رییس اتحادیه سردخانه داران شرق کرمان:


مشکلی برای تامین خرمای بازار وجود ندارد/ انبار ۳۰ هزار تُنی خرما در سردخانه‌های بم

کرمان نو- رییس اتحادیه سردخانه‌داران شرق استان کرمان با اعلام اینکه کمبود و مشکلی برای تامین خرمای مصرفی کشور در ماه مبارک رمضان وجود ندارد گفت:در حال حاضر حدود ۳۰ هزار تُن خرما در سردخانه های بم موجود است.

محمدحسین اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار کرمان نو با اشاره به اینکه فصل برداشت خرما از شهریورماه سال گذشته بوده، اظهارداشت: ابتدای شهریور از نخلستان های شهرستان های شرقی استان کرمان (بم، نرماشیر، فهرج و ریگان ) حدود ۱۶۰ هزار تُن خرما در سردخانه های شرقی استان ذخیره شد.

او بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت سردخانه های شرق استان کرمان ۳۰۰ هزار تُن است هم اکنون حدود ۳۰ هزار تُن خرمای مضافتی در سردخانه های بم موجود است.

رییس اتحادیه سردخانه‌داران شرق استان کرمان توضیح داد: حدود ۴۰ درصد خرمای مصرفی کشور، در ماه رمضان وارد بازار می شود و نزدیک به ۸۰ درصد مردم نیز در این ماه خرمای مضافتی بم را مصرف می کنند.

او با اشاره به افزایش هزینه های تولید، برداشت و نگهداری خرما طی سال های اخیر گفت: خرما تنها محصولی است که طی ۲ سال گذشته نسبت به سایر کالاهای مصرفی افزایش قیمت نداشت و افزایش قیمت نیز به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان است.

اکبری با بیان اینکه درصدی افزایش قیمت این محصول به دلیل همزمانی با آغاز ماه مبارک رمضان است تخمین زد که به احتمال بعد از ماه مبارک با کاهش قیمت این محصول مواجه شویم.

دولت برای ذخیره ماه رمضان ورود کند

رییس اتحادیه سردخانه داران شرق استان کرمان با بیان اینکه ۴۰ درصد خرمای مضافتی بم صادر می شود و مابقی آن برای مصرف داخلی است اظهارداشت: ذخیره سازی این محصول برای ماه رمضان به علت تنظیم بازار باید توسط دولت انجام گیرد که طی سال های اخیر دولت به این مساله ورود نکرده است.

او تاکیدکرد: اگر خرمایی در سردخانه ها باقی می ماند توسط سردخانه داران و کشاورزان است تا محصول خود را در ماه مبارک رمضان وارد بازار کنند.

اکبری قیمت معمول خرمای بم در مبدا را کیلویی ۳۸ هزار تومان اعلام و بیان کرد: قیمت خرمای مصرف بازار داخلی سه ردیفه ۴۰ هزار تومان و دو ردیفه(درشت تر) حداقل ۴۵ هزار تومان است.

رییس اتحادیه سردخانه داران شرق استان کرمان افزود: درصدی افزایش قیمت این محصول در مقصد(دیگرشهرهای کشور) به دلیل هزینه حمل و کمیسیون است.

به گزارش کرمان نو سطح زیر کشت خرما در شهرستان های شرقی استان کرمان ۳۰ هزار هکتار است و خرمای شرق استان کرمان به ۷۰ کشور دنیا صادر می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86966
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.