل کنیم. هر سازه هیدرولیکی که  ساخته شود. بر منابع آبی پایین دست و کیفیتش تاثیر گذار است.

او افزود: باید به جای این طرح، نگرانی‌ها به سمت سد جیرفت برود. و وزارت نیرو باید اعلام کند در 20 سال گذشته، چند بار دریچه های سد جیرفت را باز کرده و حق آبه ها را رها  کرده است.

وی ادامه داد:  باید دغدغه حق آبه را از آن سد داشت. ما سال گذشته که کنترل سیلاب را نداشتیم تقریبا صد در صد جازموریان احیا  شد.

جازموریان یک تالاب فصلی است در زمستان و بهار از آب پر شده و کم کم در  فصل‌های دیگر جذب شده و پوشش گیاهی ایجاد می‌کند.

حتی اگر وزارت نیرو بخواهد طرح انتقال آب را از دریای عمان به سد شهیدان تیموری انجام دهد ،باید پاسخ دهد  این طرح چند ساله است؟

آیا  بهتر نیست که همین پول هزینه شود تا شبکه آبرسانی شهری ترمیم شوند؟

و هدر رفت آب نداشته باشیم تا آب مورد نیاز تامین شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59833
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.