تورهای گردشگری نوروز میان زمین و هوا| لغو سفرها در آستانه نوروز 99

با وجود اینکه کمتر از یک ماه به نوروز 99 در ایران باقی است اما نگرانی از شیوع بیشتر کرونا ویروس در ایران منجر به کنسلی بسیاری از تورهای گردشگری و رزرو اقامتگاه ها شده است.

این دلواپسی ها موجب سردرگمی مسافران و تورهای مسافرتی و لغو سفرهای خارجی و داخلی شده است.

حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران آمار لغو قطار، هواپیما، تور و هتل را “چشم‌گیر” توصیف کرده است:

“فقط در استان مرکزی یک آژانس در یک روز ۳۰ میلیون تومان برگشت پول داشته و طبعا متضرر شده است.”

اینها در حالی است که قبل از شیوع کرونا در ایران حادثه سقوط هواپیمای اوکراین نیز بر تورهای ورودی ایران تاثیر منفی گذاشته بود.

روزهای سیاه گردشگری| رییس انجمن هتلداران کرمان: درخواست خارجی‌ها برای رزرو، صفر شده است

مدیران گردشگری، در سطح کشوری و استانی گفته بودند برای جبران کاهش گردشگر خارجی می خواهند بر روی گردشگری داخلی متمرکز شوند.

همانطور که چندی پیش در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران لاریجانی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی در گفت و گو با «کرمان نو» گفته بودکه با توجه به این اتفاقات اخیر نمی توان گفت در  بحران گردشگری هستیم.

وی افزوده بود: ما بر خلاف کشورهای دیگر که یک یا ۲ محصول دارند و بازار هدفشان هم چند کشور هم منطقه است، چندین محصول گردشگری داریم و می توانیم به کشورهای مختلف معرفی کنیم و  بازار هدفمان را تغییر دهیم.

اما حالا سوال اینجاست با توجه به شیوع کرونا در ایران و کنسل شدن تورهای داخلی و حتی پروازهای ورودی و خروجی ایران توسط کشورهای منطقه نظیر کویت، عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ‌ارمنستان و ترکمنستان و گرجستان، می توان بر تغییر بازار هدف امید داشت؟

در این میان آژانس های مسافرتی، هتلداران و فعالین بخش های دیگر خدمات گردشگری دچار ضررهای زیادی شده اند.

آنها که چشم امیدشان به گردشگری داخلی در نوروز99 بود، دیگر امیدی به درآمد در ابتدای سال آینده ندارند.

البته که فعالین صنعت گردشگری در استان کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

افزایش جذب گردشگران نوروزی در کرمان

فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز دیروز در گفت و گو با ایرنا عنوان کرده:

«با توجه به این‌که استان کرمان تاکنون به لحاظ شیوع بیماری کرونا در وضعیت مناسبی قرار دارد، انتظار داریم در ایام باقی‌مانده‌ سال و تعطیلات عید نوروز شاهد جذب گردشگران زیادی به این استان باشیم».

اما چیزی که در این بین اهمیت دارد این است که آیا افزایش گردشگران با توجه به شیوع کرونا در استان کرمان را باید به فال نیک گرفت یا خیر؟

در اینباره نظر مدیر کل میراث فرهنگی کرمان را پرسیدیم.

فعالی در جواب به ما گفت که با توجه به فاصله زمانی تا نوروز 99 ما به عنوان دستگاه اجرایی برنامه ریزی می‌کنیم و تدارکات لازم برای مسافران نوروزی می‌بینیم.

وی افزود: اما در رابطه با پیشگیری کرونا در نهایت آنچه که در مورد سفرهای نوروزی تصمیم گرفته می شود، بر اساس مصوبات شورای تامین و اطلاعیه وزارت بهداشت است و اگر قرار به لغو برنامه ها باشد این کار را می کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان ادامه داد: در حال حاضر نیز با دستورالعملی که از طرف وزارت میراث فرهنگی آمده است، تمامی سایت های گردشگری و مراکز اقامتی ضدعفونی می شوند تا میزان نگرانی گردشگران به حداقل ممکن برسد.

استرداد کامل وجه دریافتی تورهای مسافرتی و رزرو مراکز اقامتی

از فعالی در رابطه با اینکه کنسلی تورها و رزرو اقامتگاه برای مسافرین هم ضررهای مادی دارد پرسیدیم.

وی در این خصوص گفت: بنا به دستوری که از طرف وزارتخانه ابلاغ شده، در صورتی که تور و رزروی کنسل شود، چون شرایط خاص است دیگر هیچ دریافتی از طرف تسهیلات گردشگری ما انجام نمی شود و وجه کامل مسترد می گردد.

آیا مسافران نوروزی هنگام ورود به کرمان کنترل می شوند؟

رشیدی نژاد مسوول ستاد بهداشت تسهیلات سفر در خصوص اینکه با توجه به شیوع کرونا در ایران آیا برای کنترل مسافرهای ورودی به کرمان تمهیداتی دیده شده یا نه، گفت: قرار است پیشنهاد ها و طرح ها در رابطه با این موضوع در جلسه ی روز شنبه که با همین مضمون برگزار می گردد، بررسی و نتیجه نهایی به عموم اعلام شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=43393
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.