دبیرکل اتاق کرمان:


شبکه بانکی در استان قفل است

دبیر کل اتاق کرمان گفت: تقریبا در استان منابع آزاد وجود ندارد و شبکه بانکی در عمل قفل است.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، حسن امیری، در نشست هم اندیشی کمیته تسهیل کسب و کار، اشتغال آفرینی و حمایت قضایی افزود: ماه گذشته در سفر رئیس جمهور و هیات وزیران به استان، در نشست با وزیر اقتصاد وضعیت خاص شبکه بانکی را اعلام کردیم به طوری که 110 هزار میلیارد تومان منابع استان و 80 هزار میلیارد تومان مصارف استان است و با توجه به تعهدات زیر خطی کل شبکه بانکی، اعتبارات اسنادی، ضمانتنامه ها و تسهیلات مشارکتی، هیچ منابعی برای بانک ها باقی نمی ماند.

عضو هیات خبرگان مورد وثوق بانکی و اقتصادی در استان، ادامه داد: امسال رهبر معظم انقلاب تولید دانش بنیان را در نامگذاری سال مورد تاکید قرار دادند و با توجه به اینکه کرمان رتبه 16 را از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور دارد، بايد تلاش کنیم با تامین مالی و کمک بانک ها بتوان این رتبه را به جایگاه پنجم ارتقا داد.

قانون جهش تولید یکی از قوانین مترقی کشور است

مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از خدمات رسانی بانک ها بیان کرد: محدودیت ها در پرداخت تسهیلات شرایط سختی را برای متقاضیان ایجاد کرده که امیدواریم امسال با راه‌اندازی شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان در استان، جایگاه تولید دانش بنیان را ارتقا ببخشیم. بهنام سعیدی افزود: در خردادماه سال جاری قانون جهش تولید ابلاغ شده که یکی از قوانین مترقی در کشور محسوب می شود و مسیر فعالیت های دانش بنیان را حداقل تا 15 سال آینده مشخص می کند.

سعیدی، با اشاره به اینکه با اجرای این قانون می‌توان از حالت سنتی تولید خارج شویم، تصریح کرد: در آئین نامه‌های این قانون چگونگی ارزش گذاری فناوری و وظیفه و نوع فعالیت هر دستگاه مشخص شده که اگر اجرایی شود بسیار موثر خواهد بود. وی اظهار کرد: 400 نیاز فناورانه در حوزه های مختلف کشاورزی، محیط زیست، آب، صنعت، معدن، انرژی، امور زیربنایی و خدمات در کمیته های مختلف احصا شده تا طی فرآیندهایی بر اساس ظرفیت های مختلف تولید شود.

65 شرکت دانش بنیان و 276 شرکت فناور در کرمان

در ادامه این نشست رئیس پارک علم و فناوری کرمان گفت: 65 شرکت دانش بنیان و 276 شرکت فناور در استان کرمان فعال هستند که نباید این دو مجموعه را از یکدیگر جدا دانست و در قانون نیز به این موضوع تاکید شده است. محمدرضا سپهوند، خاطرنشان کرد: شرکت های عضو پارک علم و فناوری، شرکت هایی قوام یافته و پیشرو هستند و تسهیلات نیاز اصلی فعالیت های آنهاست.

وی بیان کرد: در خارج از کشور سرمایه گذاران، به جای سرمایه گذاری در برخی بازارهای مالی مانند بورس به سمت سرمایه گذاری بر روی ایده های فناورانه می روند و اگر این فرهنگ در ایران و کرمان نیز گسترش یابد و بانک ها برای اعطای تسهیلات توجیه شوند، پیشرفت های خوبی را شاهد خواهیم بود. سپهوند، تصریح کرد: برای یکسری از شرکت های استارتاپی که ایده دارند و در حال کار بر روی ایده های خود هستند، تسهیلات سم مهلک محسوب می شود بلکه نیاز به سرمایه گذار دارند.

همچنين رئیس انجمن شركت هاي دانش بنیان استان کرمان بیان کرد: مهمترین دارایی شرکت های دانش بنیان فکر و اندیشه و نیروهای انسانی آنهاست که چون این موارد قابل اندازه گیری نیستند متاسفانه برای بانک ها اهمیت ندارند. عابد شیخ بهايی افزود: در بانک ها تضامین، قوانین و فرآیندها برای شرکت های دانش بنیان مانند سایر شرکت هاست در صورتی که ماهیت و نوع کار متفاوت است و پیشنهاد می شود دریافت تسهیلات به سمت صندوق های استان برود. وی ادامه داد: پست بانک تاکنون هیچ تسهیلاتی مرتبط با وجوه وزارت ارتباطات پرداخت نکرده و همچنین اخذ تسهیلات تبصره 18 بعد از چندین ماه پیگیری تازه به خوان اول رسیده است.

سوق دادن منابع دولتی به سمت صندوق پژوهش و فناوری

سرپرست صندوق پژوهش و فناوری استان کرمان نيز در این نشست خاطرنشان کرد: بهترین راه برای تامین مالی تسهیلات، سوق دادن منابع دولتی و مراجعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور به صندوق است. مهرداد سلمانی افزود: از نظر دریافت تضامین تسهیلات، ساده سازی صورت گرفته، به یک سوم کاهش یافته و فرآیند کاملا اینترنتی است و شرکت ها می‌توانند از خط اعتباری 18 میلیارد تومانی استفاده کنند. وی گفت: امسال فرآیند سرمایه‌گذاری خطرپذیر را برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا پروپوزال ها بررسی و پس از تایید برخی سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود.

گفتنی است در این نشست برخی شرکت‌های دانش‌بنیان به بیان مشکلات خود با بانک‌ها پرداختند و مواردی برای تسهیل شرایط مصوب شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96616
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.