افزایش تبلیغات گردشگری کرمان در اولویت میراث فرهنگی

راضیه زنگی آبادی- کرمان نو

طی مصاحبه اختصاصی با مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان ، غلامرضا فرخی به بررسی مشکلات تبلیغاتی گردشگری ، برنامه های میراث در سال جدید و همچنین  به چرایی نبود امکانات گردشگری در بعضی نقاط از قبیل دره راگه رفسنجان پرداخت.

از آنجایی که کرمان بیشترین آثار تاریخی را در خود جای داده اما از نظر صنعت گردشگری در رتبه پایینی قرار دارداز فرخی پرسیدیم که چرا تبلیغات گردشگری در خود شهرهای استان هم ضعیف است که او پاسخ داد: قبول دارم که در بحث تبلیغات گردشگری استان عملکرد ضعیفی داشته ایم  و شخصا همیشه هم این موضوع را اعلام کرده ام، اما یکی از عواملی که باعث افزایش48 درصدی میزان ورودی گردشگربه استان در نوروز98شد، وجود کلیپ هایی بود که در مسیرهای هوایی، ریلی و  اتوبوس پخش شد، علاوه بر این قابلیت های گردشگری استان در شبکه های رادیویی استان های دیگر و همچنین شبکه های خارجی مانند العالم منتشر شد. اگرچه پیش بینی ها حاکی بر ورودی بیشتر گردشگر به استان بود اما به دلیل وجود سیلاب و طوفان ها در بعضی نقاط ، خیلی از مردم سفر خود را کنسل کردند.

دره راگه نیازمند عزم ارگان ها

با توجه به این که دره راگه در رفسنجان قابلیت گردشگری بالایی دارد و می تواند مانند کلوتهای شهداد جای خود را در بین گزینه های گردشگری باز کند، اما با این حال  از وجود یک جاده آسفالت هم محروم است، از فرخی پرسیدیم که دلیل توجه نکردن یه این موقعیت گردشگری توسط این نهاد چیست؟ او پاسخ داد:پهناور بودن استان کرمان و وجود ظرفیت های متنوع گردشگری  آن از هیچ کسی پوشیده نیست، علاوه بر این کرمان می تواند در موضوعاتی مانند کشاورزی، صنعت و … هم توریست بپذیرد، اما همه این ها در حوزه میراث فرهنگی قرار نمی گیرد. کافی است نگاهی به اعتبارات استانی و ملی داشته باشیم، متوجه می شویم که نمی توان هفت هزار اثر تاریخی را که 800مورد آن ها ثبت ملی شده اند را به طور مرتب مورد سرکشی قرار داد. در خصوص دره راگه هم وضع به همین شکل است، برای این که این دره دیده شود نیاز است که همه ارگان ها از استانداری گرفته تا اداره راه و شهرسازی نسبت به حمایت از آن اقدام کنند، در غیر این صورت میراث فرهنگی اعتبار جاده  ای ندارد تا بتواند جاده چند کیلومتری آن محل را آسفالت کند.

پراکندگی مشکل استان کرمان

رئیس این نهاد در ادامه این  بحث می گوید: میراث وظیفه دارد پروژه هایی که قابلیت واگذاری دارند را به سرمایه گذار بسپارد و آن ها را در اخذ مجوزهای لازم و معرفی به بانک جهت گرفتن تسهیلات حمایت کند. یکی از مهمترین مسائلی که استان کرمان با آن درگیر است، پراکندگی آثار تاریخی و طبیعی آن است، به طوری که یک مدیر کشوری برای دیدن کرمان باید وقتی یک ماهه بگذارد، در غیر این صورت نمی تواند در دو روز از ارگ بم و کلوتهای شهداد دیدن کند  و در ادامه سفرش قصد بازدید از آثار تاریخی جیرفت داشته باشد، زیرا بازدید هر کدام از این مکان ها  فرصتی یک روزه می خواهد و از طرفی فاصله آن ها با هم زیاد است.

جشنواره پهباد ها

این مقام مسوول در خصوص برنامه های میراثی سال جاری می گوید: امسال قصد داریم که تمرکزمان بر روی مناطق باشد که ثبت جهانی شده اند و بیشتر به تبلیغات آن ها در شبکه های مختلف بپردازیم. برنامه بعدی اقامتگاه های بوم گردی است، از آنجایی که در نوروز امسال با افزایش 80 درصدی اقامت در بوم گردی ها روبرو بودیم، قصد داریم در مناطقی مانند رابر آموزش بومی سازی را در اولویت قرار دهیم. امسال جشنواره پهبادها  برای اولین بار در کرمان اجرا خواهد شد تا همه به صورت رایگان در یک فرصت سه الی چهارروزه تمامی استان را اسکن، عکسبرداری و فیلم برداری کنند، این کار باعث معرفی بیشتر استان می شود.

تقسیم استان به 4 نقطه گردشگری

 

فرخی ادامه می دهد: با توجه به این که ایجادزیرساخت های مهم اداری و ساختاری در اولویت کاری من (از آغاز ریاست) بوده است،تقسیم استان کرمان به 4 نقطه گردشگری جهت برگزاری جشنواره های مختلف از برنامه های بعدی میراث است. از رسانه ها هم خواهش می کنم که میراث فرهنگی  را در سفرهایی که دارد،همراهی کنند و حتی اگر تمایلی به انتشار خبر ندارد، آثاری را که در حین سفر می بینند را به جامعه حقیقی و مجازی معرفی کنند تا افراد دیگر مشتاق  بازدید از این آثار شوند. بدین منظور یک دستگاه ون هم تهیه شده است.

مشکلات ابنیه تاریخی

با توجه به این که انتقادهایی در خصوص تعطیل بودن بعضی از مکان های تاریخی قبل از ایام نوروز و همچنین خاموش بودن چراغ های ارگ بم در شب وجود داشت، فرخی توضیح داد:

باید بدانید که بعضی از آثار تاریخی در تملک افراد و یا اوقاف هستند، اگرچه تا قبل شروع سال یک سری مشکلات وجود داشت اما در ایام نوروز با همکاری اوقاف،همه آن ها حل شد، اما در زمینه ارگ بم، امنیت منطقه در اولویت است، فضای ارگ بسیار بزرگ است و فعلا چراغ های موجود نمی توانند امنیت آن را تامین کنند به همین دلیل تا زمانی که این بنای تاریخی  به طور کامل به برق تجهیز نشود،بالاجبار همین رویه به کار گرفته می شود. با این حال امسال بازدید از ارگ بم 54 درصد افزایش داشته است.

پاسخ اداره کل راه و شهرسازی

محمد مهدی بلوردی مدیرکل اداره راه و شهرسازی شمال استان در خصوص آسفالت جاده دره راگه رفسنجان گفت: وظیفه اصلی ما راه سازی است اما اعتبار های راه و شهرسازی شامل این منطقه نمی شود و اعتبار آن در زیرساخت های گردشگری جای دارد، از این رو اگر اعتبار آن لحاظ شود اداره راه و شهرسازی مشکلی برای آسفالت این جاده ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27909
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.