رئیس کمیته ورزش شرکت مس در گفتگو با «کرمان نو» مطرح کرد


از بستن تیم‌های رؤیایی خبری نیست

محراب احمدیان، رئیس کمیته ورزش مس با بیان اینکه باشگاه‌های زیرمجموعه مس نتوانستند به تعهداتی که ایجاد کردند، عمل کنند، گفت: با هزینه‌ای مازاد از بودجه سعی کردیم مشکلات باشگاه‌ها را تا حدودی برطرف کنیم. حداقل ۳۰ تا ۴۰ میلیارد در این مدت به باشگاه کمک شده است؛ اما عمل‌نکردن باشگاه‌ها به تعهداتی که ایجاد کردند، باعث شده تا آبروی مس برود.

احمدیان که معتقد است برخی تنها به دنبال فشار آوردن به مس هستند گفت: آکادمی یک باشگاهی که بچه‌های بومی هم در آن قرار دارند، پولی دریافت نمی‌کنند، بعد همان پول را می‌برند جای دیگر هزینه می‌کنند. عدد همهٔ این بومی‌ها اندازه یک بازیکن نیست. حالا چرا اینکار را می‌کنند برای اینکه بتوانند به مس فشار بیاورند.

به گزارش کرمان‌نو، ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که کمیته راهبردی ورزش شرکت مس باهدف رسیدگی به اوضاع باشگاه‌های مس تشکیل شد. پس از ۱۰۵ روز از تشکیل این کمیته بخشی از بدهی‌های مالی این باشگاه‌ها پرداخت شده و به گفتهٔ محراب احمدیان رئیس این کمیته برنامه‌ریزی برای سال آینده باشگاه‌ها قرار است طبق اصول انجام شود تا باشگاه‌ها مجدد با مشکلات ۲ سال اخیر روبرو نشوند.

محراب احمدیان مشاور مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران و رئیس کمیته ورزش مس در گفتگویی با «کرمان نو» به شرح اقدامات ۱۰۰ روزه کمیته ورزش مس پرداخت.

احمدیان در خصوص وضعیت مالی باشگاه‌های مس گفت: باشگاه‌ها عمدتاً در ۹ ماه اول، کل بودجه سال خود را هزینه کردند و یکسری معضلات و مشکلات خیلی جدی برای تیم‌ها در مورد نداشتن پول و نظارتی که خود مس می‌توانست روی باشگاه‌ها داشته باشد ایجاد شد.

او ادامه داد: کمیته راهبردی ورزش تشکیل شده تا سه حالت گذشته، حال و آینده این باشگاه‌ها را بررسی کند. قرار شد گذشته این باشگاه‌ها حسابرسی ویژه شود تا وضعیت آن‌ها را بدانند و میزان بدهی‌های باشگاه‌ها مشخص شود و گزارشی داده شود که احتمالاً تا آخر فروردین‌ماه کارشان تمام می‌شود.

احمدیان افزود: یک بخش آینده نیز وجود دارد که در سال ۱۴۰۳ بودجه‌ای باید برای تیم‌ها در نظر گرفته شود که این بودجه‌ها را بر اساس واقعیت‌های موجود و با نظارت و کنترل داده می‌شود. یعنی اگر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه باشگاه‌ها می‌شود به‌هیچ‌عنوان باشگاه‌ها حق ندارند ۱۱۰ میلیون تومان هزینه کنند.

باشگاه یک ونیم تا دوبرابر بودجه خود تعهد ایجاد کردند

احمدیان با بیان اینکه باشگاه‌ها بیشتر از بودجه خود تعهد ایجاد کردند و نتوانستند پرداخت کنند، گفت: یکی از مشکلاتی که تیم‌ها در سال‌های قبل داشتند این بود که مبلغ بودجه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شد؛ اما باشگاه یک‌ونیم تا دوبرابر تعهد ایجاد می‌کردند و بعد از ۵-۶ ماه گرفتار می‌شدند و نمی‌توانستند ادامه بدهند، به همین دلیل برای سال پیش رو با کنترل بودجه داده می‌شود.

او ادامه داد: بخش حال باشگاه‌ها را هم که فعلاً کج دار و مریز جلو می‌بریم و سعی کردیم مشکلاتشان را با منابع شرکت مس، مازاد بر بودجه‌ای که داشتند برطرف کنیم.

او با بیان اینکه باشگاه‌ها در این مدت ۳۰ الی ۴۰ درصد مازاد بودجه خود را دریافت کردند، ادامه داد: سعی کردیم به‌تناسب پول مورد نیاز را به‌صورت مازاد بین باشگاه‌ها تقسیم شود. برای مثال باشگاهی که ۹۰ میلیارد تومان بودجه داشته تقریباً ۳۰ میلیارد تومان مازاد بر آن بودجه در این مدت به آن کمک شده تا مشکلات آن‌ برطرف شود.

باشگاه‌ها نمی‌توانند تعهدات خود را پرداخت کنند آبروی مس می‌رود

رئیس کمیته ورزش در مورد اقدامات سال جدید کمیته ورزش مس گفت: در سال ۱۴۰۳ قطعاً با برنامه و بودجه حرکت خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد باشگاه‌ها به هر دلیلی از آن بودجه بسته شده تخطی کنند. به‌هرحال باشگاه‌ها قرارداد می‌بندد بعد پول طلبکاران را نمی‌دهند این به برند مس ضربه می‌زند. این وسط هجمه‌هایی که وارد می‌شود بد است حق هم دارند؛ مثلاً باشگاه هتل گرفته پول آن را نداده، هزینه پرواز هواپیما را نداده، پول بازیکن را نمی‌دهد.

او ادامه داد: به‌هرحال طلبکاران محق می‌شوند و این وسط آبروی مس می‌رود؛ اما اگر طبق بودجه حرکت کنند این مشکلات به وجود نمی‌آید به همین دلیل قطعاً سنوات مثل قبل خواهد بود.

مس رفسنجان مشکلات عدیده‌تری دارد

احمدیان در مورد مشکلات بیشتر مس رفسنجان نیز گفت: باشگاه مس رفسنجان یک‌سری بدهی و مشکلات از گذشته دارد که باید حسابرسی آن‌ها را در بیاورند و ما نمی‌توانیم به طور جزئی مشکلات را بگوییم. یکسری تعهدات مازاد هم ایجاد کردند که این دو تا با هم گره‌خورده و کاملاً وضعیت قفل شده است. 

او ادامه داد: در ۲ ماه اخیر سعی کردیم این گره‌ها را باز کنیم روند روبه‌رشدی داشته؛ اما خب زمان می‌برد. داریم از باشگاه‌ها حمایت می‌کنیم و سعی بر این است که منابع مختلفی را جابه‌جا کنیم و مشکلات حل شوند.

سال ۱۴۰۳ قطعاً از بستن تیم‌های رؤیایی خبری نیست

احمدیان گفت: نباید رؤیایی تیم‌ها را ببندیم، برای مثال امسال رشته‌ای که با ۴ میلیارد تومان بسته می‌شده را با ۱۲ میلیارد بستند معلوم است که مشکل ایجاد می‌شود و نمی‌توانند آن را پرداخت کنند.

او گفت: واقعیت این است که خود تیم را می‌بینیم و بر اساس ۴ شاخص تغذیه، اسکان، لباس، حمل‌ونقل و همین‌طور هزینه‌های جانبی بودجه را می‌بندیم. ریز به ریز بودجه‌بندی اتفاق خواهد افتاد و امسال اگر بودجه‌ای هم می‌دهیم برای موضوع داده می‌شود و حق ندارند این پول را جای دیگری خرج کنند پول هر رشته‌ای در جای خودش باید هزینه شود.

برخی فقط می‌خواهند به مس فشار بیاورند

احمدیان در مورد انتقادات موجود به سیاست‌های شرکت مس درمورد باشگاه‌های زیرمجموعه گفت: برخی رسانه‌ها بی‌انصافی می‌کنند. وقتی قرار است شما ۱۰۰ هزار تومان به کسی بدهید دیگر او از شما انتظار ندارد ۲۰۰ هزار تومان به او بدهید؛ اما برخی انتظار دارند هر بلایی که باشگاه‌ها آوردند مس حمایت کند این امکان‌پذیر نیست. منابع مس بابت باشگاه‌ها منابع محدودی است که در بخش مسئولیت‌های اجتماعی و بحث ورزش مشخص شده است.

او با انتقاد از عملکرد ۲ سال اخیر گفت: در ۲ سال اخیر متأسفانه مدیریت شرکت مس باشگاه‌ها را به حال خودشان گذاشته و این باشگاه‌ها هم تعهد ایجاد کردند تعهدی که الان نمی‌توانند از پس آن بر بیایند.

احمدیان در ادامه گفت: انصاف نیست؛ مثلاً آکادمی یک باشگاهی که بچه‌های بومی هم در آن قرار دارند، پولی دریافت نمی‌کنند، بعد همان پول را می‌برند جای دیگر هزینه می‌کنند. عدد همهٔ این بومی‌ها اندازه یک بازیکن نیست. حالا چرا اینکار را می‌کنند برای اینکه بتوانند به مس فشار بیاورند.

احمدیان با بیان اینکه با ورود ما برخی منافع‌شان به خطر افتاده و برای همین تقلا می‌کنند گفت: قرار نیست دوباره باشگاه‌ها را رها کنیم و سفت چسبیدیم و به همین دلیل هم برخی منافعشان به خطر افتاده و تقلا می‌کنند تا شرکت مس را تحت‌فشار بگذارند. اگر نظم باشد انتقاد هم کم خواهد بود. در بی‎نظمی است که مشکلات وجود دارد. از این بی‌نظمی‌ها هم عده‌ای نفع می‌بردند.

وقتی کار خراب است جز خجالت چیز دیگری باقی نمی‌ماند

او در پاسخ به این سؤال که چرا کمیته کارهایی که کرده یا مشکلات موجود را تا به امروز شفاف‌سازی نکرده، گفت: یکی از دلایل این است که جایی که وضعش خراب است چه می‌شود گفت؟ جز خجالت چیزی دیگر باقی نمی‌ماند. شفاف‌سازی هم که بخواهیم بکنیم نمی‌شود بگوییم فلان مدیر مقصر بوده به‌هرحال سیستم باشگاه مقصر بوده که این مشکلات به وجود آمده است. 

او ادامه داد: اما عده‌های که جنجال به پا می‌کنند واقعاً نیازی نیست ما وارد شویم این موضوعات برای ما مهم نیست. شرکت مس یک بنگاه اقتصادی بزرگ است نمی‌شود به هر چیزی وارد شد؛ اما ما هم یکسری مشکلات را دیدیم و حالا ورود کردیم و جدی هم ورود کردیم.

اعتقادی به حذف تیم یا رشته‌ای نداریم

احمدیان با بیان اینکه نمی‌توانید ۱۰ برابر چیزی که وارد شده را خرج کنید، گفت: ما یکسری سیاست‌ها در شرکت و کمیته قرار می‌دهیم سریعاً می‌گویند می‌خواهند فلان ورزش را از بین ببرند. ولی واقعیت این است که شما وقتی نمی‌توانید پول رشته‌ای را بدهید از بین برود بهتر است. شما بر اساس درآمد و ورودی که دارید باید هزینه کنید. نمی‌توانید ۱۰ برابر چیزی که وارد شده را خرج کنید.

احمدیان ادامه داد: ما اصلاً اعتقادی به این نداریم که تیمی را حذف کنیم؛ بلکه انقدر ریز شدیم که هزینه‌ها به‌درستی انجام شود.

او افزود: مشکل این است که باشگاه‌ها رفتند تیم‌های مختلف ایجاد کردند برای مثال ما سه تا تیم فوتبال داریم در لیگ دسته یک، هزینه‌های خوب کردیم؛ اما کجا قرار داریم؟ باید خروجی داشته باشیم یا نه؟

بودجه را در ازای نتیجه هزینه می‌کنیم

رئیس کمیته ورزش در مورد هزینه در رشته‌های مختلف ورزشی گفت: برنامه ما این است که برای مثال اگر به فوتسال سونگون پولی دادیم در ازای این پول نتیجه می‌خواهیم؛ مثلاً هدف‌گذاری قهرمانی می‌کنند، اگر اتفاق نیفتاد تیم را جریمه می‌کنیم.

او با بیان اینکه خیلی‌ها از این شرایط خوششان نمی‌آید گفت: رتبه‌هایی میانی در جدول چه سودی دارد؟ شما وقتی هزینه ۵ تا تیم اول را بگیرید و نتیجه تیم‌های چهاردهم، پانزدهم جدول را بدست بیاورید چه سودی دارد؟ این انصاف نیست. ما به دنبال این هستیم در سال جدید برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم.

باشگاه‌ها پول‌ها را کجا هزینه کردند؟

احمدیان در مورد سیاست کمیته ورزش مس در سال جدید نسبت به ورزش همگانی نیز توضیح داد: از روز اول هم که موضوع مسئولیت اجتماعی مطرح شد قرار بود باشگاه‌ها در بحث آکادمی‌ها فعالیت کنند، حالا هنوز به این موضوع رسیدگی نکردیم؛ ولی بعد بررسی می‌کنیم باشگاه‌ها در این بحث چه کردند.

احمدیان در ادامه درمورد بودجه سال ۱۴۰۳ می‌گوید قرار است باشگاه‌ها خودشان بودجه خود را ببندند و بعد چکش‌کاریش در کمیته زده شود.

او ادامه داد: پس از تعیین بودجه‌ها ما حتماً یک جلسه خبری خواهیم داشت. احمدیان در پایان گفت: خواهش می‌کنیم از رسانه‌ها صادقانه عمل کنند و کارهایی که می‌شود را ببینند. باتوجه‌به بدهی‌هایی که این باشگاه‌ها بالا آوردند واقعاً اقدامات خوبی شده. این کارها را نادیده نگیرند، مرتب ایراد نگیرند. در مقابل سوال هم بپرسند این همه پول پرداخت شده چه اتفاقی افتاد؟ باشگاه‌ها چکار کردند؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=116829
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.