افتتاح اولین مرکز تخصصی خدمات سلامت روان در بم


«مرکز سراج»، حلقه مفقوده سلامت روان در بم افتتاح شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: سلامت روان، حلقه مفقوده‌ای که نیازمند توجه بیشتر دارد و به همین منظور مرکز سراج به‌عنوان اولین مرکز تخصصی خدمات سلامت روان جامعه‌نگر در این شهرستان افتتاح شد.

به گزارش کرمان‌نو، آمارهای اختلال روان در ایران عدد مشخصی ندارد و عوامل مختلفی بر سلامت روان افراد تأثیرگذار است، عوامل استرس‌زایی از جمله فشار مالی، مسائل مراقبتی، احساس ناتوانی، سوگ ازدست‌دادن، بیماری و طلاق و… از پرخطرترین عوامل بر سلامت روان بوده‌اند.

قطعاً مسائل اجتماعی کشور نیز بر سلامت روان افراد تأثیرگذار است، از مسائل شغلی تا برخوردهای روزانه افراد با یکدیگر، به‌طورکلی هر چیزی که باعث ایجاد تنش و اضطراب در افراد شود، می‌تواند سلامت روان را مورد تهدید قرار دهد.

یک‌سری راهکار باعث کاهش بروز اختلالات ناشی از به‌خطرافتادن سلامت روان می‌شود که تنها راهکار مقابله با آن افزایش دسترسی به خدمات است و این مراقبت‌ها باید در سطوح خودش ارائه شود.

به این معنا که اگر در سطح اول، مراقبت سلامت می‌تواند به فرد راهکار ارائه کند و در همین مقطع مشکل برطرف شود دیگر نیاز به ارجاع به مراحل بعدی نیست.

مراکز سراج حلقه مفقوده خدمات روان‌درمانی هستند و در این مراکز، مراقبت به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود که در همین ارتباط رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم در آیین افتتاح اولین مرکز سراج گفت: با ایجاد این مراکز حلقه‌های مفقوده سلامت روان جامعه با بخش درمان حذف می‌شود.

دکتر علی صدیقی اظهارداشت: سراج محلی برای ارائه خدمات تخصصی‌تر در حوزه سلامت روان است که به حلقه مفقوده در سلامت روان و پیشگیری از اختلالات روانی با بخش درمان را حذف می‌کند به‌طوری‌که بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان‌ها می‌توانند روند درمان خود را از این محل پیگیری کنند.

او ادامه داد: این مرکز به‌منظور بهره‌مندی عادلانه افراد جامعه از خدمات سلامت روان و همچنین مراقبت‌های بعد از درمان و تکمیل روند مداخلات پزشکی به‌صورت رایگان راه‌اندازی و افتتاح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی یک جنبه مراقبت امنیت روانی دارند بیان کرد: جامعه هدف این مراکز بیماران تحت درمانی است که از اختلالات روانی برخوردار و برای بهبود نیازمند پیگیری‌های مداوم از سوی مددکاران و روان‌شناسان هستند.

IMG 20240423 133645

در مرکز سراج مردم دریافت‌کننده خدمات عمومی هستند

در ادامه مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: در مرکز سراج، یک تیم کامل روان‌شناسی شامل روانپزشک، روان‌شناس، مددکار اجتماعی، پزشک عمومی مستقر می‌شوند تا با معرفی بیماران از سوی مراکز سلامت بهداشت و درمان روند درمان اشخاص در زمینه‌های مختلف را پیگیری کنند.

زینب سرحدی ادامه داد: پیگیری درمان، ارائه آموزش‌های لازم برای افزایش توانمندی بیماران برای بهبود و کمک‌های آموزشی برای خانواده‌های در مواجهه با آنان از جمله خدمات ارائه شده در این مراکز است.

او یادآور شد: همچنین در این مرکز افرادی که از برخی آسیب‌های اجتماعی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری و خشونت‌های خانگی رنج می‌برند نیز می‌توانند پس از معرفی از مراجع ذی‌صلاح و ارجاع به مراکز جامع سلامت روان جهت دریافت خدمات درمانی تکمیلی به این مراکز ارجاع داده شوند و خدمات دریافت کنند

او خاطرنشان کرد: در مراکز سراج، دریافت‌کننده خدمات عموم مردمی هستند که از سیستم ارجاع به این مرکز معرفی شده‌اند و نیاز به خدمات تخصصی سلامت روانی اجتماعی دارند و اگر فردی خودش به این مرکز مراجعه نماید ما فرد را به نزدیک‌ترین مرکز جامع سلامت روان منطقه زندگی‌اش معرفی می‌کنیم تا بعد از پیگیری و مراقبت توسط مرکز جامع سلامت روان به مرکز سراج ارجاع داده شود.

مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی بم عنوان کرد: مردم منطقه نیز در راستای کاهش زمینه‌های آسیب سلامت، آسیب‌های اجتماعی را در محله و منطقه شناسایی کرده و در قالب احداث خانه‌های مشارکت مردم در سلامت، موارد آسیب‌زا را به کمیته مددکاری مستقر در فرمانداری شهرستان ارجاع دهند.

سرحدی گفت: در مرکز سراج بم ۲ روان‌پزشک به‌صورت گروه‌بندی، یک مددکار اجتماعی، یک پزشک عمومی و یک کارشناس امور اداری مستقر می‌شوند و خدمات ارائه می‌دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=117499
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.