پاسکاری معلولین بین راه و شهرسازی و بهزیستی


پولی که از معلولین گرفته شد و خانه نشد

زابلی زاده: مکاتبات ما با تهران پاسخ داده نشده و همچنان منتظریم

به گزارش کرمان نو، یکی پراید زیر پایش را فروخته. دیگری تمام طلای و زن و بچه‌اش، به همراه کل اعتبارش که برای رو زدن به فامیل رفته. زهرا اما حتی از فرش زیر پایش هم گذشت. تمام جهازش را به حراج گذاشت تا سقفی بالای سرش باشد. ۱۱ سال قبل به او و بقیه مددجویان بهزیستی که حالا ۱۹۲ نفر شدند، وعده دادند که تا سه سال دیگر خانه دار می‌شوند. قرار بود در شهرک مطهری ساختمانی را برای مددجویانی بگذارند که یک یا دو معلول در خانواده دارند و یا زن سرپرست خانوارند. خانواده‌هایی که یا خودشان و یا بچه‌هایشان نابینا، ناشنوا و یا معلولیت ذهنی دارند. پروژه سه جانه‌‌ای که یک ضلعش راه وشهرسازی بود و دو ضلع دیگر پیمانکار و بانک مسکن. بهزیستی اما نهاد حمایتی بود نهادی که قرار بود هم در هزینه‌ها کمک رسان باشد و هم پشتیبان ۱۹۲خانواده‌ای که توان پیگیری کارهای اداری و دردسرهایش را ندارند. حالا اما ۱۱ سال گذشته و هنوز این پروژه بلاتکلیف است. طی آخرین جلسه در سازمان ملی زمین و مسکن تهران قرار شد تا بعد از تایید مبلغ پیشنهادی پیمانکار، جلسه شورای مسکن استان کرمان تشکیل و بعد از ۴سال وقفه، پروژه از سر گرفته شود. حالا اما دو ماه گذشته و همچنان این جلسه تشکیل نشده.

*۹سال آلاخون والاخون بودن
۴سال است که پروژه بیلوکارا خوابیده. ۹ سال هم از موعد تحویل گذشته. ۹ سالی که این خانواده‌هایی که تمام سرمایه‌شان را سال ۸۲ گذاشتند به امید خانه دار شدن با دو بچه معلول از این خانه به آن خانه شدند و درد و جفای مستاجر نشینی را به جان خریدند. زهرا قاسم زاده یکی از همین افراد است. زن سرپرست خانواری که با یک بچه ۴ بار زندگیش را ول کرده و پیگیر انجام پروژه به تهران رفته است. او به «کاغذ وطن»می‌گوید:«۱۰ سال قبل تمام سرمایه زندگیم را فروخته تا سقفی بالای سرم باشد اما حالا هم آن سرمایه را از دست دادم و هم چندین سال پول اجاره خانه را پرداخت کردم و کسی پاسخگویمان نبوده.»
تمام این سال‌ها جواب این که چرا پروژه اجرا نشده، پرداخت نشدن سهم اعضا به طور کامل بوده. جوابی که هنوز بعد از گذشت ۱۱ سال کسی پاسخش را نداده که چند درصد از این خانواده‌ها سهمشان را به صورت کامل پرداختند و چند درصد پول را به صورت کامل نیاوردند؟
راه و شهرسازی پاسخ خبرنگار «کاغذ وطن» را نمی‌دهد و بهزیستی هم در این زمینه ابراز بی‌اطلاعی می‌کند؟
دوسال پیش تصمیم گرفتند که همین پروژه را از حالت تفاهم سه‌جانبه به شرکت تعاونی تغییر دهند. موضوعی که مخالفت شدید اعضا روبه رو شد اما در نهایت در جلسه‌ای که از سوی شورای مسکن استان در محل سالن اجتماعات شهید نشاط بهزیستی استان برگزار شد و مدیر کل بهزیستی نیز به عنوان نهاد حمایتی این مددجویان پای آن را امضا و موافقت برخی از اعضا را جلب کرد.

*صادق زاده: بهترین راه برای تکمیل پروژه تشکیل تعاونی است
در خبری که روابط عمومی بهزیستی استان کرمان ۹ بهمن سال گذشته به نقل از عباس صادق زاده، مدیر کل بهزیستی استان کرمان در این باره تنظیم کرده، آمده است:«پس از بحث و بررسی کارشناسی و هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه‌های اجرایی مرتبط مقرر شده است تا به منظور رفع مشکلات اجرایی این پروژه و به سرانجام رسیدن آن، کمک‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شود و این پروژه با تغییر وضعیت از حالت تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه به شرکت تعاونی، به‌منظور دخالت داشتن موثر اعضا در پیشبرد آن مجددا کلید خورده و با همکاری همه‌ی اعضا به پایان برسد». او گفته است که مسئولان استان با بررسی‌های همه‌جانبه، بهترین راه برای تکمیل پروژه را تشکیل تعاونی دانسته‌اند.

*رییس ستاد مسکن بهزیستی کشور: خارج کردن پروژه از حالت تعاونی اشتباه بود
با این حال علی ربوبی، رئیس دبیرخانه ستاد مسکن سازمان بهزیستی کشور ۳۰ مرداد ماه در گفت و گو با خبرگزاری فارس، تعاونی شدن این پروژه را یکی از اشتباهات بزرگ خوانده بود. ربوبی گفته است: «متاسفانه تقریباً دو سال پیش در شورای تأمین مسکن استان کرمان تصمیم اشتباهی گرفته شد و پروژه‌ای که سه‌جانبه است و دولت متولی‌اش هست را می‌خواستند به تعاونی مسکن تبدیل کنند. این تصمیم قطعاً نه‌تنها مشکل پروژه را حل نمی‌کرد بلکه به مشکلاتش اضافه می‌کرد. ما در این موضوع ورود کردیم. مکاتبه‌ای با وزارت راه و شهرسازی داشتیم و اعلام کردیم که مددجویانمان نمی‌توانند این پروژه را در قالب تعاونی به سرانجام برسانند و این توانایی و ظرفیت در آن‌ها نیست و ازشان خواستیم پروژه در قالب همان تفاهم‌نامه سه‌جانبه باشد، منتهی چون این مصوبه در شورای تأمین مسکن استان کرمان گرفته‌شده بود، یک مقدار روی آن مقاومت می‌شد و دوستان نسبت به تحویل پروژه مقاومت می‌کردند، لغو این تصمیم به نتیجه رسیدن پروژه را طولانی‌تر کرد.»

در همان تاریخ جلسه ای در سازمان ملی زمین و مسکن تشکیل و با تعهد وزارت راه و شهرسازی و کمک های بلاعوض بهزیستی قرار بود این پروژه از سر گرفته شود. رضا مقدم، مسئول مسکن بهزیستی استان کرمان در خصوص مصوبات این جلسه به «کاغذ وطن» می‌گوید:«راه وشهرسازی باید قیمت اتمام پروژه را مشخص وبرای وزارتخانه بفرستد و پس از تایید جلسه شورای مسکن را در استان تشکیل و پس از آن پروژه از سر گرفته شود. در اقدام بعدی باید پروژه‌ها فازبندی شوند و راه و شهرسازی نیز مبلغی را برای اتمام پروژه بگذارد.» مبلغ راه و شهرسازی در صورت جلسه تهران قید نشده اما بهزیستی تعهد داده که به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت کند.
یک ماه از جلسه‌ای که در تهران برای تعیین تکلیف این پروژه برگزار شده، گذشته و هنوز شورای مسکنی در استان تشکیل نشده.
مجتبی زابلی زاده، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان درباره چرایی تشکیل نشدن این جلسه به «کاغذ وطن»می‌گوید: «من روز دوشنبه مجددا با سازمان ملی زمین و مسکن در تهران مکاتبه کردم که به ما تصریح کنید که به چه شکل باید این پروژه پیش برود. منتظر پاسخیم به محض اینکه تهران به ما طریقه کار را اعلام کند ما این کار را پیش می بریم.»
او اول شهریور ماه نیز همین گفته را تکرار کرده بود و مشکل این پروژه را نبود اعتبار خوانده بود.«پیمانکار قیمت پیشنهادی داده بود که ما آن را بررسی کردیم و نتیجه را به سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کردیم؛ سازمان ملی قیمت را تایید کرده و باید جمع بندی نهایی را انجام دهد.بین پولی که بهزیستی قرار است پرداخت کند و پولی که پیمانکار درخواست کرده، ماوالتفاوت بسیار زیادی است که سازمان ملی باید تصمیم بگیرد به چه شکل تامین شود.» او حالا به کاغذ وطن می گوید که هیچ یک از مکاتبات آن ها با تهران پاسخ داده نشده و این اداره همچنان منتظر است.
به گفته زابلی سهم آورده اداره کل راه و شهرسازی استان نهایتا برای هر واحد۳۰ میلیون است که با این مبالغ پروژه جمع نمی‌شود. مسئول مسکن بهزیستی استان کرمان اما معتقد است که راه و شهرسازی موظف است که این پروژه را فاز بندی کند و فازهای اول این پروژه امکان جمع شدن با همین مبلغ را دارند:«برخی واحدها تا ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی که بایستی این واحدها به افرادی اختصاص یابند که سهم آورده شان را پرداخت کردند. برای افرادی هم که سهم آورده شان را پرداخت نکردند و به تعهداتشان عمل نکردند بایستی تصمیم جداگانه‌ای اخذ کند.»
هم سازمان بهزیستی و هم راه و شهرسازی تاکید دارند که افراد یکه سهم آورده‌شان را به صورت کامل پرداخت کرده اند هیچ مبلغی بیشتری نباید بپردازند. مابقی به تناسب مبلغی که پرداخته بایستی مابه التفاوت را به نرخ روز بپردازند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77020
2 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    با سلام خدا قوت به خبرنگاران گرامی امیدوارم که ساخت و ساز شروع بشود از این بلاتکلیفی نجات پیدا کنیم

  2. یوسفی می گوید

    سلام تشکر از کرمان نو
    هنوز هم ساختی شروع نشده باید چکار کنیم
    چرا ساخت رو شروع نمیکنن وقتی پول هست
    چرا مبلغ اوردشونو وارد پروژه نمیکنن تا زودتر ساخته شه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.