ماجرای ماهی قرمز چینی و کروناویروس| دامپزشکی: قرار نیست از چین ماهی وارد شود

انتقال ویروس کرونا از ماهی قرمز تاکنون بررسی نشده و گفته می شود، صادرات هرگونه موجود زنده از چین ممنوع است.

چند روزی است خبری در فضای مجازی مبنی بر واردات ماهی قرمز چینی شب عید و ابتلا به ویروس کرونا منتشر شده است.

این ویروس  از ماه دسامبر در کشور چین گزارش و به تدریج همه گیر شد.

بر اساس آمار‌ها نزدیک به ۷۱ هزار و ۲۰۴ هزار نفر تاکنون در کشور چین به ویروس کرونا مبتلا شده اند و این ویروس جان هزاران نفر را در این کشور گرفته است.

این آمارها شاید دلیل منطقی باشد برای نگرانی که اکنون در بین تمامی مردم دنیا و همچنین در ایران وجود دارد.

در حال حاضر نیز با نزدیک شدن به عید نوروز و پخش خبر واردات ماهی قرمز از چین وو بحث انتقال کرونا از ماهی به انسان، بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده است.

برای اینکه بیشتر در مورد این موضوع بدانیم و از میزان صحت این خبر مطلع شویم به سراغ مدیرکل دامپزشکی کرمان رفتیم.

این موضوع فعلا در حد شایعه است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در رابطه با انتقال ویروس کرونا از طریق ماهی قرمز به «کرمان نو» گفت: باید بگویم هیچ منبع موثقی در این مورد وجود ندارد.

حسین رشیدی افزود: این موضوع به صورت علمی بررسی نشده و می توان گفت این بحث فعلا در حد شایعه است.

وی با اشاره به اینکه اکثر مراکز تولید ماهی قرمز در ایران هستند و نیازی به واردات از خارج کشور نیست، عنوان کرد: با این وجود واردات هرگونه ماهی و یا موجود زنده به کشور، تحت نظارت دامپزشکی صورت می گیرد.

رشیدی ادامه داد: در حال حاضر کل واردات از جمله ورود موجودات زنده از کشور چین به ایران ممنوع شده، بنابراین نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

در پی انتشار این خبر بسیاری از مسوولین کشور گفت و گوهایی داشتند که در ادامه به صحبت های یکی از این مسوولین اشاره می کنیم.

تکذیب خبر ابتلا به کرونا با ماهی قرمز شب عید

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته است که ماهی قرمز‌های شب عید واراداتی نیستند و در ایران پرورش می‌یابند، اما از آنجایی که بسیاری ماهی قرمز شب عید را ماهی چینی می‌شناسند، چرا که ریشه این ماهی از کشور چین بوده؛ در نتیجه این برداشت اشتباه موجب انتشار  چنین خبری شده است.

حسین عرفانی افزوده: اگر چنانچه فردی خبر معتبری داشته باشد که ماهی قرمز شب عید از چین وارد می‌شود، موضوع را به دامپزشکی و وزارت بهداشت اطلاع دهد.

وی مدعی است که برخی به دنبال تنش هستند و پیام‌های این چنینی را منتشر می‌کنند؛ در حالی که ماهی قرمز چینی‌ شب عید از کشور چین وارد نمی‌شود و تاکنون هم موردی از ویروس کرونا در ایران نداشته ایم.

راه‌های انتقال، پیشگیری وعلائم ویروس کرونا

شواهد اولیه نشان می‌دهد ویروس کرونای جدید مانند سایر انواع آن از راه تماس نزدیک با افراد آلوده و هنگام عطسه یا سرفه فرد آلوده انتقال پیدا می‌کند.

طبق تخمین‌های اولیه محققان سازمان جهانی بهداشت، هر فرد مبتلا به طور متوسط بین ۱٫۴ تا ۲٫۵ نفر دیگر را آلوده می‌کند.

تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی حاد از جمله اصلی‌ترین علائم بیماری ویروس کرونا محسوب می‌شوند.

علائم نخستین بیماری سرفه‌های خشک، سردرد و تب خفیف است که همیشه در زمان ابتلا به آنفلونزا نیز رخ می‌دهد. در موارد حاد، بیمار به نفس تنگی دچار می شود.

ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید آمده و اسهال به سراغ بیمار می آید.

در گزارش‌هایی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا جدید ووهان چین، اختلالات انعقادی و نارسایی‌های کلیوی نیز گزارش شده است.

به دلیل اینکه ویروس از طریق تماس با افراد آلوده یا ترشحات سرفه و عطسه منتقل می‌شود، شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون، به طوری که ۲۰ ثانیه زمان ببرد و لمس نکردن بینی، چشم و دهان تا حد امکان، پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کروناست.

از آنجایی که ویروس کرونای جدید واکسن و درمان ندارد، همچنان موضوع مراقبت از بیمار مطرح است که همین موضوع با توجه به موارد رو به افزایش ابتلاء، کار مراقبت از بیماران را سخت‌تر می‌کند. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تولید واکسن آن ۱۸ ماه زمان می‌برد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42750
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.