[مسدودکردن راه توزیع موادمخدر با داشتن دستگاه های پیشرفته برای کشف]

حامد حسینی پناه –  بعد از بازدید از کمپ ترک اعتیاد ماده16، این بار نوبت به موزه پلیس رسید تا میزبان جمعی از نویسندگان و هنرمندان و اصحاب ادب و هنر باشد.

موزه تازه تاسیس پلیس کرمان در ساختمان دفتر تحقیقات کاربردی پلیس واقع در چهارراه فرهنگیان راه اندازی شده است.

هرچند که به گفته مدیر مرکز مکان فعلی این موزه موقتی است و با اختصاص مکان دائمی و تجهیز مکان جدید، موزه پلیس کرمان تبدیل به اثری ماندگار خواهد شد.

در بدو ورود، توسط سرگرد عضدی مدیر موزه از بازدیدکنندگان استقبال شد و راهنمایی گروه را خود ایشان بر عهده گرفتند.

راهروی ورودی موزه با تابلوهای زیادی مزین شده بود که نتیجه تحقیقات انجام شده بر روی قلعه های تاریخی استان پهناور کرمان است.

قلعه هایی که بیشتر جنبه نظامی و دفاعی داشته اند همچون قلعه سلطان آباد شعبجره، قلعه سنگ سیرجان، قلعه سموران، قلعه ضرغام(کهنوج)، ارگ بم، قلعه دختر بم، قلعه شاه مردان، قلعه منوجان، قلعه گنجعلیخان، قلعه دختر کرمان، قلعه اردشیر، قلعه فتح آباد، قلعه قناتغستان، قلعه لنگر، ارگ راین، قلعه کشیت، قلعه رموک، قلعه شفیع آباد و بسیاری دیگر از قلعه هایی که روی آنها تحقیق و کار کارشناسی زیادی صورت گرفته است.

بعد از آن نوبت به آشنایی با حکام و استانداران کرمان در طول تاریخ رسید؛ از آقا خان محلاتی گرفته تا فیروز میرزا نصرت الدوله و طهماسب میرزا مویدالدوله و از تیمورتاش گرفته تا نظام الدوله نوری و محمود جم و بسیاری نام های دیگری که حکومت ملک کرمان را در طول تاریخ در دست خود داشته اند.

سپس وارد مهم ترین بخش موزه یعنی بخش اسناد تاریخی می شویم.

به گفته مدیر مرکز بیش از 20 هزار سند تاریخی و قدیمی مرتبط با حوزه نظم و امنیت جمع آوری شده است و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود. با انعقاد تفاهم نامه همکاری با مرکز اسناد و کتابخانه های ملی اسناد زیادی نیز اسکن شده و در آرشیو این مرکز نگهداری می شود و همچنین سندهای زیادی توسط اشخاص حقیقی و مورخین در اختیار موزه قرار گرفته است.

سرگرد عضدی وجه مشخصه این موزه تازه تاسیس را همین اسناد الکترونیکی موجود می داند که با همکاری پرسنل این اسناد از جاهای مختلف تهیه، اسکن، عسکبرداری، تفکیک و منظم شده اند و برای استفاده پژوهشگران و اندیشمندان در این مرکز قرار گرفته اند.

مدیر موزه پلیس گفت که تعداد زیادی از سربازان و پرسنل وظیفه با قبول کارهای تحقیقاتی در حوزه نظم و امنیت و با تمرکز ویژه بر نقش امنیتی استان کرمان در طول تاریخ موفق شده اند به جای خدمت در پادگان ها و مراکز نظامی خدمت سربازی خود را به نوشتن کتاب و تحقیق اختصاص دهند و حاصل این همکاری کتاب های زیادی است که تاکنون به رشته تحریر در آمده است.

در بخش بعدی موزه  لباس فرم نظامیان ایران در ادوار مختلف تاریخی و نیز کارت شناسی و یا دانشنامه های دانشکده افسری شهربانی و دانشگاه پلیس و نیز احکام و فرمان های صادره از سوی حکام و روسای مراکز پلیس و شهربانی و … قرار داشت.

در کنار آشنا شدن با ادوات و ابزارهای مورد استفاده پلیس، بخشی که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت نمایش انواع مواد مخدر مکشوفه از قاچاقچیان مواد مخدر بود. مواد مخدری همچون تریاک، شیره، بذر شاهدانه، مرفین، شیشه، کراک، هروئین و حشیش بود با توجه به اینکه استان کرمان بر سر راه ترانزیت این مواد قرار گرفته و  همین امر تاکنون هزینه های مادی و معنوی زیادی بر پهناورترین استان کشور تحمیل کرده است.

به گفته سرگرد عضدی اعمال ناجوانمردانه اشرار در این استان گاه به جایی می رسد که زبان از بیان و قلم از نوشتن آن ها عاجز است. از چاه هایی که روستانشیانان در خانه های خود حفر کرده بودند تا در زمان حمله اشرار، نوامیس خود را در آن چاه ها مخفی کنند تا مثله شدن پرسنل نیروی انتظامی در صورت خوردن به کمین اشرار.

سرگرد عضدی با تکیه بر آمار و اسناد موجود در مرکز تاکید کرد که داشتن دستگاه های پیشرفته برای کشف مواد مخدر و تخصیص بودجه و نیروی انسانی کافی به استان کرمان می تواند در مدتی کوتاه به برخوردی قاطعانه با سوداگران مرگ منجر شود و راه توزیع مواد مخدر در کشور را مسدود سازد.

سرگرد عضدی گفت: نیروی انتظامی با کمترین امکانات بیشترین کشفیات مواد مخدر را دارد، در حالی که دستگاه های موازی دیگر با امکانات چندین و چند برابری حتی ده درصد کشفیات نیروی انتظامی را ندارند.

[ابتدا گوش کن]

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20264
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.