در سال تولید و اشتغال آفرینی سکه سومین رکود رشد قیمتی را در 10 سال گذشته زد


رشد قیمت ۶۵.۵ درصدی سکه طی ۹ماه گذشته

از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد قیمت سکه بودیم به طوری فقط در همین 9 ماه ابتدای سال 6 میلیون 300 هزار تومان افزایش داشتیم که از سال 98 بازار سکه این گونه رشد را به صورت ناگهانی تجربه نکرده بود.

شاید به گوش شما هم رسیده باشد که صحبت‌های سیاستمداران، اقتصاد کلان کشور، سیاست‌های بانک مرکزی و … تمامی این‌ها از عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در کشور است. داده‌های اقتصادی مانند نرخ بیکاری، دستمزد، نرخ تولید، داده‌ها رشد ناخالص داخلی بر قیمت طلا اثر می‌گذارد.

به عنوان مثال کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و رشد تولید ناخالص کاهش قیمت طلا را به همراه خواهد داشت و بالعکس. افزایش نرخ بیکاری، کاهش تولید و رشد تولید ناخالص سرمایه‌گذاران را به خرید طلا جذب می‌کند و قیمت طلا افزایش می‌یابد.

البته در کشور خودمان سکه تاثیر پذیری بیشتری از تحریم و سیاست‌های بین‌المللی دارد تا نرخ بیکاری و شاخص‌های اقتصادی در ایران و به طور مثال اگر قیمت انس جهانی طلا در بازارهای مالی افزایش پیداکند یا تصمیم سیاست‌مداران نسبت به برجام تغییر کند به سبب آن قیمت طلا و سکه در کشور خودمان نیز رشد خواهد داشت.

نرخ تورم رابطه مستقیم با قیمت طلا دارد این بدان معناست که هرچه نرخ تورم بالا برود علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی افزایش می‌یابد، به این ترتیب تقاضا برای خرید طلا زیاد می‌شود و قیمت آن افزایش می‌یابد. از طرفی با کاهش نرخ تورم، از جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن کاسته شده و قیمت آن کم می‌شود.

علاوه بر تمام این دلایل تکنیکال و اقتصادی، قیمت طلا با افزایش عدم قطعیت سیاسی و بی‌ثباتی اقتصادی زیاد می‌شود. این عامل کاملا روانشناختی است و وابسته به رفتار سرمایه‌گذاران می‌تواند از یک عامل زئوپلیتیک به عاملی دیگر تغییر کند.

در دهه 90 ما دوتا نوسان بزرگ در بازار سکه داشتیم که در هر کدام یک شوک به بازار سکه وارد شد. از سال 93 تا 97 قیمت سکه نوسانات 20 تا 30 درصدی را تجربه کرد.

اولین شک در سال 97 تا 98 به بازار وارد شد و در طی یکسال قیمت که حتی بیشتر از 2 برابر رشد داشت.

دومین شک در سال 99 تا 1400 به بازار وارد شد و قیمت سکه 61 درصد افزایش قیمت را در طی سال تجربه کرد.

سال 1399 تا اواسط مهرماه قیمت سکه به صورت انفجاری افزایش قیمت داشت اما بعد از دی تا آخر سال روند کاهشی را به خودش گرفت.

 آیا سکه میخواهد مانند الگوی سال 99 عمل کند؟

قیمت سکه، در سال تولید و اشتغال آفرینی را با قیمت 12 میلیونی آغاز کرد و تا 21 آذر قیمت سکه به 18 میلیون 300 هزار تومان هم رسید.

این یعنی سکه از ابتدای سال 65.5 درصد افزایش قیمت داشته که به نوع خودش نا‌متعارف است.

همان سال 99 را که مثال زدیم 61 درصد قیمت سکه رشد داشته است. البته از نظر قیمتی این درصدها با هم متفاوت هستند. یعنی در سال 1401 تاکنون 6 میلیون 300 هزار تومان افزایش قیمت داشتیم ولی در سال 99 فقط 4 میلیون از ابتدای سال تا پایان سال افزایش داشته.

الان سکه وارد کانال 18 میلیون شده و اگر بخواهید این روند افزایشی خود را ادامه دهد ممکن هست حتی تا پایان سال کانال 18 میلیون را هم بشکند و به سمت 19 میلیونی شدن برود.

بهترین عملکرد دولت در کاهش قیمت سکه و بازگردانند ثبات در بازار مربوط به مهر سال 99 تا اردیبهشت سال بعد بود.

در این باز زمانی قیمت از 15 میلیون به 9 میلیون 300 کاهش داشت که این اتفاق در اواخر دولت روحانی رخ داد و با ورود رئیسی به ساختمان ریاست جمهوری تا به امروز نه تنها در بازار سکه ثبات ایجاد نشده بلکه قیمت سکه همچنان به فتح قله‌ها قیمت و رکورد شکنی‌های مداوم ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99454
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.