خیار کام کشاورزان رودباری را تلخ کرد| یک کشاورز: نه صادراتی در کار است نه خرید توافقی

در حالی که چند روزی از اعتراض خیارکاران جنوب نسبت به افت قیمت خیار می گذرد انگار مشکلات آنان هنوز رفع نشده است.

چند روزی از تجمع خیارکاران رودباری نسبت به قیمت پایین خیار می‌گذرددر فضای مجازی نیز فیلم‌های زیادی از این اعتراض‌ها منتشر شد. کشاورزانی که خیارهای بی‌ارزش خود را به کف خیابان‌ها آوردند. خیاری که کمتر از قیمت سه سال پیش است. درحالی‌که قیمت بذر، کود و به‌طور کلی همه هزینه‌های کشت بیشتر چند برابر شده است.

انگار کلاف این مشکل آن قدر پیچیده شده است که باز شدنش از عهده مسوولان هم بر نمی آید.

خرید توافقی خیار در جنوب استان

به گزارش کرمان نو دکتر حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس در مورد مشکل خیارکاران جنوب گفت:من پیش تر، هم با وزیر کشاورزی وهم با وزیر صنعت و معدن درباره این مشکل صحبت کردم، مشکل از داخل کشور نیست، صادرات عمده ما برای کشورعراق بوده است که امسال جلوی وارداتش را گرفته است.

احمد حمزه ادامه می‌دهد: البته وزیر می گوید صادرات ما باز است و ما هیچ مشکلی نداریم اما چیزی که مشخص است، خیار تولیدی جنوب در صادرات مشکل دارد، امسال هم تولید آنقدر زیاد است که بازار داخلی دیگر جوابگو نیستند و خیار هم جزء محصولاتی نیست که بتوان آن را خرید تضمینی کرد به همین دلیل این موضوع یک معضل شده است.

وی افزود:

صحبت هایی شده که تعاون روستایی با یک قیمت توافقی و مبلغی کمی بالاتر از قیمتی که دلال ها می خرند، محصول را بخرد که کشاورزان این اندازه ضرر نکند.

ریسک بزرگ سازمان جهادکشاورزی در امر صادرات خیار

به گزارش ایسنا رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان کاهش دما را از دیگر عوامل افت قیمت خیار بیان کرد و گفت: شرایط آب هوایی و کاهش دما بر میزان تقاضا و کاهش قیمت های تاثیر گذاشته است.

وی قیمت هر کیلوگرم خیار بوته ای را در جیرفت بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان و در رودبار جنوب بین ۲۵۰ تا تا ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت:

خرید توافقی و یا تضمینی از راهکارهای حمایتی برای کشاورزان در زمان افت قیمت محصولات است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از واگذاری مسئولیت تنظیم بازار به وزارت صنعت،معدن و تجارت خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی تنها برای حمایت از کشاورزان در مواقع بحران وارد عمل می شود.

وی از صادرات اولین محموله خیار به میزان ۵ تن به کشور عمان خبر داد و گفت:به زودی اولین محموله خیار از طریق بندر جاسک به کشور عمان صادر می شود و امیدواریم این اقدام گامی در جهت تسریع روند صادرات باشد.

برخوری در ادامه به فیلم پخش شده در فضای مجازی مبنی بر اعتراض کشاورزان جنوب استان کرمان مبنی بر پایین بودن قیمت خرید خیار و ریختن محصولات خود در کف خیابان اشاره و ضمن تایید خبر رها کردن محصول خیار در یکی از شهرستان های جنوب کرمان گفت: متاسفانه این اقدام بیشتر جنبه سیاسی داشته است که موجب سوء استفاده دلالان نیز شده است.

برای خرید یک گونی 50 کیلویی کود باید 600 کیلو خیار بفروشیم

در این میان کشاورزانی که تمام دست رنج خود را بی ارزش تر از آن می دانند که برای فروشش اقدام کنند، زیان کننده اصلی هستند.
پای درد و دل یکی از کشاورزان رودباری نشستیم.
مصطفی زبردست کشاورز رودباری که  1.5 هکتار خیار زیر کشت دارد می‌گوید: هیچ‌گونه رسیدگی نمی‌کنند. میدان تره‌بار به حال خودش ول است. هر قیمتی که بگویند کشاورز مجبور است خیار خودش رو بفروشد.

او ادامه می‌دهد: مشخص نیست دلال‌ها چه کسی هستند. چندین نفر پیدا می‌شوند، بارخرهایی که از شهرستان می‌آیند حامی این‌ها می‌شوند و بار را به قیمت خیلی کمی می‌خرند. پول کلانش در جیب دلال‌ها می‌رود.

این کشاورز رودباری افزود: کشاورزها چاره‌ای جز فروش خیار به دلال ها ندارند. حتی میدان تره‌بار هم دست دلال‌ها است.

او در مورد قول فرمانداری برای خرید خیار توسط شرکت تعاونی‌ها گفت:

شرکت تعاونی مقداری با قیمت  500 تومان خرید الآن هم دیگر نمی‌خرد. در حال حاضر هم امروز قیمت همان 250 تا 300 تومان است.

مصطفی زبر دست در مورد وضعیت کود نیز گفت: ما که کشاورزیم الان یک ماه است کودی ندیدیم. کودها را به فروشگاه‌ها می‌دهند و چیزی به دست کشاورز نمی‌رسد. حواله خالی را می‌دهند اما کودی به کشاورز نمی‌دهند.

او اضافه می‌کند: از آن طرف نصف شب کودها بار می‌شوند و به فروشگاه‌ها می‌روند. با قیمت بالا به فروش می‌رسد.

او با اشاره به خرید کود مورد نیاز خود می‌گوید: کود را از شهرستان‌های هم‌جوار سفارش دادم. باید برای هر گونی 50 کیلویی کود 150 هزار تومان پول بدهم. با قیمت هر کیلو خیار 250 تومان می‌شود 600 کیلو. قبلاً حواله 40 تا 45 هزار تومانی به ما می‌دادند.

کشاورز رودباری تاکید می‌کند:

با گرم شدن هوا برداشت خیار همچنان بیشتر می‌شود. از مسئولان رده بالا خواهش می‌کنیم رسیدگی کنند.

درد و دل‌های او ادامه دارد: ما کشاورزیم ما تولید کننده‌ایم و باید حمایت بیشتری بشویم. ما خیار می‌کاریم به امید مسئولان. هم می‌خواهیم اقتصاد کشور را رونق دهیم. هم چیزی دست خودمان را بگیرد. وقتی هیچ حمایتی از هیچ جا نمی‌شود چه کنیم.

او می‌گوید: ما مستند داریم در استان هم‌جوار یعنی زاهدان در میدان تره بار چابهار، خیار کیلویی 9 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مصطفی زبر دست در مورد به دست گرفتن بازار توسط سازمان صمت نیز می‌گوید:تا الان  از طرف سازمان صمت اقدامی نشده است.

او در مورد صادرات خیار نیز گفت: اگر صادراتی بود خیار کیلویی 250 نمی‌شد!.

کشاورز رودباری در پایان گفت: واقعاً بی تدبیری بیداد می‌کند. مسئولان رده بالا به داد دل مردم رودبار زمین و این کشاورزان مستحق برسند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42734
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.