صادرات فرش کرمان کاهش یافته است

مجتبی پورحبیبی: صادرات فرش کرمان این روزها حال و روز خوشی ندارد. به گفته بسیاری از فعالان این حوزه در سال جاری صادرات فرش کرمان با مشکلات عدیده ای از جمله نبود مواد اولیه و صادرات پشم‌های سیرجان که پشم اعلایی است، همچنین عدم حمایت دولت از بخش خصوصی در یک مقطع زمانی، اختصاص نیافتن بودجه تحقیقاتی در زمینه تولید فرش جدید و فقیر بودن استان کرمان در زمینه صادرات و بازاریابی روبه رو بوده است. مسائل و مشکلات صنعت فرش مسوولان این حوزه را بر آن داشت تا در جلسه ای به بررسی ابعاد مختلف این حوزه بپردازند و راه های خروج از رکود این صنعت ارزشمند و هنر دیار کریمان را دریابند.

مهدی حسینی نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان امروز 17 آذرماه در جلسه کمیته فرش دستبافت  استان با محوریت بررسی مسائل و مشکلات فرش دستبافت اظهار داشت: سال ها است که مشکلات فرش استان کرمان را مطرح می کنیم و همگان به آن واقف هستیم. وی با اشاره به اینکه متاسفانه چند سالی است که با کاهش صادرات فرش کرمان روبه روهستیم، افزود: در گذشته فرش کرمان یکی از برندهای مهم فرش کشور و جهان بوده است. حسینی نژاد عنوان کرد: باید نقطه عطفی در فرش دستبافت  کرمان ایجاد کنیم تا بتوانیم  صادرات فرش را به حدود ۱۰۰ میلیون دلار که در گذشته درجهان داشته ایم، برسانیم. وی بیان کرد: فرش کرمان یکی از برندهای مهم فرش در دنیا است اما متاسفانه صادرات فرش استان کرمان در سال گذشته ۳۰ میلیون دلار بوده است.

لزوم مشخص کردن بازارهای هدف

محمدرضا خواجویی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استفاده از مواد طبیعی و باکیفیت مورد توجه خارجی‌ها بوده است، اظهار کرد: 359 میلیون دلار میزان صادرات فرش دستبافت  سال 95 کرمان بوده است که از نظر وزنی 13 درصد و به لحاظ ارزشی 23 درصد نسبت به سال 94 افزایش داشته است. به گزارش ایسنا، خواجویی با بیان این مطلب که 8 اتحادیه فرش دستبافت  در سطح استان مشغول به فعالیت هستند تصریح کرد: هم اکنون فرش دستبافت  کرمان به 66 کشور دنیا صادر می‌شود. وی بیان کرد: متاسفانه به تازگی در تولید فرش دستبافت  از مواد اولیه مناسب استفاده نمی‌شود و این مهم کیفیت فرش را خدشه‌دار می‌کند و همین امر سبب از دست دادن بازارهای جهانی خواهد شد. خواجویی با اشاره به اینکه برخی‌ها متاسفانه فقط به تولید فرش بدون در نظر گرفتن کیفیت توجه می‌کنند، تصریح کرد: باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت و بازارهای هدف فرش کرمان را مشخص کنیم ضمن آنکه بایستی هدفمند در بازارهای جهانی حرکت کنیم. آن طور که خواجویی می گوید کاهش تقاضای فرش در دنیا، عدم سلیقه‌یابی و استفاده از نقشه‌های قدیمی، از مهمترین عوامل کاهش صادرات فرش کرمان است. به گفته او کشورهای رقیب روی طرح و نقشه‌های فرش کرمان کار کرده اما کیفیت فرش ما را ندارند.

دیگر چه خبر؟

فخری الله‌توکلی رییس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی کرمان نیز در این جلسه از جشنواره شب فرش کرمان با حضور پیشکسوتان فرش در اتاق بازرگانی کرمان خبر داد و گفت: متاسفانه شاهد هستیم در استان کرمان روحیه مشارکتی وجود ندارد و به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند.

حال باید دید برای موفقیت در دنیای پر رقابت امروز و مبارزه پایاپای با رقیبان سرسخت چه باید کرد. بی تردید در این راستا به استراتژی و راهبردی کلان و عملی نیاز است که این خود لزوم یک برنامه ریزی دقیق و منسجم را نشان می دهد. از سوی دیگر باید کیفیت را جدی گرفت و در جهت تولید محصولات باکیفیت کوشش بیشتری کرد. رسیدن به این اهداف، مدیریتی قدرتمند و هوشمندانه را می طلبد که نیاز به آن کم و بیش احساس می شود.

نبود طرح جامع و استراتژی مدون؛عوامل رکود تولید فرش دستباف کرمان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21678
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.