رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفسنجان:


مسیر انتقال آب خلیج‌فارس از حریم دره راگه رفسنجان تغییر می‌کند

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفسنجان گفت: با نظر کارشناسی، مکاتبه میراث‌فرهنگی استان و موافقت شرکت مجری طرح خط انتقال آب آشامیدنی از خلیج‌فارس به شهر کرمان، نقطه عبور پروژه خط انتقال آب از محدوده دره راگه تغییر پیدا می‌کند و برای اجرای این خط انتقال، طراحی مجدد انجام می‌شود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفسنجان روز سه‌شنبه گفت: مسیر قبلی خط انتقال آب آشامیدنی از خلیج‌فارس به شهرهای کرمان و رفسنجان از حریم دره راگه رفسنجان عبور می‌کرد که باعث تخریب و آسیب به قسمت‌هایی از محیط و منظر این دره زیبا و گردشگرپذیر می‌شد.

حسن حسینی تأکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به‌شدت از حفظ حریم دره راگه به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین میراث‌های طبیعی استان و کشور دفاع کرده است.

 طی روزهای گذشته مسئله عبور این خط انتقال آب از حریم دره راگه در فضای رسانه‌ای شهرستان و استان نمود یافته بود.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفسنجان تصریح کرد: پرونده دره راگه برای ثبت در میراث طبیعی کشور پس از رفع ایراد آماده شده است که انتظار داریم به‌زودی به ثبت برسد.

او با اشاره به پایش و رصد مستمر و دقیق دره راگه رفسنجان و حریم آن خاطرنشان کرد: حریم دره راگه مشخص شده که ۵۰۰ متر از لبه دره است و در این شعاع ۵۰۰ متری هیچ‌گونه دخل و تصرفی نباید صورت گیرد.

 حسینی با اشاره به استقبال خوب گردشگران داخل و خارج از استان از دره راگه و طبیعت اطراف این پدیده طبیعی بیان کرد: ایجاد تأسیسات گردشگری در این منطقه بسیار ضروری است تا امکانات اولیه و رفاهی برای جذب و حضور هرچه بیشتر گردشگران در دره فراهم شود.

او ادامه داد: چند سال قبل برای ایجاد تأسیسات گردشگری زمین به سرمایه‌گذار واگذار شد، اما سرمایه‌گذار به دلایلی موفق به اجرای طرح نشد و در نظر داریم طرح بار دیگر برای جذب سرمایه‌گذار در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مرتبط شهرستان طرح و بررسی شود.

دره راگه یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمان در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد؛ این جاذبه طبیعی به دلیل فرسایش خاک ناشی از باد و آب به وجود آمده است و عمق دره در برخی جاها به ۱۰۰ متر هم می‌رسد.

 قدمت این دره به ۲۰ هزار سال پیش تخمین زده شده و عمر آن به دوران چهارم زمین‌شناسی بر می‌گردد که حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد و با صخره‌های نوک‌تیز و محیطی بکر در نوع خود در کشور کم‌نظیر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110949
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.