مداخلات اجتماعی در بم جدی گرفته نشده است

کرمان‌نو-مدیرکل سازمان بهزیستی استان کرمان گفت:در شهرستان بم بعد از حادثه دلخراش زلزله سال ۸۲ مبحث مداخلات اجتماعی جدی گرفته نشد و ابزارهای مداخله اجتماعی،مددکاری و مشاوره خدمات روانشناختی که جزو مباحث فوق العاده بود را جدی نگرفتیم .

علیرضا وحیدزاده شامگاه یکشنبه در حاشیه سمینار تخصصی تاب‌آوری همه جانبه‌نگر در مدیریت بحران در جمع خبرنگاران افزود: در هر جامعه‌ای یکسری ناهنجاری اجتماعی و فردی وجود دارد اما تفاوت در نحوه نگاه و مواجهه است زیرا بسیاری از جوامع ابزار خلق می‌کنند و خانواده را مدیریت می کنند تا به مرحله طلاق نرسد ولی متاسفانه ما این ابزارها را به صورت کامل نداریم.

او بیان کرد: به طور مثال در شهرستان بم ابزار خلق می کنند تا تاب آوری مردم در نسل‌های مختلف بالا برده شود برای اینکه بتوان این حس را در انسان‌ها ایجاد کرد که زندگی زیباتر از چیزی است که فکر می کنیم و راه‌های متفاوتی برای زندگی کردن وجود دارد و همچنین فرصت‌هایی در زندگی به‌وجود می آید که ما باید آنها را بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم.

او با اشاره به آمار بالای خودکشی افزود:امروز اقدام به خودکشی در نسلی مشاهده می شود که شاید به دلیل کوتاهی بوده که از طرف ما رخ داده زیرا فرصتهایی را برای این نسل خلق نکرده ایم یا فرصت‌هایی را که وجود دارد برای آن‌ها معرفی نکردیم.

به گفته او کوتاهی ما باعث شده نسل بعد از ما دچار سردرگمی شود و نتواند هدف‌های موثری را برای خودش ببیند و یا مشخص کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه‌داد:برای همه اقداماتی که بعد از هر حادثه انجام می دهیم یا برای ترمیم و بازسازی یک زندگی اجتماعی باید پیوست‌هایی وجود داشته باشد که این پیوست‌ها می تواند فرهنگی، اجتماعی، زیرساختی و کالبدی باشد.

وحیدزاده عنوان‌کرد: شاید بعد از حادثه زلزله بم کوتاهی شده و پیوست‌ها جدی گرفته نشدند و به موازات ترمیم ساختارهای کاربردی و فیزیکی ابزارهایی را برای ترمیم رابطه‌های اجتماعی ایجاد نکردیم .

حوزه اجتماعی را رونق دهیم

او اظهارداشت: فعالیت‌های اجتماعی مشارکت و مشوق می‌خواهند زیرا این فعالیت‌ها توجیه اقتصادی ندارند و به همین دلیل سرمایه گذار به سراغ آن‌ها نمی رود و باید از طریق مشوق‌هایی که دولت تعریف می‌کند همگی با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم حوزه اجتماعی را رونق دهیم.

او می گوید زلزله بم، پیامدهای تلخ و شیرین زیادی از خود برجای گذاشت، پیامدهایی که به همه دنیا درس، آگاهی و شناخت داد .

به گفته او در کنار تمام تلاش‌ها اشتباهاتی نیز داشتیم و به پیامدهای دراز مدت زلزله فکر نکرده بودیم و نمی دانستیم چه پیامدهایی را پیش رو خواهیم داشت، البته آزمون و خطاها همیشه بوده است.

وحیدزاده توضیح‌داد: شهر ساخته شد اما بحث‌های اجتماعی باقی ماند و اکنون نگرانی‌ ما رابطه‌های خانواده و والدین و موضوعات و تعاملات اجتماعی و فرهنگی است تا بتوانیم در منازلی که ساختیم و شهری که ساخته شد از پیوندهای اجتماعی لذت ببریم اما در بم کسی به این موضوع‌ها توجه نکرد و اکنون حرف‌ها برای گفتن دارد.

او با اشاره به اینکه خطاها را باید جبران کنیم افزود: آمارها نشان می‌دهد آدم هایی که در این شهر زندگی می‌کنند کیفیت و سبک زندگی آن ها نیاز به اصلاح دارد و باید به موازات موضوعات کالبدی و فیزیکی به موضوعات اجتماعی نیز توجه کنیم .

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99875
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.