حمایت از زنان سرپرست خانوار در جنوب استان

رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت در مورد حمایت‌های بهزیستی از زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از وظایفی که بهزیستی دارد، حمایت از زنان سرپرست خانوار است، که این حمایت‌ها علاوه بر کمک هزینه‌های معمولی است که از سوی دولت پرداخت می شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

نگاهش را از صورت شوهرش که 10 سال اسیر تخت شده بود، به سفره صبحانه ای که هنوز پهن بود، انداخت سفره‌ای که بچه‌ها جمع نکرده، رهایش کرده بودند، دیرش شده بود، فرصت جمع کردن سفره را نداشت، یادداشت یادآوری‌های هر روزه را کنار بالش مرد گذاشت و به ساعت نگاه کرد، تا آمدن سرویس کارخانه یک دقیقه مانده بود و باید تا سر کوچه را می دوید.

این روایت چند دقیقه ای از داستان زنی است که به او میگویند «زن سرپرست خانوار»، زنی که تنهایی بار مشکلات زندگی را به دوش می‌کشد و در شرایطی که با وجود همراه، زندگی به سختی می گذرد، زنانی در جامعه هستند که مسوولیت‌های بزرگی را تنهایی برعهده دارند و استان کرمان رتبه چهارم را در آمار این زنان سرپرست خانوار در کشور دارد.

کرمان رتبه چهارم در آمار زنان سرپرست خانوار

فاطمه السادات حسینی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در مورد تعداد زنان در استان گفته بود: حدود ۹۰۰ هزار زن شهری و ۷۰۰ هزار زن روستایی در استان حضور دارند که در تعداد زنان جوان رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده ایم.

به گفته وی در آمار زنان سرپرست خانوار استان کرمان رتبه چهارم کشور را دارد و در نرخ اشتغال زنان هم رتبه چهاردهم است.

حسینی گفته بود: با توجه به بالا بودن آمار زنان بدسرپرست که زیر ۴۰ سال سن دارند، خلاء قانونی وجود دارد و نمی توانند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرند و در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان محرومیت زیادی وجود دارد و دختران، زنان و کودکان بیشترین آسیب را می بینند.

صادق‌زاده مدیر کل بهزیستی استان در مورد تعداد زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند به تسنیم گفت: بیش از 33 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کرمان هستند که تعدادی از آنها بالای 60 سال سن دارند که مستمری دریافت می‌کنند و همچنین به گروهی این زنان سرپرست خانوار زیر پنجاه سال آموزش‌های لازم داده می‌شود و تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده تا بتوانند با ایجاد شغل خانگی مشکلات خود را حل کنند.

حمایت بهزیستی از زنان سرپرست خانوار

رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت در مورد حمایت‌های بهزیستی از زنان سرپرست خانوار به کرمان نو گفت: یکی از وظایفی که بهزیستی دارد، حمایت از زنان سرپرست خانوار است، که این حمایت‌ها علاوه بر کمک هزینه‌های معمولی است که از سوی دولت پرداخت می شود.

رضانژاد تاکید کرد: سازمان بهزیستی موظف است برای زنان سرپرست خانوار برنامه توانمند سازی در نظر بگیرند به این شکل که وقتی زن سرپرست خانواری جذب سیستم بهزیستی می شود، مدد کار موظف است که برای او برنامه توانمند سازی تعریف کند تا زن به خودکفایی برسد.

رییس بهزیستی جیرفت ادامه داد: البته توانمندسازی ابعاد مختلفی دارد که تنها بخشی از آن اقتصادی است در کنار توانمندی اقتصادی، توانمندی آموزشی و اجتماعی هم خیلی مهم است.

رضا نژاد گفت: یکی از مشکلاتی که ما در سیستم برای توانمند سازی داریم عدم توجه به توانمندی اجتماعی و آموزشی است به طور مثال بعضی اوقات تسهیلاتی به افرادی داده می شود اما چون به خوبی در بخش های دیگر توانمند نشدند و مهارت های کسب و کار و کارآفرینی و زندگی را یاد نگرفتند

رییس بهزیستی جیرفت ادامه داد:‌ نمی تواند این پول را خوب مدیریت کند با چالش مواجه می شوند، تعداد زیادی از افراد ، هیچ مهارت شغلی و تجربه ای ندارد و اگر حتی سرمایه داشته باشند، احتمال شکستشان خیلی بالا است چون آموزش ندیده اند و طرف نمی داند چه طور از پول استفاده کند و حتی احتمال ورشکستگی وجود دارد.

وی گفت: به همین خاطر ما در سازمان بر آموزش مهارت‌های زندگی و خانواده تاکید داریم و این مهارت ها ،در کنار مهارت های کسب و کار و کارآفرینی در استقلال اقتصادی فرد موثر است، اکنون فردی که بخواهد تحت پوشش قرار بگیرد چندین جلسه باید توجیه شود و در بخش ها دیگر مهارت آموزی شود تا بعد به مرحله کمک اقتصادی و یا دریافت وام 4 درصدی برسد.

توانمندی 10 درصد از مددجویانی به صورت هر ساله

رضانژاد ادامه داد: البته پرداخت تسهیلات یکی از وظایف بهزیستی است که برخی از مددجویان با همکاری بانک ها تسهیلات 4 درصدی تعلق می گیرد و به برخی، سرمایه ای به نام سرمایه کارکه به صورت کمک بلاعوض پرداخت می شود و یا انواع حمایت برای افرادی که ضامن ندارند تا بتوانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

به گفته رضانژاد، بهزیستی موظف است هر سال 10 درصد از مددجویان تحت پوشش خود را به توانمندی نسبی برساند.

رضانژاد یادآور شد: البته به دلیل وضعیت اقتصادی جامعه ، این توانمندی در بحث اقتصادی با چالش روبرو است، اما سازمان در حوزه اجتماعی بسیار خوب عمل کرده است.

وی تاکید کرد: از همان ابتدا افراد تحت پوشش توجیه می شوند که باید با سازمان همکاری کند و در انتها هدف این است که روی پای خودشان بایستند و وقتی توانمندسازی واقعی اتفاق افتاد، از چرخه حمایت خارج می شود البته مددکار هم کنارشان است و از آنها حمایت می کند.

زنان سرپرست خانوار توانمند شده از سیستم خارج می‌شوند

رضا نژاد اعلام کرد: اکنون تقریبا 667 زن سرپرست خانوار در جیرفت تحت پوشش بهزیستی هستند که باید توانمند شده و به طور مرتب از چرخه خارج شوند و افرادی که پشت نوبت هستند وارد سیستم شوند. خروج افراد هم از سیستم با تایید بهزیستی شهرستان و استان صورت می گیرد و معمولا فرد اگر به درستی توانمند شده باشد به این موضوع اعتراضی نمی کند چون درآمدش از کمک‌های بهزیستی بیشتر است، هم اکنون 6 زن سرپرست خانوار در جیرفت، پشت نوبت پوشش هستند.

رضانژاد در مورد تعریف زنان سرپرست خانوار گفت: زن سرپرست خانوار در بهزیستی به فردی اطلاق می شود که شوهرش به هر دلیلی نتواند مایحتاج زندگی اش را تامین کند و آن زن مسوولیت این موضوع را بر عهده داشته باشد، حالا ممکن است همسرش فوت شده ، طلاق گرفته یا از کار افتاده باشد، فرقی نمی کند. البته زنان سرپرست خانوار کمک هزینه ماهیانه هم دریافت می کنند که بر اساس تعداد تحت پوشش، مبلغش متغیر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53153
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.