معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اعلام کرد


فروش صنایع دستی نوروزی کرمان ۴۰ درصد رشد یافت

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: در ایام تعطیلات نوروز امسال ۲۰ بازارچه صنایع دستی در استان برپا شد که ۸۳ میلیارد ریال صنایع دستی و سوغات به فروش رفت و حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، کاظم حسین‌زاده روز دوشنبه با اشاره به برنامه‌ریزی و تدارک حضور هنرمندان و فعالان صنایع دستی استان در تعطیلات نوروزی بیان کرد: امسال ۴۱۵ غرفه در قالب ۲۰ بازارچه در اغلب شهرها و اماکن تاریخی استان کرمان خدمات مربوط به صنایع دستی، سوغات و خوراک کرمان را به مسافران و گردشگران نوروزی ارائه کردند.

وی تصریح کرد: بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در شهرهای مختلف استان از جمله کرمان، سیرجان، رفسنجان، راین، بم، شهربابک، بافت، ماهان و جیرفت برپا شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه بیشترین فروش مربوط به شهرهای کرمان، سیرجان، ماهان و بم بود افزود: امسال فروش بازارچه های صنایع دستی نوروزی نسبت به سال گذشته رشد داشت و آمار فروش سال گذشته ۵۵ میلیارد ریال بود.

حسین‌زاده تاکید کرد: بیشترین فروش صنایع دستی مربوط به ساخته‌های حصیری، زیورآلات، ظروف مسی در بازارچه‌های نوروزی بود و صنایع دستی ارزان قیمت و کوچک تقاضای بیشتری را شامل می‌شد.

وی با اشاره به برنامه راه‌اندازی ۲ بازارچه دائمی صنایع دستی در استان کرمان تصریح کرد: خانه تاریخی اوشیدری کرمان برای ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در حال مرمت است که پس از پایان عملیات بازسازی در اختیار هنرمندان و فعالان این حوزه قرار می‌گیرد.

حسین‌زاده گفت: همچنین در شهربابک نیز در آینده نزدیک بازارچه دائمی صنایع دستی راه‌اندازی می‌شود.

افزون بر ۷۰ هزار نفر در حدود ۱۰۰ رشته صنایع دستی به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند. قالی، فرش، پَته، شال، گلیم، ظروف و صنایع فلزی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، حصیر و غیره از مشهورترین صنایع دستی استان کرمان محسوب می‌شود.

صنایع دستی استان کرمان آوازه و شهرت جهانی دارند و در سال‌های اخیر قرارگرفتن شهر سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و محصول ارزشمند آن گلیم شیرکی پیچ در کنار انتخاب پنج شهر کرمان، راور، شهربابک، قلعه گنج و راین در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای به صنایع دستی این استان در کشور و دنیا بخشیده است.

کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی‌های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می‌روند.

براساس اعلام میراث فرهنگی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مسافر از ابتدای تعطیلات نوروزی تا روز ۱۳ فروردین وارد این استان شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=103026
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.