در نشست عمومی شورای شهر کرمان مطرح شد


برخی سازمان‌های شهرداری کرمان بهره‌وری کافی را ندارند 

ایرانمنش : حذف سازمان‌ها برای شهرداری ضایعه است
محمد امینی‌زاده عضو شورای شهر کرمان گفت:« برخی سازمان‌های شهرداری کرمان مانند سازمان ترافیک و سازمان سرمایه‌گذاری بهره‌وری کافی را ندارند.»

این عضو شورای شهر در پاسخ به کرمان‌نو گفت:« برخی سازمان‌ها مثل سازمان ترافیک نه به لحاظ درآمدی توجیه دارند و نه کارآمدی، سال‌هاست در شهرداری کرمان سازمان ترافیک داریم اما وضعیت ترافیک و حمل‌ونقل شهر قابل قبول نیست.»

امینی‌زاده افزود:« برای مثال در شهر یزد که تمامی تقاطع‌ها هوشمند شده و وضعیت ترافیک بسیار بهتری نسبت به کرمان دارد، سازمانی به نام ترافیک وجود ندارد و یک واحد در مجموعه شهرداری است.»

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، که با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان برگزار شد نیز در خصوص ادامه فعالیت ۱۱ سازمان وابسته به شهرداری کرمان بحث شد.

 شهرداری کرمان ۱۱ سازمان وابسته دارد که هر کدام زیر مجموعه یک معاونت به حساب می‌آیند و بیشتر این سازمان‌ها در زمان شهرداری محمد جلال‌مآب تشکیل شدند.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از کرنا رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمند‌سازی و شفافیت شورا نیز در این خصوص گفت: طبق نامه ارجاع‌شده به کمیسیون بهره‎وری شورای اسلامی شهر کرمان مبنی بر بررسی اساسنامه سازمان‌ها، از ۱۱ سازمان برای ارائه گزارش عملکرد مالی دعوت شده است.

سیدمحمدصادق تقوی افزود: طبق جمع‌بندی با حضور شهردار و دو معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و مالی و اقتصادی شهردار، اشکالاتی نیز به دو سازمان شهرداری وارد و در نهایت با تمدید اساسنامه سازمان‎‌های فعلی موافقت شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با بیان اینکه موافقت با ابقای سازمان‌ها به‌عنوان ظرفیتی در کنار شهرداری دیده شده است، گفت: داشتن سازمان‌ها با اهداف و وظایف مشخص، ظرفیت بالقوه‌ای است که به پیشبرد امور شهری کمک می‎کند، اما وضعیت فعلی سازمان‌ها با بخش‌های اجرایی و مناطق شهری، شرایطی خاص ایجاد کرده است.

چناریان افزود: هرچند با ادامه فعالیت سازمان‌ها موافقم، اما با تشکیل سازمان‎ها، مجموعه‌ای گسترده از تورم ساختار و کارکنان ایجاد کردیم و در کنار آن، بهره‌وری، درآمد و منافع شهرداری را زیر سوال بردیم.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: بنابراین، اگر در حوزه سیاست‌گذاری، نظارت، اجرا و دخل‌وخرج و ادامه کار سازمان‌ها به این شکل، تصمیم جدیدی نگیریم، این معضل همچنان باقی خواهد ماند که به نفع شهرداری نیست.

چناریان، با بیان اینکه سازمان‌ها از دید حسابرس‌ها، از لحاظ اهداف، دخل‎و خرج و عملکردی دچار مشکل هستند، گفت: تکلیف سازمان‌ها باید با حوزه اجرا و درآمد معلوم شود.

در این خصوص رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورا نیز لزوم خودکفایی سازمان‎ها را مورد تایید دانست و نظارت شورا بر تحقق این مهم را مدنظر قرار داد.

موسوی افزود: این دید که با تلفیق سازمان‌ها، ساختار شهرداری‌ها کوچک شود، اشتباه بوده و بسیاری از شهرها از آن تبعیت نکرده‌اند؛ بنابراین، تجربه ثابت کرده که وجود سازمان‌ها مورد نیاز است و اگر منحل شوند، حجم کار به معاونت مربوط منتقل شده و به هیچ عنوان در نیرو و هزینه صرفه‌جویی نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در توضیح ماهیت سازمان‌ها گفت: رده‌ای به‌عنوان سازمان در شهرداری نداریم و این تصور که سازمان یک رده بعد از معاونت است، از ایجاد جایگاه سازمان در درون یک سازمان نشأت می‌گیرد؛ بنابراین، اینکه عده‌ایی تصور کردند با تبدیل سازمان به واحد یا اداره، نوعی تنزل جایگاه پیدا می‌کنند، تصور اشتباهی است.

در ادامه، منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، حذف هرکدام از سازمان‌ها را ضایعه‌ای برای شهرداری و وجود آن‌ها را فرصتی برای انجام کار تخصصی دانست و بر ابقای سازمان مدیریت مهندسی شبکه حمل‌ونقل ترافیک شهرداری و سازمان سرمایه‌گذاری، تاکید کرد که در نهایت با رأی‌گیری الکترونیکی اعضای شورای شهر، مقرر شد با ادامه فعالیت تمام سازمان‌های شهرداری موافقت شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99673
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.